Zafira helyett ez kell neked

Megvolt: Opel Zafira Tourer Cosmo 1.6 CDTI

2014.02.03. 06:52

Adatlap Opel Zafira Tourer Cosmo 1.6 CDTI - 2014

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 136 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.2 másodperc
  • Végsebesség:
    193 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.8 l/100km
  • 8 260 000 Ft

Valamit tudhat ez az egyterű, az biztos. Rengeteget látni az első- és a második generációsból, a Datahouse adatai szerint pedig csak tavaly 1071 használt, külföldről hozott Zafirát regisztráltak Magyarországon. A feleségem barátnőjének volt egy első generációs benzinese, mondjuk már akkor sem láttam, miért pont az lett, aztán rájöttem. Mert használtan olcsó. Használtan már szinte Eurovan-árban van, annyira tele van vele a piac.

Papp Tibi elmélete is alátámasztja ezt, szerinte a flottában mindig is erős Opel megszórta vele a céges vásárlókat, remek feltételek, ügyes árképzés és lám: tele vannak Zafirával az utak.

De szerintem ez kevés, ezt valami miatt kedvelik is az emberek. Lelövöm a poént: a teszthét végére sem jöttem rá, miért. Talán azért, mert elsőként Opel-szalonba tévedtek be és ott is ragadtak, talán azért, mert egyáltalán nem igazodnak el az egyterűek között, és a reklámokból ez ugrott be? Bevallom, kutakodtam, kerestem a kulcsot, de egyedül az tűnt fel, hogy a Zafira méretre ügyesen a Touran és a Sharan közé van belőve (több, mint 18 centivel hosszabb, mint a kisebb VW). Ja, bocsánat, a Zafira Tourer, ugyanis a régebbi változat a sima Zafira néven fut tovább és már 4,7 millióért utánunk dobják. Az Opel mestere ennek a modell-újrahasznosításnak, bele is lehet zavarodni olykor.

Szóval ez a Zafira Tourer, és én egy együtt töltött hét után sem tudok érte lelkesedni annyira, mint mondjuk egy Espace-ért, S-Maxért vagy pláne C4 Picassóért. Pedig (psszt, ne mondják senkinek) én szeretem a tisztességes méretű egyterűeket. A B-Max és C3 Picasso-féle pótlékoknak semmi értelmük, na de egy kényelmes fotelekkel felszerelt, világos hombárral eszméletlen jó megetetni száz meg száz kilométert. Kényelemben, csendben, pláne, ha jó a hifi és finoman cicereg a Breezin' vagy valami régi, jó kis US3, na az igen. Semmi stressz, semmi para, mindenki nyugodt, mindenkinek nagyon sok helye van, minden csendes és nem fogyasztunk szinte semmit. A világból ki tudnék autózni egy kapitány-üléses jó egyterűvel.

Sokáig azt hittük, hogy egyterű-dizájnban nem lehet igazán maradandót alkotni az első Espace óta, aztán jöt a Citroën, és megmutatta az előző Grand Picassóval, hogy bizony de. A Ford az S-Maxszal pedig megcsinálta a sportos egyterűt, majd nagyjából ismét csend lett, amit megint csak az új C4 Picasso tört meg. A Zafira Tourer valahová a nagy csendbe illeszkedik leginkább, bár a fényszórókat is magukba foglaló bumeráng-betétek kétségkívül egyedivé teszik a megjelenését. Leginkább egy éppen nekifeszülő Mohos ugrópókra (Marpissa muscosa) emlékeztet.

A helykínálattal persze nincs gond, hiszen 4658 milliméteres hosszán csak a Ford S-Max tesz túl (4768 mm), a Zafira Tourer hosszabb, mint a C4 Grand Picasso (4597 mm), hosszabb, mint a Grand Scénic (4573 mm) és a Touran (4397 mm), pedig azok is ilyen 5+2 ülésesek mind.

Nagy mákom volt ezzel a Zafirával, hiszen gondban lennék, ha mindent meg kéne ismételnem, amit már egyszer alaposan megírtunk tesztünkben. Igaz, az egy 1,6-os, turbómotoros Tourer volt. Ebben pedig a vattaúj, ezerhatos, hazai gyártású turbódízel dolgozott. Tudják, ez már az Opel-motorok legújabb generációjához tartozik. Papp Tibi alaposan körbeszaglászta őket még tavaly.

De azért ne szaladjunk ennyire előre, senki nem ússza meg ennyivel, címszavakban és röviden azért közreadnám az észrevételeimet.

A leginkább meglepő, hogy rengetegen érdeklődtek: piros lámpánál szólított le egy villamosra váró, szomszéd autóból egy másik, járókelő állított meg és kérdezett rá. Egy közös volt bennük: mindegyikük egy régebbi Zafirát használ és érdekelte őket ez az új Tourer. Jó-e? Erre mindig azt mondtam, hogy egy előző Zafirához képest ég és föld, pláne ezzel a motorral.

Bár a helykínálata bőséges minden irányban, és a feláras panoráma-szélvédőnek valamint üvegtetőnek hála világos is, de közel sem annyira, mint a C4 Grand Picasso, ami most számomra az abszolút etalon egyterű-fronton.

Az óriási szélvédő nagyon funky és menő, de én szédültem alatta, mint egyszeri földműves a betonon. Mintha egy irdatlan kirakatban ülnék egyedüli próbabábuként és folyton az volt az érzésem, hogy mindenki engem bámul. Ráadásul az olvasólámpa- és elektromos árnyékoló gombjai a hátunk mögé, a plafonra kerültek miatta. A felára 305 ezer forint.

