Mert számít a méret

Teszt: BMW X3 xDrive20d – 2015.

2015.04.06. 06:35

Adatlap BMW X3 xDrive 20d - 2015

  • 1995 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 190 LE @ 4000 rpm
  • 400 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.1 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.1 l/100km
  • 11 837 000 Ft

Az utóbbi – mondjuk – tíz év BMW-termése nem hagyott mély nyomokat bennem. Nem okoz lelki válságot, ha bevallom, az M GmbH termékeit leszámítva nem érzem annyira a húzást semmiben.

Talán két kivétel akadt az évek folyamán, érdekes módon egyik sem a portfólió csúcsa.  Az egyik az automata 520d, a másik a gyerekeim kis Kidsbike biciklije, amit a 249 eurós ár hetedéért szereztünk be használtan, és precíz, hibátlan, minőségi szerkezet. A Freude am Fahren ígérete szép, de ma már csak üres marketinglózung, tökéletesen hidegen hagy a kéttonnás dízel limuzinok és SUV-ok korában. Nem is zavarna különösebben, ha nem érezném, hogy mindenáron belém akarják sulykolni a fílinget, ami oly sok új BMW-tulajdonost tesz vállalhatatlan barommá az utakon. Talán épp a marketing hiánya tette szimpatikussá már bemutatásakor (2003) az X3-mat.

És a méret. A MÉRET! Az X3 lelke és sava-borsa. Aminek köszönhetően emberek maradhatunk az emberek között, beférünk egy átlagos parkolóhelyre, és nem lökhajtásos ámbráscetként taposunk el mindent és mindenkit. Mert ahol az X5 csak irritálóan nagy, az X1 pedig egyszerűen szűk, ott az X3 az arany középút. Még mindig kisebb, mint az előző X5, de van benne akkora hely, ami szigorúan véve teljesen értelmetlenné tesz mindent, ami nagyobb. Az már csak ködösen indokolható rongyrázás, az X3-nál nincs szükség ilyenre.

De a méret még nem minden. Sok, de nem minden, nem ettől válik hirtelen a manapság kapható legjobb BMW-vé egy SUV.

Magáról a formáról nincs sok mondanivalóm, hiszen ki ne tudná lerajzolni emlékezetből, hogyan néz ki az X3? Mint az X5, csak kisebb, mondhatnánk, és nem is vagyunk messze a valóságtól. Markáns fény-árnyék törés az első-hátsó kerékívek felett, hogy szélesebbnek hasson, finom krómdíszek körben, hatalmas vesék és szigorú tekintet, mintha non-stop haragudna az egész világra. Egyiket sem nevezném sosem látott trükknek, van viszont valami, ami miatt az X3 mokányabb, és már-már atletikus (jaj, majdnem leírtam, hogy sportos), ez pedig nem más, mint a hosszú orr, amely kulcsfontosságú eleme a mindenkori, tisztességes (értsd. hátsókerekes) BMW-formatervnek. Ezért nem fogjuk összekeverni az X3 sziluettjét soha egy Nissan X-Trailével, pedig méreteik szinte megegyeznek (4657x1881x1661 kontra 4640x1820x1710 mm).

Felfedezhető benne a BMW-s nagyképűség, de csak amolyan fékezett módon. A németek ebben jók, hiszen annak idején nehézcirkálót is úgy építettek, hogy azt gyorsan el is nevezték külföldön zsebcsatahajónak, pedig messze nem volt csatahajó. Na hát az X3 pontosan egy ilyen zsebcsatahajó a mindennapokra, igaz, a GLK Mercedes még mindig jobb forma, de ez csak privát vélemény. Ami viszont nem privát, hogy az X3 piszok jó kis autó. Ebben meglepő módon túl sokan értünk egyet, hogy csak saját fejlövésnek tekintsem. A megfejtése ennek több, mint egyszerű: mindent jól csinál, és ennyi.

