Nem hagyja az asszony, hogy Ferrarit vegyél?

Bemutató: Maserati Quattroporte (2013)

2012.12.11. 06:26

Ha sport módba kapcsolsz, kicsapódik egy ajtó, és az addig ablakon túlról szelíden susogó szél orkánként csap az arcodba. Csattog, szörcsög, durrog, ami kifér a csövön, ideges lesz a gázpedál, elkezd odafigyelni az addig álmosan kapcsolgató váltó. Megtelik élettel a butik, leveszi a kiskosztümöt, felhúzza a hosszú csizmát az asszony, hadd szóljon a tangó. Lehet, hogy szélesebb már a csípője két gyerek után, de annál nagyobb kedvvel indul neki. És a rutin többet ér mindennél.

Én mondom neked, nincs még egy ötméteres limuzin, ami ilyen jól mozogna. Öt egész kettő, ha egészen pontosak akarunk lenni, de egy kanyargós hegyi szerpentinen úgy fűzöd fel, mintha egy méterrel rövidebb lenne. A határait feszegetni nem mered, annál félelmetesebb. Nem akarod megtudni, mekkora pofont mérne rád, de amíg betartod az íratlan szabályokat, benne van a játékban. Szédítő tempóban lehet támadni a kanyarokat, aztán a kigyorsításkor minden felváltásnál megjutalmaz egy őrjítő morajlással. Érezni rajta, fiatalon vad volt, de most sem kell szégyenkeznie, jól tartja magát.

Oda kell figyelni, hogy ne akarj vele olyat csinálni, amit már nem illik. Ha megindul a segge a közel két tonnájával, hiába az ötven-ötvenes súlyelosztás, hiába a villanyszervók korában dinoszaurusznak számító, pazar, hidraulikus rásegítésű kormány, vékony jégre kerülsz. Három méter fölötti tengelytávval nem viccelünk, barátom.

Aztán ha pattogó fékkel megérkezel az óvoda elé, megnyomsz két gombot, és megint úri limó. Külön lehet kapcsolni a gátlók felkeményítését, hogy a purdéknak ne essen ki a kezéből a medzsó. Egy dolog hiányzik, egy zajszűrő üvegfal, hogy a kölykök ricsaja ne szűrődjön előre. Csak terpeszkednél elöl a pullman-fotelban, hagynád, hogy a nyolcgangos ZF-váltó tegye a dolgát, hozzá se érnél a kormány mögötti flepnikhez. Feltekernéd a Bowers&Wilkins hifit, jobban szólna az Earth, Wind and Fire, mint ahogy a stúdióban feljátszották, és te lennél az élet császára.

Egy hibát elkövettem a vásárlásnál, azon kívül, hogy fabetétet rendeltem a műszerfalra. Hagytam, hogy megmutassák a GranTurismót. Ha nem indítják be az orrom előtt, és nem hallom azt a féktelen, haragos üvöltést, ami a füleden keresztül szúr bele egy gombostűt az agyvelőd hátsó lebenyébe, maradéktalanul elégedett lennék a Quattroporte akusztikus produkciójával. De így ott gennyesedik a seb, hogy egy szívómotornak mennyivel tisztább, nyersebb dühe van. Bár lehet, hogy az már túlzás is lenne egy ilyen finom gépezethez.

Írjon Népítéletet!

Ha Maseratija van, ha nem, ossza meg tapasztalatait! Maserati-ítéletből tíz, a többiből közel ötvenezer van a Népítélet adatbázisában. Írjon Ön is egyet!

Azt hiszem, kicsit belefeledkeztem az új autómba, de ne bosszankodj, többet nem fárasztalak.

– Megkergültél, öregem? Mit akarsz te egy Maseratival? Egyáltalán, honnan lett hirtelen ennyi lóvéd? Ugye nem nyúltál le valamit, amit nem kellett volna?

– Legyen elég annyi, hogy kaptam egy utolsó esélyt az élettől, hogy megszabaduljak a múltamtól. Neked nem kell mondanom, mennyire kilátástalan helyzetben voltam otthon. Nem tudom, hogyan szabadultam volna meg ezektől a piócáktól, akiktől ha egyszer kölcsönkérsz, csak nőhet az adósságod.

Apónak és Zsilettnek inkább ne is mondj semmit, tagadd le, ha azt kérdezik, tudsz-e valamit rólam. Eljuttatom hozzájuk azt, amivel tényleg lógok. Ezt csak azért mondom neked, hogy tudjad, mire véld majd a sárdobálásukat. Sejtem, mi lesz, ha rájönnek, hogy leléptem.

