José, a húga, meg a Kuga

Nemzetközi bemutató: Ford Kuga 2013

2013.02.04. 05:39

Valenciába visszatérve kocsit cseréltek a húgával, mert Estrella másnap nagybevásárlást akart csinálni. Az egynapos kölcsönből kétnapos lett, mert a hugica gyorsan beleszeretett a Kugába. Élvezte a magas üléspozíciót, a biztonságot sugalló masszív felépítést, a nagy csomagtartót, ami a heti bevásárlás minden tételét elnyelte, és a láblengetéssel nyitható-csukható csomagtérajtónak jó hasznát vette, amikor tele volt mindkét keze a szatyrokkal.

Amikor a Kuga visszaérkezett, José megkezdhette a rituális rosszalkodást. A panel tagjaként muszáj volt megtudnia, hol vannak az autó határai, így elment egy körre, amiben autópályás és hegyi szerpentines szakaszok szerepeltek váltakozva, és ahol csak lehetett, kitolta az autó szemét. A tesztnaplóhoz mellékelt doksiból már tudta, hogy rengeteg aktív biztonsági rendszert pakoltak a Kugába, és kíváncsi volt, mennyire lehet ezeket komolyan venni.

Először az tűnt fel, hogy milyen nagy a csend: a motor hangja alig hallatszott be az utastérbe, a szélzaj se zavart, a futómű is halkan tette a dolgát. Mesélték neki az eligazításon, hogy sokat pepecseltek a hangszigeteléssel a fejlesztők, levegőn szilárduló habbal fújtak ki egy sor üreget, hatásosabb szigetelőpaneleket építettek be, még az oldalablakok vastagságát is megnövelték. A külső tükrök formáját szélcsatornában optimalizálták, akárcsak a hatalmas tolótető körüli áramlást. José elégedetten bólogatott: ez a meló tényleg jól sikerült.

A kétliteres Duratorq TDCi motor hangja akkor sem vált dízelessé, amikor odalépett a gázpedálnak, viszont a 163 lóerő egész szépen meglódította az 1,7 tonnás testet. A váltó pontosan járt, öröm volt vele kapcsolgatni, és a féket is szépen lehetett adagolni. A pályázás után körforgalomban csapatás következett, szigorúan tudományos céllal. José, aki biztosan a barátunkká vált mostanra, így próbálta ki, mit tud az Active Curve rendszer, aminek feladata megakadályozni az autó kisodródását. Ha túl nagy sebességgel érkezik be a Kuga egy kanyarba, az elektronika határozott fékezéssel csökkenti az alulkormányzottságot (akár másodpercenként 16 km/h-s lassulást produkálva), ha pedig a sofőr tovább erőszakoskodik, elvesz a motor nyomatékából is. Ha még mindig erőszakoskodik a vezető, egy pofozógép pattan ki a plafonból, és addig üti a fejét, amíg végre az elfogadható sebességre lassít. Na jó, ez utóbbi biztonsági extra még csak terv, talán a harmadik generációba már ezt is beszerelik.

Ugyancsak a jó úttartást segíti az ívbelső kerekek fékezésével a Focus RS-ből átvett nyomatékvektor szabályozás. A kanyargós hegyi úton egyszerre vizsgázott a motor, a váltó és a menetdinamikai rendszerek, és José elismeréssel tapasztalta, hogy miközben igen kellemeset örömautózik, nem tudja kihozni a Kugát a sodrából, avagy más szemszögből nézve: nem tud lesodródni az útról. Megnyugtató volt a tudat, hogy ha mégis árokba borulna, az autóba épített automatikus vészhelyzeti segélyhívó tárcsázná a mentőket, és a pontos földrajzi pozíciót megadva riadóztatná őket.

Egyvalami izgatta még tesztelőnket: az aktív ráfutásgátló rendszer, ami elvileg megakadályozza, hogy városi forgalomban belerongyoljon az előtte haladó autóba. Ezt a próbát csak egy módon lehetett végrehajtani: visszatérve Valenciába José felgyorsított, és hagyta az autót hatvannal gurulni a pirosnál várakozó kocsioszlop felé. Egy B-Max állt előtte, „legalább márkatársat török össze, ha mégse működik a cucc”, gondolta, és már épp kezdett kicsit pánikolni, amikor a Kuga határozott fékezésbe kezdett, majd diszkrét bólintás kíséretében, tizenöt centire a B-Max fenekétől, megállt.

Már tényleg csak egy program volt hátra: a tesztelés végét lezáró buli a haverokkal. Tele lett velük a SUV, és már eleve jó hangulatban indultak el az éjszakába. Egy halas étteremben kötöttek ki, ahol persze borok is voltak, így a társaság vadul énekelt, miközben José, az egyetlen józan személy a Kugában, az utat fürkészte a szemerkélő esőben. A srácok persze kikövetelték, hogy a rossz lányok utcáján keresztül menjenek haza, és kiguvadt szemmel bámulták a járdán didergő csajokat. José figyelme is elterelődött pár pillanatra, az utolsó másodpercben vette csak észre, hogy a férfiakkal megterhelt jármű az út közepén bicegő sánta prostituált felé tart, aki menekülni se tudott. A keskeny utcában nem volt hova kitérni, csak a vészfékezés segített, mindenki lefejelt mindent, ami körülötte volt, de szó szerint két centire sikerült megállni a korlátozottan mozgásképes nő előtt. Pár másodpercnyi dermedt csend után a halára rémült, italos férfikórus karrambázni kezdett, a nő vadul ütötte retiküljével a motorháztetőt, így csak a gyors hátramenet segített, amihez igen jól jött a tolatókamera. – Hasta la vista, baby! – kiáltotta José, és tövig nyomta a gázpedált.

