A legnagyobb egyterű

Teszt: Fiat Ducato Panorama 2.3 Mjet 150 Comfort-Matic MH2 – 2015.

2015.04.21. 07:23

Utoljára négy éve találkoztam a Fiat/PSA legnagyobb személyszállítójával, így kíváncsi voltam, vajon mi változott.

Közben volt egy ráncfelvarrás, cicaszemeket és rengeteg három-négybetűs vezetési segédletet kapott. Mint például a sávelhagyás-figyelő, ami csak hanggal jelez, de azt úgy, mintha jönnének az idegenek a Világok harcában. Elsőnek egy Sziget fesztiválos roadolásom alkalmával találkoztam a komfortülés fogalmával, akkor épp egy Sprinterben. Később egy Crafterben élvezhettem a kényelmét, és most a Ducatóban is jól vizsgázott. Gyakorlatilag annyira kiszűr minden úthibát és huplit, mintha nem is a budapesti utakon járnék, csak közben szegény utasok pattognak, mert persze nekik nem jutott.

A váltótól nagyon féltem, mert kiderült, hogy robotizált automata - Fiatéknál ezt úgy mondják: Comfort Matic – a szerkesztőségben ritkán találkozunk rendes megoldással. A használat során aztán sikerült kiismernem, onnantól már normálisan közlekedtem. Gyakorlatilag fordítottan adaptív, vagyis nekünk kell alkalmazkodnunk. És képzeljék, a Fiatnak sikerült megoldania, hogy a váltókonzol ne tornyosuljon be a vezető lábára.

Egyébként a 150 lóerő közeli teljesítménnyel rendesen gyorsul, pedig nem könnyű léptű jószág a maga üresen is 2,3 tonnás súlyával. Zaj gyakorlatilag alig hatol a fülkébe, olyan 100 felett kezd csak susogni a szél, de az se vészes, még 130-nál se. Csak persze ekkor a fogyasztása nem annyira kedvező. Vegyes üzemben 9,5 literre jött ki, stabil országúti közlekedéssel pedig elkezdett beesni 9 alá. Látszik, hogy alapból ennyivel nehezebb, mint egy üres furgon, hiszen ott azért jobban megközelítettük a 7 literes gyári értéket.

Az utastérben rengeteg pakolóhely akad, a sofőr dupla polcot és hatalmas csomagtartót is kapott, gigantikus kalaptartóval, amin egész bólogatókutya-hordák fetrenghetnek. Ha kevesen utaznak, minden sorban a középső ülést lehajtva bónusz pohártartót és egy tálcát nyerünk.

Ha az utasok friss levegőt szeretnének, a hagyományosnak mondható kis négyszögablakot kell elhúzni. A hátsó fűtés/hűtés levegője a tetőn és az ülések alatti szellőzőkön jut be, állítani egy tekerőpanelről megy, ami a második sor előtt van. Ezt sajnos elölről annak ellenére nem lehet vezérelni, hogy amúgy digitklíma van a kocsiban, a tekerőket meg meg pont nem érem el.

Bár a kategória legkényelmesebbjei a személyenként dönthető, karfás ülések, de ha rendezkedni kell, esetleg több raktér, akkor nem nagyon tudjuk kiszedni, legfeljebb a támlát dönteni. Ha kiszedhetőt akarunk, a Combinato névre hallgató felszereltséget kell választanunk, amiben kiemelhető sorok vannak. Létezik még jobb megoldás, Flex Floor-nak hívják, síneken mozgathatók az ülések, akár a Multivan-ben, ezt nálunk csak külön igényre lehet megrendelni, így nem is szerepel az árlistában. A németeknél igen, az azt tartalmazó Modular 2000 euróval drágább. 

Az autó alapára manuális váltóval bruttó 9 646 500 Ft, és erre jön még egy csomó minden, mintegy 3,3 millió forint értékben. És a konkurensek között ez jó árnak számít, ha azt vesszük, hogy egy hasonló Ford Transit Kombi 125 lóerős motorral 9,7 millióról indul, a 163 lovas közepes tengelytávú Mercedes Sprinter pedig 12,5-ről.

Az extrák között a legdrágább a robotizált váltó, ami önmagában több mint 600 ezer forint, de ha összeadjuk az automata légkondi és a kiegészítő klíma felárát, átveszik a vezetést az összesen 850 ezres bruttó árukkal. Ehhez képest a komfortülés a maga 130 ezer körüli árával már semmi.

   Fiat Ducato Panorama Ford Transit Kombi Mercedes-Benz Sprinter Kombi
Motor 2.3 Mjet, 150 LE/350 Nm 2.2 TDCI, 125 LE/350 Nm 2.2 CDI, 163 Le, 360 Nm
Listaár 9 646 500 Ft 9 755 900 Ft 12 517 970 Ft
Méret MH2 L2H2 L2H1
Száll. Szem. 8 8 8
Átlag fogyasztás (l/100 km) 7 7,5 7,2
           
Külső méretek         
hosszúság 5413 5531 5926
magasság 2524 2490 2435
szélesség 2050 2059 1993
tengelytáv 3450 3300 3665
fordulókör 12,8 11,9 13,4
saját tömeg 2300 2659 2175
össztömeg 3300 3500 3500
           
Belső méretek         
magasság 1788 1886 1650
szélesség 1350 1784 1780
           
Extrák         
komfort ülés 132 080 Ft - 138 430 Ft
automata klíma 495 300 Ft - (a manuális széria) 574 040 Ft
kiegészítő klíma 355 600 Ft 317 000 Ft 629 920 Ft
lépcső 215 900 Ft 228 600 Ft (csak RWD verziónál rendelhető) -
tolatókamera 105 410 Ft 482 600 Ft (csak navis csomaggal) 173 990 Ft
tempomat 82 550 Ft 273 050 Ft 91 440 Ft
sötétített üveg 127 000 Ft 76 200 Ft 146 050 Ft