Ne hidd, hogy sokáig döglök még itt a Riviérán, van jobb dolgom. Ismersz annyira, hogy tudd, el tudok tűnni, ha kell.

Na szevasz, most mennem kell.

***

Hello Főnök,

Ha azon csodálkoznál, mi ez a köteg lóvé, hát a tartozásom. Nem több, nem kevesebb. Mivel tudom, nincs olyan, hogy csak úgy kilépek a szervezetből, távolról dobok búcsúpuszit. Kérlek, tartsátok tiszteletben döntésemet, ennyi csak jár nekem. Gézát meg hagyjátok békén, nem őrültem meg, hogy az orrára kössem, mik a terveim.

Hogy egy kicsit irigykedjél, küldök egy fotót az új autómról. Nem, nem dízel, hogy hajóról tudjam tankolni okosba, és nem érdekel, hogy húszat eszik. Te biztos a V6-ost vennéd, hiszen olcsóbb, de ugyanolyan drágának néz ki. Talán még az összkerékhajtásra kiköhögnéd a felárat, amennyire fosol télen a hótól. De igazából meg sem fordulna a fejedben, hogy Maseratit vegyél, hiszen olasz. És a stílusnál neked mindig is fontosabb volt, hogy német legyen az autó.

Mielőtt felvennéd a telefont, hogy Zsilettet hívd, elmondanám, hogy az asszony és a gyerekek már nálam vannak. Ne keressetek, új életet kezdtem. Nyertem a lottón.

Sz. Á.

A Maserati jövője

A Fiat-csoport mintegy 1,2 milliárd eurót öl bele éppen abba, hogy a Maserati luxusmárkának az eladásait a következő években mintegy megnyolcszorozza. Tavaly alig több mint hatezer autót adtak el, 2015-ben ötvenezret szeretnének. Ehhez két tömegmodell bevezetését tervezik, hogy két év múlva a márka százéves fennállását teljesen megújulva ünnepelhessék. A most bemutatott Quattroporte után először a vele közös műszaki alapokra épülő Ghiblivel, egy közepes méretű szedánnal támadnak, ezt követi majd a jelenleg Levante munkanéven futó SUV. Később még egy a GranTurismónál kisebb sportkocsi is szerepel a tervek között.

A két, Ferrarival közösen kifejlesztett, közvetlen befecskendezéses, biturbó V6-os és V8-as mellett a Quattroporte komplett padlólemeze is új – a kasztniban és a futóműben használt jelentős mennyiségű alumíniumnak köszönhetően mintegy száz kilót sikerült faragniuk az előd súlyából, miközben a hossza jelentősen nőtt. A többek között BMW-kből ismert nyolcsebességes automatával a Maseratinak végre sikerült megtalálnia a megfelelő váltót is a Quattroporte sportosan elegáns stílusához. A nagyszedánok között páratlanul élesre hangolt, gombnyomásra civilizálttá váló futóművel együtt kétségkívül egyedi ízvilágot hoztak létre.

Végsebessége 307 km/h, amivel jelzik az olaszok, hogy a számháborúban is az első helyre törekszenek. Ennek megfelelően a 3,8-as V8-asuk fajlagos teljesítményével magasan a konkurencia fölött áll, de abszolút értéknek sem rossz az 530 lóerő. A gyengének nem nevezhető, 410 lóerős V6-osuk mellé pedig a cég történetében először kínálnak összerékhajtást, amivel újabb vevőkör felé nyitnak.

A Quattroporte annyit nőtt ezzel a modellváltással, hogy Ázsiában, a luxusautók jelenleg legnagyobb piacán a közkedvelt nyújtott szedánokkal is versenyezhet, egyúttal pedig helyet csinál az 5-ös BMW méretűnek mondott Ghiblinek. A két modell a Torino mellett felépített vadonatúj gyárban készül, a legmodernebb gyártási technológiákkal.

Rendelni már lehet, de hivatalos ára még nincs. A sajtó becslései szerint motortól és felszereltségi szinttől függően nagyságrendileg 100-150 ezer euróba (durván 30-50 millió forint) fáj majd a Quattroporte. Sorozatgyártását a napokban kezdik, jövő év elején érkeznek az első darabok az európai kereskedőkhöz.