Mit ér a hosszú garancia?

Használtteszt: Kia Cee'd 1.6 EX 2007

2012.11.26. 06:08

Adatlap Kia Ceed Ex - 2007

  • 1591 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 122 LE @ 6200 rpm
  • 154 Nm @ 5200 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.1 másodperc
  • Végsebesség:
    192 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.6 l/100km
  • 4 489 000 Ft

Van, amit meg lehet olcsóbban oldani. Az egyik külső tükör burkolatát leütötte egy szembejövő, de a Kia nem árul ilyen alkatrészt külön (tükörlapot igen, mást nem), tehát egy komplett tükröt kellett volna venni. Egy ilyen párezres burkolatért kissé húzós kilencvenezret fizetni, így bontóból lett komplett tükör, húszezerért.

A bajokat leszámítva a Cee'd tehát jól van műszakilag. Mondjuk 82 ezer kilométerrel ezt normálisnak érzem, ez az autó tényleg csak annyira öreg, hogy épp kijöjjön minden garanciális problémája. Az már a használat módjától függ, milyen állapotban van az utastér, mivel ebben gyakran utazik egy-két-három gyerek, főleg a kiborult narancslevek és egyéb ragacsok jelentik a legfőbb gondot, sok kopásnyom nincs, leszámítva a rádió egyik tekerőgombját. Akad kis zörgés, de csak nagyon rossz úton, a bőrkormány fényes, és ahol a kormányzár lenni szokott, ki is kezdte kicsit. Külsérelmi nyomok nem nagyon vannak, de csak azért, mert megjavították őket, akadtak ugyanis kisebb harci sérülések. Ja, és egy apróság: a hátsó ablakmosó spricni a harmadik féklámpában elrepesztette a burát, mert belefagyott a nyári ablakmosó.

A Cee'd azért lehet vonzó, hogy egy tágas autó, és így kombiként verhetetlen családi jármű. Elöl-hátul van benne jócskán tér, a csomagtartója bőven 500 liter fölötti, de a padlója alá még elrejtettek pár rekeszt, amelyek kifejezetten használható méretűek. Viszont a hátsó tetőoszlop-dömping miatt nemigen lehet hátra-oldalt kilátni belőle tolatáskor.

A Cee'd már a modern európai iskolát követve elég magas, még a vezetőülés legalsó állásában sem vagyunk túlzottan a padló közelében. A kormányt lehet tengelyirányban is állítani, tehát a kétezres évek elejének átlagos szintjét tudja a Kia. Maga a műszerfal egyszerű, nincs túldizájnolva, a közepéből kinövő dudorban lakik a központi kijelző, a rádió és persze a digitklíma vezérlése. A Kia nagy okossága az, hogy már ekkor volt USB-bemenet, meg multikormány, az egyetlen komoly extra, ami hiányzik, az a tempomat, állítólag akkoriban pénzért nem volt az 1,6-os motorhoz.

Ez persze egy EX verzió, egy kis elektromos csomaggal megspékelve, tehát a hátsó ablakok sötítettek, a külső tükör behajtható, a belső meg magától sötétedős, és van benne úgynevezett szélvédőfűtés is. Azért úgynevezett, mert csupán az ablaktörlő lapátok alatt van fűtőszél, tehát nem az egész üvegfelületet fűti, mint a Fordoké. És gondolom, nem is kerül annyiba a cseréje, ha kap egy követ.

Az alapváltozatokban értelemszerűen ne keressük a könyöklőket, se elöl, se hátul, az USB-csatlakozót sem, tekerős a hátsó ablakjuk, és persze manuális a klímájuk. Igaz, létezett az árlisták optikai tuningolására egy klímátlan változat is, de ilyet nem nagyon vett senki.

Ami a fogyasztást illeti, az országúti 7 litertől a városi 9,5-10,5 literig terjed Árpád tapasztalatai szerint, a köztes érték autópályán a 8-9 liter. Ez nem kevés, de mindig klímával értendő, automata módban ugyanis a klíma állandóan megy, Árpád nem szokta kikapcsolni. Az 1,4-esek sem extrém takarékosak, sőt, a rövid váltó miatt a motor állandóan pörög, szinte ugyanezeket az értékeket kapjuk, ha átnézzük a népítéleteket. Legalábbis a 2009-es faceliftig, amikor új orrot kapott a Cee'd és valami a motorokkal is történt, mert csökkent a fogyasztásuk. Mellesleg megjavult a rádióvétel is, ami az első sorozatnál egészen gyenge volt.

Vezetni könnyű az 1,6-ost, kifejezetten finom erővel járnak a dolgok, ami a kuplungnál óriási előny, mondjuk dugóban. A kormány is könnyed, nem sportkocsis jellegű, a váltó átlagos, a régebbi Opelekére emlékeztető bumszli gombbal, nem különösebben rövid váltóúttal. Ezt az utódmodell alaposan lekörözi finomságban, és persze az már hatgangos, amit Árpád szívesen elfogadna ebbe is, autópályázáshoz. A motor ereje elégnek tűnik, nem kell gyötörni annyira, mint az 1,4-est, a dinamizmus átlagos. Az 1,6-os dízel emlékeim szerint a legkellemesebben vezethető verzió, de azért itt érdemes alaposabban odafigyelni, mert akadhatnak problémák. És ha  akad,  akkor  nem  olcsó.

Az is látszik a felhasználói tapasztalatokból, hogy bár a Cee'd nem mindig teljesen hibamentes, egy normális márkaszerviz közelében sok baj nincs vele. De kevés azért van – bár még nem érte el a „csak benzin és olaj kell bele”-szintet. Az is csalódni fog benne, aki bármiféle élményt vár tőle, azon kívül, hogy jól elfér benne, relatíve kényelmes és csendes.

És mi lesz, ha lejárt a garancia? Túlzottan emiatt sem kell aggódni, mert a kétségkívül drága gyári alkatrészek mellett már megvehetők hozzá a legfontosabb utángyártott alkatrészek, és nem csak a kopó-forgó cuccok, hanem a főbb karosszériaelemek is. Igaz, akad pár, ami még nincs, hirtelen ilyen a lemezfelni, ami egyelőre csak gyáriban létezik – de ez idővel változhat. Mindenesetre a többség megtalálta a számítását a Cee'ddel, ezt jelzi a 7,9/10-es átlag a Népítéleten, és az is, hogy Árpádot most már nem akarja kitagadni a papája, mert nem német autót vett. Sőt, többször próbálta elcserélni vele a H-Astráját, de nem adja.

Népítélet - Kia Ceed