Először is nézzük belül. Tény, hogy kicsit kezd megöregedni és unalmassá válni ez a beltér az extra széles középkonzollal, a buflák légrostélyokkal és a mélyre süllyesztett képernyővel. de csak első blikkre tűnik zsúfoltnak, valójában hibátlan az ergonómiája. Az összeszerelés minőségére sem lehet panasz, igaz, ebben az Audi jár élen, de a BMW ettől függetlenül még mindig tudja, hogyan kell csendes, jó minőségű anyagokat egymáshoz illeszteni.

Az ízlés más kérdés, külön-külön a faberakás (Fineline light: 119 800 Ft) és a narancssárga cérnával varrott – az xLine csomag (732100 Ft) részeként választott – világos bőrkárpit is jól néz ki (utóbbiban a díszbetétek különösen menők), viszont együtt valahogy nem adják ki, mintha nem tudták volna eldönteni, fiatalosan aktív, vagy magánorvososan punnyadós legyen a beltér.

Ezt leszámítva viszont csak napi szinten és halkan ismertem be magamnak, hogy minden további nélkül együtt tudnék vele élni. Mert szeretem, ha valami átgondolt, logikusan és főleg egyszerűen működik. Mint például a központi rendszer, amelyhez telefont csatlakoztatni pár másodperc, és nem szívja a vérem azzal, hogy huszonhétszer hozzá akar férni a telefonkönyvhöz, hogy a létező összes zeneformátumot lejátssza úgy, ahogy én szeretném, hogy a képernyő felbontása jó, a menürendszer logikus, és a karakterfelismerő tapipad már az Audikban is tetszett. Igen, joggal vetik fel, hogy ezt tudja x olcsóbb gyártó is, csak éppen nem ilyen gyorsan, színesen-szagosan.

Egyedül azt bánhatjuk, hogy sosem tudjuk meg, mit ad 11,7 milliós alapáron, és mennyit tesz hozzá a hatmilliónyi (!) extra. Combos, combos, de valószínűleg nyugodt szívvel ki lehet hagyni sok mindent, például csak a Professional navi és az aktív, ledes fényszóró felára együttesen 1,4 millió, ezek nélkül pedig lehet élni. Nem hűljenek el, a hasonló motorral/váltóval szerelt Q5 2.0 TDI alapára 12,9 millió, a GLK 220CDI 13,4-ről indul.

De a prémium szegmens ilyen, ezen lehet csámcsogni, és lehet fapadost is venni, semmi nem kötelező.

Ilyen például a helykínálat, ami bőven elég négy felnőttnek, egyedül az első sportüléseket cserélném komfortülésre (remélem, nem ezek voltak azok), mert egyszerűen túlzottan szorított a comb- és oldaltámasz, bármit csináltam. Külön piros pontot írtam be a ledöntött ülések háttámlájára rögzíthető kalaptartóért és a térelválasztóért, ezt minden típusnál szeretem. Buzulásnak tűnhet, de maga a csomagtér kárpitozása is szép, rendezett minden, jók a kivehető rögzítőfülek, flottul, olajozottan működnek a dolgok, nem akad, nem recseg-ropog semmi. Ennyiért ne is tegye. Ugyanakkor nem dísznek van, hiszen 550 literes, és egészen 1600 literig bővíthető.

De ez és a jól eltalált méret még mindig kevés lenne a Legjobb BMW címhez, ezért ideje elővenni a motort, és az utóbbi évek legjobb automata váltóját, amely olyan tökéletesen harmonizál vele, mint natúr fogassal egy közepesen testes chardonnay. A közhiedelemmel ellentétben a nyolcsebességes váltó nem duplakuplungos, ennek ellenére nem cserélném el a világ összes DSG-jére. Gyorsan és finoman vált, ha kell, 4-5 fokozatot is visszapakol, és soha nem várakoztat, vagy késztet szemöldökráncolásra. Úgy teszi a dolgát, hogy észre sem vesszük, és nagyobb dicséret egy automatának nem is kell.