Minden jó, ha jó a vége: emberünk másnap leadta a gyárban a tesztautót, nem titkolva, hogy a motorházon van egy horpadás, ami, magyarázta a dolgozói panel vezetőjének, annak a sajnálatos eseménynek a következménye, hogy a kikötőnél ráesett az autóra egy kövér, döglött sirály.

További infók José doksijából:

A Kuga a Ford egyik világautója, amit kisebb változtatásoktól eltekintve azonos formában gyártanak három helyen: Louisville (USA), Valencia (Spanyolország), Csungking (Kína). Az első két helyszínen már 2012-ben beindult a gyártás és az értékesítés. Az új Kuga környezetkímélőbb, intelligensebb és biztonságosabb. A továbbfejlesztett Duratorq dízel és EcoBoost benzinmotorok fogyasztása jelentősen, 10, illetve 25 százalékkal csökkent.

Az 1,6 literes EcoBoost benzinmotor az elsőkerék-hajtású változatban 150 lóerős, fogyasztása 6,6 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 154 g/km; a négykerékhajtású változatban ugyanez a motor 182 lóerős, fogyasztása 7,7 l/100 km, CO₂-kibocsátása 179 g/km.

A 2,0 literes TDCi Duratorq dízelmotor az első- és négykerék-hajtású változatokban 140 lóerős, fogyasztása 5,3 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 139 g/km. Ugyanez a motor 163 lóerős kivitelben is megrendelhető, 5,9 l/100 km fogyasztással és 154 g/km CO₂-kibocsátással.

Az AWD modellek automatikus váltóval is megrendelhetők.

A Kuga hosszúsága: 4524 mm, szélessége: 1838 mm, magassága 1702 mm. A megnövelt hossznak köszönhető a nagyobb csomagtér, a magasság és a szélesség gyakorlatilag jelentéktelen csökkentését a kisebb légellenállás elérése indokolta.

Első tengely: független MacPherson rugóstag a függőlegestől eltolt tekercsrugókkal és gáztöltésű lengéscsillapítókkal, alsó L-alakú lengőkarokkal, optimalizált első gumibakokkal, keresztstabilizátor, amely megerősített segédkereten és folyadéktöltésű gumibakokon van.

Hátsó tengely: teljesen független hátsó futómű nagyméretű lengéscsillapítókkal és fordított tekercsrugókkal. Keresztstabilizátor kettős gömbcsuklós csatlakozással.

Az elektromos szervokormány (EPAS) az alapfelszereltség része. Kormányfordulat a két végállás közt: 2,6 m, fordulókör: 11 m.

Fékrendszer: kétkörös, diagonálisan osztott, hidraulikus működtetésű, elöl-hátul féktárcsákkal. Vákuumos szervorásegítés, elektronikusan szabályozott, négycsatornás fékerőelosztás, ABS-optimalizált vészfékasszisztens, ESP és utánfutó stabilizáló rendszer.

Befejezte a naplót is, így összegezve a tapasztalatait: „Az új modell sokat fejlődött az első generációhoz képest, főként, ami az aktív és passzív biztonságot, valamint a zajszigetelést illeti. Ugyanakkor az elmúlt négy évben az általános technikai színvonal is éppen ennyit javult, az értékelésem tehát ugyanaz, mint annak idején az első Kugáé volt: erős négyes. Ha abból sikerült eladni Európában háromszázezret, valószínűleg ebből is sikerülni fog. Remélem, így látják majd az élet császárai, azok az autós újságírók is, akiket a nemzetközi bemutatókra ideutaztatunk. A próbaút terepes szakaszának tisztelettel javasolnám a kertünk mellett elvezető földutat, ami a főútról ágazik le, és oda is torkollik be, így a menetpróbába egyszerűen beiktatható. Tisztelettel: José Armando Fernández sori dolgozó, a tesztpanel tagja.”

Kuga-balett

Ahogy az várható volt, egy szép napon megjöttek az újságírók. A sajtótájékoztatót a Kuga szerelősor mellett tartották, amelyen már két hónapja folyt a termelés, összehangoltan ment a munka. José és kollégáinak már a kezeiben voltak a műveletek, becsukott szemmel is össze tudtak volna rakni egy Kugát bármikor, magabiztos lazasággal tevékenykedtek a szerelősoron. Egészen addig, amíg meg nem érkezett két szőke szláv nőci. Mert abban a pillanatban a munka bikaviadallal kevert baletté változott: kidülledtek a mellkasok, keskenyedett a derék, megfeszültek a bicepszek, a tricepszek és a vádlik, dinamikussá, szinte színpadiassá váltak a mozdulatok, felvillantak a tekintek. A két nő persze megtorpant és fotózni kezdett, lassan körbeburkolta őket a színpadról leáramló tesztoszteron felhője, és még a Kugák is szinte szálltak a levegőben, ahol a motor beszerelését követően felemelkedtek a magasba. Ollé!