Családi autó fillérekért

Használtteszt: Fiat Ulysse - 2001.

2013.11.19. 06:54 Módosítva: 2013.11.19. 09:16

A fotókon szereplő autó külsőre egy borzalom. Évek óta arra tartják, hogy rozsdás vasakat szállítson bontókból, bontóba, olajos dolgokat innen-oda, és ha a családban valakinek elromlik valamije, hát beleülhessen, és kinyomhassa a szemét, vagy teleszórhassa kólásdobozzal. Szinte felüdülés, amikor padlógázzal, hat-hét személlyel elmehet egy tópartra, és vonóhorgára akasztva az utánfutón húzhatja a kenut, szörföt, vagy akármit. Ilyenkor nyolc liter alatt is elvan. Orvos mondta, hiszek neki. Nincs oldala, amin ne lenne szégyenteljes folt. Nincs küszöbe hegesztés nélkül. Nincs egy végig érő díszléce. Lehangoló.

Évekkel ezelőtt, míg nem volt ennyire gyalázatos külső állapotban, megpróbálták eladni. Nem sikerült, pedig egy évig hirdették. Aztán rájöttek, hogy a gyakorlati értéke jóval több, mint amit az árából venni lehetne, így maradt. Azóta ez az Odüsszeusz a családi mindenes, a szerelők stábautója, a csereautó, és gondolom, a kutyaól is.

A kinézetétől eltekintve meglepően jól működik. Igazából ez volt a vásárlás előtti főpróba, hogy tudjam, tényleg szeretnék-e egy ilyen kocsit. És a riasztó külső ellenére Rita asszony és a gyerekek is azonnali vásárlásra buzdítottak. Apa vegyél ilyen buszt!

Benzines, mégpedig a kétliteres, 121 lóerős, ez pont az a motor, ami a tíz évvel ezelőtti XM-emben volt. De ez nem az eredeti motorja, már cserélték. Sehol sem erős, sehol se nyomatékos, de úgy forog bele az ötezerbe, mintha nem is lenne 1,6 tonna a sárnehéz autó, amit mozgatnia kell. Hamarabb is el lehet váltani, persze, és akkor nem eszik tizenkét litert, de valamit valamiért. Dízellel egészen biztosan jobb érzés vezetni, bár a benzines járáskultúrája miatt vonzó.

Gyanús volt, hogy egy tízkilós porral oltó nézett velem farkasszemet a beüléskor, de szerencsére a gyerek nem látták, mert csak a bal oldali tolóajtó nyílik, a jobb oldali meg se moccan. Mondtam, ez típusbetegség. Megkaptam a választ: a múltkor ki akart gyulladni, elővigyázatosságból van ott. Vigyázzak, mert az üzemanyagszintmérő nem jó, amikor felet mutat, akkor üres.

A vezetési pozíció nem teherautósabb, mint mondjuk egy Twingóban, épp csak annyival laposabb a kormány, hogy észrevesszük, az üléshelyzet meg nekem kényelmes. Az ajtó olyan messze van, hogy lehetetlen rákönyökölni, elképesztően széles, gondolom az EUR raklap behelyezhetősége tervezési szempont volt.

Sem a hajtásláncból, sem a futóműből nem jönnek rendellenes zajok, még ebben az állapotában sem. Persze lehet, hogy jól karbantartott jómunkásautóról beszélünk, de én azért valószínűbbnek tartom, hogy a személy változatban a maximális terhelés harmadával üzemelő autók egyszerűen jobban bírják. A szervó férfias, sarokig kitekerve kicsit sír. Afelett nem tudok napirendre térni, hogy mennyire lágyan rugózik. De hát francia.

Az összes utastéri kapcsoló használata az istenkísértés kategória, sohasem derül ki, melyik marad a kezünkben, vagy épp melyik átkapcsolása borítja lángba az utasteret. Szerencsére egyik se tette, de a kilencvenes évek francia autógyártási gagyija velünk van. Amihez hozzáérünk nyöszörög, kattan, recseg, vagy letörik. Ésszel használva el tudom képzelni, hogy túléli, de azért nem lehet véletlen az az negyven centis műanyag burkolat sem, ami a csomagtartóban feküdt magára hagyatva, örökre elválasztva eredeti helyétől. Egy ikon égett csak a műszerfalon, szerintem az ABS-é, addig a határig nem fékeztem, hogy kiderüljön.

Az ülések háttámlája leesve, a kárpit koszos szürke, de mint tudjuk, munkásautó. El tudom képzelni, hogy tíz év múlva is tökéletesen működik majd, csak nála ez a tökéletes. De ezt nagyon tudja. Szóval ez a háromszázezres kategória, az fél, háromnegyedmilliós ennél annyival tud többet, hogy nincs ennyire ütve, kopva, horpadva, a díszlécek többsége megvan. Esetleg dízel van benne, abból is a modernebb, mert a szakértő szerint a HDI (Fiatban JTD néven ugyanaz) már olcsóbban javítható, mint a régebbi, köradagolós fajta.

Pár jellemzően fogyó alkatrész ára a HDI motoroshoz:

Vezérlés szett, ebből a legdrágább sincs 50 000 vízpumpástul, feszítőstül

Féltengelycsukló: 7 000 Ft

Kettőstömegű lendkerék: 130 000, vagy szettben a kuplunggal: 200 000 Ft

Kuplung: 60 000 Ft

Fűtőradiátor: Nissens 18 000 Ft

Hűtő: Valeo 28 000 Ft

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.