Az üléselrendezés ezerképpen variálható, ami jó. A középső sorban a szükségülés (a kisfenekű középső) lehajtható, oldaltámaszait felpattintva könyöklő lesz belőlük és ekkor a két szélső ülést beljebb lehet csúsztatni a még több válltér érdekében. A leghátsó sorba bejutáshoz nem kell sokat kígyózni, de itt annyi helyünk van, amennyit az ide kényszerült lúzer meg is érdemel. Szükségmegoldásnak az iskoláig azonban megfelel.

A Flex Fix fantázianevű, hátsó lökhárítóba építettdupla kerékpártartó rendkívül elegáns és praktikus megoldás de 214 ezer forintot csak annak ér meg, akinek nem okoz gondot a tudat, hogy koccanáskor a lökhárítóval együtt megy a levesbe ez is.

Legyenek okosak és spórolják meg a FlexRide futómű állítható karakterisztikáját, mert egy ennél az egyterűnél annyi érv szól mellett, hogy két kapcsolóval több van a műszerfalon. Az így megmaradt 244 ezerért ikszeljenek mást az extralistán. A futómű amúgy is úgy jó, ahogy van. Nincs zavaró futóműzaj, kanyarodni is tud tisztesen és egyáltalán nem rázza ki a lelkünket még Budapesten sem.

Pedálerő szinte nincs, pálcikalábú, anorexiás kislányok is elbírnak vele, ellenben a váltóval volt gond. Hatsebességes kézi, ami önmagában nulla hírértékkel bír, egészen addig, amíg ki nem derül, hogy iszonyat szorosra rakták össze a kulisszát. Valószínűleg egyedi hiba lehetett (legalábbis jó lenne), de tízből öt esetben (jellemzően akkor, amikor erősen gyorsítottunk) egyáltalán nem lehetett harmadikat kapcsolni elsőre. Sem másodikra, sem harmadikra. Kuplung-üres, majd újrapróbálkozás lett a vége, ilyenkor sikerült. De ennek nem ilyennek kellene lennie. A fokozatkiosztás jó, mert autópályán igazán spórolós áttétellel utazhatunk. Városban a fogyasztás ritkán ment 6,7 liter fölé, ami remek egy ekkora, ráadásul 1600 kilós egyterűtől.

A beltér anyagai jók, puha, ahol kell, kemény, ahol nem fogdossuk, mindenki így csinálja, bár talán kevesebb zörgéssel. Az elektromos kézifék helytakarékos megoldás ugyan, de ügyesebben kéne hangolni, mert – ha lusták vagyunk kiengedni – a megszokottnál nagyobb gázt kell adni az önkioldáshoz. Ha nem, akkor a saját álló kerekébe fullad bele a kis turbódízel. A start-stop rendszerrel megfejelve helyenként egész érdekes helyzeteket képes előidézni.

A legnagyobb baja azonban nem ez, hanem az, hogy menthetetlenül öregnek tűnik belülről a milliónyi kapcsolójával és tekerőjével. Most, amikor a többi gyártó igyekszik mindent egy központi, általában érintőképernyős  rendszerbe egybegyúrni és minél tisztábbá, áttekinthetőbbé tenni magát a műszerfalat és a középkonzolt, a Zafira Tourer az Astrától örökölt gomdzsungellel avíttas. Már egy három éves S-Max is kevésbé fárasztó, a C4 Picasso pedig maga a Star Trek a Tourerhez képest.

Az új, 1,6 literes turbódízel viszont szuperjó. Állítom ezt úgy, hogy a piacon lévő összes hasonló kis turbódízelt próbáltam már. Leginkább talán a Honda motorjához hasonlít karakterében, egész pörgős, meglepően erős (136 lóerő!) és olyan könnyedén nyomja ki magából a 320 newtonmétert, hogy ihajj! Nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy meglássuk: az Opel ezzel a motorral nagyot tarol majd Európában. A Blue Injection nevű AdBlue-adalékos rendszert használja az Euro VI-os norma teljesítéséhez, erről ne feledkezzünk meg, bár jó eséllyel jelzi, mikor kell adalékot tankolnunk.

A fogyasztása zseniális, nagyon kevéssel is beéri, mert egész alulról is nyomatékos, remekül használható és egyáltalán nem hangos. Minden dicséret kijár neki, magasan az autó legjobb alkatrésze.

Viszont a legfájdalmasabb dolgon nem billenti túl az egyéni vásárlót: tesztautónk ára 10 251 000 forint, melyben ugyan benne van a panorámatető- és szélvédő, a Bi-Xenon, a már felsorolt extrák és a sportülések plusz tucatnyi egyéb olcsóbb-drágább extrafelszerelés. És az 550 ezer forintos árkedvezmény.

Ezzel a Zafira Tourer ugyanolyan drága, mint egy – szintén túlárazott – Volkswagen Touran. Minden más azonban olcsóbb, nem kevéssel, hanem nem ritkán 1-1,5 millió forinttal. Az e-HDI C4 Grand Picasso Exclusive, motoros csomagtérajtóval, ugyanilyen szintre felextrázva megáll 9 millióból. A Grand Scénic, S-Max úgyszintén olcsóbbak, bár tény, hogy ezek régebbi modellek.

Erős konkurencia, borsos ár, hiába a modern kis motor, a Zafira Tourer dolga tízmillió forint fölött nehéz lesz. Flottában, belépőszinttel azonban karmolják majd. Csak tálalás kérdése. Ha ilyenje volt, vegye ezt, ha nem, akkor azért próbáljon ki mást is.

Totalcar értékelés - Opel Zafira Tourer Cosmo 1.6 CDTI - 2014

Pazar motor, zsúfolt műszerfal, átlagos minőség. Az egyterű-csúcs már kicsit előbb van.

Népítélet - Opel Zafira Tourer

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.