A kétliteres turbódízel 190 lóerős, 400 newtonmétert tud papíron, de bármennyire is remek értékek ezek, ne felejtsük el, hogy egy csaknem 1,7 tonnás testet mozgat. Teszi mindezt inkább tisztességgel, és érződik, hogy repertoárjából inkább a lineáris nyomatékleadást veszi elő, mint a hirtelen erőcunamit. Bölcs döntés, mert így – bár sehol sem érződik olyan lehengerlően erősnek, mint a nagyobb hathengeres – megmarad egy minden tartományban határozottan és megfontolt nyugalommal húzó motornak. A négyhengeres krahácsolás egyáltalán nem zavaró, mert egyszerűen nem hallani, menet közben a legkomolyabb zajforrás a visszapillantó tükrök felől hallatszik, az is csak valahol 160-as tempó körül kezd el zavaró lenni. Úgy látszik, nem csak én panaszkodtam a facelift előtti változat hangjára anno.

Apropó: észrevették már, hogy 130-as tempó fölött mennyire bénán működik sok új autó ablaktörlője? Érdekes jelenség és szőrszálhasogatásnak tűnhet, de valahogy a BMW-nél megcsinálták, hogy a légáram ne kapjon alá a külsőre semmi különös lapátoknak nagyobb tempónál sem.

Nem ülünk magaslesen, mint egy X6-ban, de még így is adja a kapitányi szék illúzióját, jól átlátjuk a forgalmat, és persze megkapjuk az ebédlőasztalnyi géptetőt, amitől kicsiben vagyunk hallhatatlanok. Az X3 finoman gurul, nagy szerepük van ebben a húsos, tisztességes oldalfalú gumiknak, melyek ugyan nem mutatnak olyan gengszterül, mint a 20 colos malomkövek, cserébe megmutatják, mennyire jól is működik egy modern, hátul többlengőkaros futómű, ha nem hülyítik meg harminc kilónyi rugózatlan tömeggel minden sarkában.

Szépen, már-már lustán veszi fel a csatornafedelek- és keresztbordák ütéseit, minden, amit a peres runflat-vackok leromboltak, most egy hét alatt újjáépítette, ezen lepődtem meg leginkább. Az xDrive nem volt újdonság, eddig is egy meglehetősen előrehaladott és modern összkerékhajtási rendszer volt (mert ugye a világ nem állt meg aszimmetrikus összkerékhajtás-őskorban), ez ráadásul már a nyomatékvetorálást is tudta, méghozzá nem buta fékezgetős módszerrel, hála a ZF okos differenciálműveinek. Az Audiban már találkoztunk vele, ott Sportdifferenzial-nak hívják és ez tényleg a négy kerék tapadásának- és vonóerejének kimaxolása.

Alapvetően nem vesszük észre, csak amikor éppen a mi hülyeségünket simítja el. Kanyarban az ívkülső kerekekre küld plusz nyomatékot, ezzel segítve rá a kormányzásra, ilyenkor a várt alulkormányzottság helyett eljön az a világosan érezhető pillanat, ami után a nem éppen kicsi testet oldalról elkezdi befelé tolni valami a kanyarba. Ne feszegessék, engem is inkább a szakmai kíváncsiság vitt rá, de figyelmeztetésnek nem rossz. Ha ezt megérezzük, az olyan, mintha szólna egy géphang: kihúztalak a bajból most az egyszer kisember, de ez már sok lett volna, tudj róla.

A menettulajdonságai jók, sokkal direktebb és pontosabb a kormány, mint a GLK-ban vagy a Q5-ben, az ESP még hirtelen kikerülő-manővernél sem kell, hogy aládolgozzon a futóműnek, de ne várjunk tőle pengeéles reakciókat, örüljünk inkább a nyugalomnak és tekerjük le a basszust a hifin, mert eléggé dübögősre vették az alapbeállításokat.

Apróságok adják el igazából ezt az autót a magamfajtának. Például a Stop/Start rendszer, amelyből annyi van, mint égen a csillag, mégis sokszor kikapcsoljuk, mert idegesítően lassúak vagy egyszerűen csak ütemben állítják le a motort. Itt működik, mert foglalkoztak vele és addig reszelgették, amíg jó lett. Konkrétan ez volt a harmadik olyan rendszer, amellyel nem pokol a parkolás, mert a legapróbb kormánymozdulatra is beindítja a motort. A Volkswagen tud még ilyet vagy a Mazda, amelynél az elektromos szervó az i-ELOOP-kondenzátorából kapja a delejt, amíg áll a motor. Egyáltalán nem marginális dolog, amikor az utolsó pár centiméterre a padkától elköszön a rásegítés. Itt nincs ilyen és ez egyszerűen csak jó.

