Japán autó Koreából

Megvolt: Kia Ceed Sw 1.6 D

2013.01.01. 06:28

Gyakran teljesen másik autóvá változnak egy-egy alkatrészt kicserélve, ez a Cee'd-del sem történt másként.

Szürreális, mennyire más egy azonos gyártó azonos modellje egy másik motorváltozattól, vagy kasztnitól. Ezért fontos, hogy az adott típusból a legjobb, és nem a számunkra legjobb, hanem abszolút értékben a legjobb kombinációt válasszuk, máskülönben őrületes baklövések születhetnek egy nem megfelelő motor vagy felszereltség változattól.

Egy autó, ami egynégyessel fickós, az egykettessel egy rémületes, rugalmatlan, sokat evő, de üvöltően nem menő kényszermegoldás, használhatatlanná áttételezve. Egy másik, a sportrugózás járulékos mellékhatásaitól lesz ideges kormányzású. Egy harmadik az automatától lesz papucsférj módjára bólogatós, lusta és iszákos. Megint másik egy nagyobb turbótól kap egy nyomatékpúpot, alatta-felette semmi, tehát papíron ugyan erősebb egy pillanatban valamennyivel, de a mindennapi használhatósága korlátozódik, ezért abból a motorból a gyengébbet kell venni, úgy lesz harmonikusabb.

Mostanra az új Kia Cee'd is szinte teljesen feltérképeződött: járt nálunk ötajtósként kis motorral, ugyanezzel a dízellel, automata váltóval, és most itt a kombi, a már ismert 128 lovas dízellel, de kézi kapcsolással.

A Cee'd érdekes állat. Használati tárgynak tökéletes. Nem audii értelemben vett érzelemmentes választás a kompaktok közül, ahol amúgy a legkeményebb harcot vívnak a gyártók, hanem a középszer maga. Kívülről is szép, nemhiába, sztárdesigner tervezte. Jó tapintásúak benne az anyagok, sok a garancia, jól variálható a felszereltség, takarékos, megy is a megfelelő motorral. Nincs bibi. Tényleg nincs.  De a fejlesztésre szánt összeg jelentős része arra ment el, hogy a Ceed mindent tudjon valahogy, amit a konkurensek tudnak együttvéve, de darabonként többnyire jól. Megpróbált a Kia egy olyan kompromisszumot elérni, amivel a szép kompaktot keresők nagy százalékának megoldást tud adni a problémájára. Ilyenek a fent felsorolt, a használatot a háziasszony és a területi képviselő szintjén befolyásoló tényezők. A maradék meg észreveszi azokat az apróságokat, amik a konkurenciánál esetleg valamivel jobbak.

Itt se csatolt lengőkaros a futómű, de az ötajtósban nem is igazán jól fogja az utat, és pattogós, a kombiban legalább már nem pattog. De eszembe se jutott eltenni keresztbe. Létezik ennél jobb hangolású térlengőkaros cájg, de ez is elmegy éppen, ha nem kanyart vadásznánk vele, na de ki az a megveszekedett marha, aki egy fronthajtású dízel kompakttal kanyarvadászatra indul? Ott a kormányerő változtatás lehetősége, de elégséges szintű visszajelzés csak a legkisebb állásban érezhető, a másik kettő nem eléggé informatív. De kellenek-e ezek az információk a tenyérre, szükséges-e újabb tesztekkel áthangoltatni a futóművet? Nyilván nem, mert így is veszik a Kiákat, sőt. Szóval, ha ez a Kia vevőnek megfelel – akik közé a tapasztalataim szerint én is tartozom, működik az elméletük.

Az előzőleg nálam járt ötajtós Ceed-del az volt a legnagyobb bajom, hogy elviselhetetlenül kemény volt a rugózása hátul. Hiába terheltük az alapnál kicsit nagyobb kerékkel szerelt autót, semmi jelét nem adta, hogy bármilyen üzemi körülmények között is kényelmes tudna lenni. A másik, amit nem szerettem benne, a lustácska motor, ami alul gyenge volt, pörögni viszont nem akart, cserébe sokat fogyasztott, de egyszerűbb másik motorral kérni, mint a rugózást helyrepofozni.

Sejtettem az ötajtós Ceed tesztelése közben, hogy egy ekkora darabszámban eladott, kiváló megjelenésű, jó minőségű autó, ami a kategóriájának egyik leginkább fogyasztott terméke, nem maradhat ennyire kényelmetlen. Ezért voltam nagyon kíváncsi, hogy a kombinál is el van-e szúrva rugózás, pattog-e, üt-e, rúg-e annyira, mint az ötajtós. És örömmel jelentem: nem.

A kombi kényelmes, valahogy úgy himbálódzik, mint régen a Dacia 1310 TLX kombi. Pont úgy ahogy szeretem, kicsit emlékeztet a hidrós autókra, hosszú a rugóút, progresszív a rugó. Nem a mai aszfaltszörnyek, hanem a régi vágású ténylegkombik ringását adja. A múltkor nem hangsúlyoztam ki, ezért most pótolom, hogy nagyon szélesre nyílik minden ajtaja, gyereket, nagyit, ebet, járókeretet könnyű betuszkolni, látszik, hogy ez tényleg szempont volt a tervezésnél. 528/1642 literes a csomagtartó, az ülések 60/40 arányban dönthetők. Az ötajtóshoz hasonlóan lefelé rétegzett a csomagtér, jól használható rekeszekkel, amik ráadásul fedetten állnak rendelkezésre.