Ahogy jó önmagában ez az újracsomagolt X3 is, amely nem hoz ugyan sok újat, de legalább ott nyúltak hozzá, ahol kellett. Útban van már a harmadik generáció, addig ezzel kihúzzák, mert jól extrázható, ezzel a motorral-váltóval aránylag jól fogyaszt (nem gond nyolc liter alatt tartani) és mindent tud, amit a nagyok. Oké, nem lép akkorát, nem szakítja le a fejünket, de jóérzésű emberek is vannak a világon, akik beérik azzal, amire valóban szükségük van.

Az X3 pedig ebben jó, a mindennapi életben. Na bumm.

Modell WZ51 X3 xDrive20d 11 699 000 Ft
Fényezés B53 Sparkling barna metál fényezés 279 600 Ft
Kárpitozás LUNE Nevada bőrkárpit Elefántcsont / dombornyomással I Fekete 392 700 Ft
Kiegészítő felszerelések 0249 Multifunkciós kormánykerék 0 Ft
  0255 Sport bőrkormány 0 Ft
  0258 Defekttűrő gumiabroncsok 0 Ft
  02PA Kerékőr 0 Ft
  02T5 Könnyűfém keréktárcsák duplaküllős 605, 18" 0 Ft
  02TE Steptronic sebességváltó kapcsolókarokkal 765 400 Ft
  02VG Performance Control 50 000 Ft
  0302 Riasztóberendezés 159 800 Ft
  0316 Automatikus csomagtérajtó-működtetés 0 Ft
  03AG Tolatókamera 139 800 Ft
  03AT Tetősín aluminium kivitelben (selyemfényű) 109 900 Ft
  0413 Csomagtér-elválasztó háló 0 Ft
  0430 Automatikusan elsötétedő belső és külső visszapillantó tükör 0 Ft
  0431 Automatikusan elsötétedő belső visszapillantó tükrök 0 Ft
  0441 Dohányzó csomag 13 400 Ft
  0459 Ülésállítás, elektromos működtetésű, memória funkcióval 366 100 Ft
  0481 Sportülések a vezető és az első utas számára 183 100 Ft
  0488 Gerinctámasz a vezető és az első utas számára 103 200 Ft
  0493 Tároló csomag 0 Ft
  0494 Ülésfűtés a vezető és az első utas számára 0 Ft
  04FV Fineline light nemesfa belső díszítőelemek Pearl Chrome 119 800 Ft
  04NG Magasfényű fekete díszítés a műszerfalon 0 Ft
  04U2 Driving Experience kapcsoló ECO PRO móddal 0 Ft
  0502 Fényszórómosó berendezés 0 Ft
  0508 Parkolássegítő rendszer (PDC) elöl, hátul 0 Ft
  0521 Esőszenzor és automatikus világításvezérlés 0 Ft
  0544 Sebességtartó automatika fékező funkcióval 0 Ft
  0552 LED-es Adaptív fényszórók 595 700 Ft
  0563 Világításcsomag 0 Ft
  05A1 LED-es ködfényszóró 0 Ft
  05AC Távolsági fényszóró asszisztens 0 Ft
  0609 Professional navigációs rendszer 828 600 Ft
  0614 Internet 33 300 Ft
  06AL BMW Live 33 300 Ft
  06NH Kihangosító berendezés USB csatlakozással 0 Ft
  06NR Apps 50 100 Ft
  07HW xLine 732 100 Ft
  07NH BMW Service Inclusive - 5 év / 100 000km 0 Ft
  08A2 Magyar nyelvváltozat 0 Ft
  08AU Magyar nyelvű kezelési kézikönyv 0 Ft
  ZP5 Advantage csomag 1 287 000 Ft
      17 941 900 Ft

Népítélet - BMW X3