Ilyen egy tökéletes használt kisautó?

Használtteszt: Volkswagen Polo 1,4 TDi Trendline – 2014.

2018.04.10. 06:07 Módosítva: 2018-04-10 08:44:10
Amikor Krisztián a szokottnál nagyobb lelkesedéssel ajánl egy autót az aktuális készletéből, mindig megszólal bennem a troll: végre valami szart kapok.

Itt ez a Polo, és néhány perc után kiderül, tök felesleges kapálóznom: a négy évével és 161 ezer kilométerével ez még új autó. Végig márkaszervizbe hordták, a padlóról szinte enni lehet, a karcokat is sokáig kell keresgélni a fényezésen. Felnyitom a motorháztetőt, semmi gyanús nesz, vagy olajfolt. Mindettől persze nem kell hasra esni egy ilyen fiatal kocsinál, de mindig bizalomgerjesztő, ha egy használt autónál a kicsit szoruló első ajtókilincs az egyetlen hiba. Na jó, meg egy kicsit rozsdállik a kipufogódob. De ennyi.

Visszaolvasva a teszteket, az ötödik generációs Volkswagen Polo sokakat megtérített a szerkesztőségben. Persze, egy autó megítélésénél mindig rengeteget számít, milyen elvárásokkal indulunk a tesztnek. Ezt valószínűleg Wolfsburgban is nagyon jól tudták, hiszen a Polo nem hozott radikális újításokat a korábbi generációkhoz képest, egyszerűen csak minden téren egy fokkal jobb lett és már – talán – nem is unalmas.

Ez talán a kisautók szegmensében a legfontosabb, hiszen mindegyik szereplő próbál valamilyen lenni, de a költségek alacsony szinten tartása miatt a karakteresség gyakran a minőségérzet rovására megy. A Polónál a negyedik generációból kiindulva a dögunalom volt az abszolút nulla pont, s mivel ebből úgy sikerült pozitív irányba mozdulni, hogy mellette minden téren minőségi autót hoztak össze, nem csoda, hogy kedvelt típus lett. A jó csomag Év Autója díjat ért, Népítélkezőink pedig nagyon magas, 8,2-es átlagra értékelték az ötödik generációs Pólót. Nemrégiben megjelent cikkünkben a legbiztonságosabb használt kompaktokat kerestük kétmillióig, ahol holtversenyben a harmadik helyig jutott a Volkswagen kisautója.

Biztonság

A 2010-2017 között gyártott V. generációs Volkswagen Polo nagyot fejlődött biztonság terén az elődjéhez képest. Az EuroNCAP töréstesztjén természetesen járt neki az öt csillag, a merev de mégis könnyű karosszéria jól védi az utasait. Alapból négy légzsákot adtak a Polóhoz, az ABS természetesen alap, az ESP pedig hillhold funkcióval is rendelkezik. Isofix rögzítési pontokat szintén találunk a hátsó üléseken. Pontlevonás járt viszont azért, hogy a hátul utazókat nem figyelmezteti az autó az övek becsatolására.

Ez a példány azért túllő egy kicsit a kétmillió forinton, de minden oka meg is van rá. 2014-es, már pont a facelift utáni, kicsit jobban felszerelt Trendline, hiszen hátul kurblis az ablak, manuális a klíma, viszont érintőkijelzős a központi számítógép, ami könnyen párosodik telefonnal, elbír az SD kártyával és van AUX kimenete is.

A kormány látszatra nem hívogató, de hozzáérve eltűnnek az előítéletek. Kellemes anyag, pont ideális átmérő, és jó érzés betámasztani a hüvelykujjakat a nekik kialakított mélyedésbe. Kifehéredni nem fog a tenyerünk vezetés közben, hiszem a Polo kormánya két ujjal terelhető, forszírozva pedig végtelenül józanul kezdi el tolni az orrát, ahogy egy modern, biztonságos elsőkerék-hajtású autótól elvárjuk. És ami egy ilyen használt autónál talán a legfontosabb: kényelmesen, zörgés nélkül rugózik, sehonnan nem hallani rendellenes neszt. Ez a Polo tökéletesen egyben van négy évvel az első használatba vétel után is.

Hogy mi az, ami miatt mégis lehet aggódni? Talán a motorok, de az aránylag hosszú modellciklus (2009-2017) miatt bőven van miből választani. A láncszakítós 1,2-es 1,4-es TSI-k már sokkal nagyobb megbízhatósággal üzemelnek  (főleg a facelift utániak), amit a már említett Népítélet átlag is jelez. Persze, azért az ördög nem alszik, a beszámolók között így is találni olyan tulajdonost, aki lánccsörgésre panaszkodott.

Volkswagen Polo 1,4 TDi forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonszerzési illeték 30 800
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 18 500
Regadó (2008 .) 33 150
Rendszám 8 500
Kötelező biztosítás (25 éves férfi, 2 éves jogsi) 59 057 Ft-tól

Végtelenül türelmesek választhatnak ezres (60 LE) vagy 1,2-es (60-75 LE) szívó benzinest is, de ilyen bizonytalan kínálat mellett én lehet, hogy elgondolkoznék a dízelen. Magam is egy 1,4 TDi-t (75 LE) próbáltam ki és nagyon kellemesen el lehet lenni vele. Nyilván, hozzá kell szokni, hogy kettesből óvatosabban kell leugrani a kuplungról és szintén megszokást igényel a probléma nélküli 4,5-es fogyasztási átlag is. Oké, valamikor majd költeni kell a nagynyomásúra üzemanyagszivattyúra, a kettőstömegű lendkerékre és a turbóra is, de ezen a fronton az ismert konstrukciós hibák miatt a TSI-k se sokkal jobbak. A váltó csak ötsebességes, de itthon nem is nagyon kell a hatodik fokozat, mert 130-nál se lesz zajos a motor, alacsonyabb tempónál pedig szinte végig 2000 alatt forog a TDi.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár)
Akkumulátor Exide 33 990 Ft
Levegőszűrő Mann FIlter 6 171 Ft
Pollenszűrő Bárdi Autó 1 578 Ft
Lengéscsillapító / első 1 db Bilstein 28 340 Ft
Lengéscsillapító / hátsó 1 db Bilstein 15 607 Ft
Fékbetét első garnitúra Juratek 9 544 Ft
Kuplungszett Valeo 99 499 Ft
Üzemanyag szivattyú VDO 86 905 Ft

2,3 millió forint elég sok egy négyéves használt kisautóért, de ezért olyan korrekt Polót kapunk, amit kellemes használni. Ezért az árért már a drágább példányok közül választhatunk, és mivel frissen kifutó modellről van szó, a következő hónapokban lehet némi árcsökkenés. Csajozni előbb mennék egy jóval olcsóbb Grande Puntóval, de a hosszútávon valószínűleg a Polóval lennék elégedettebb. Az esetlegesen néhány százalékkal magasabb fenntartási költségért a minőségi összeszerelés és a kategória átlagnál várhatóan jobb értéktartás kárpótol. Még esetleg egy garanciás Kia Rión gondolkoznék el, de abban teljesen döglöttek a motorok. Jobb, ha tesz egy próbát, nem biztos, hogy a Polo a legjobb ár/érték arányú autó a kategóriában, de igen jó meggyőzőereje van.

Az autót a Római Autócentrumtól kaptuk.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Volkswagen Polo 1,4 TDi - 2014.
Üzemanyag gázolaj
Lökettérfogat (cm3) 1422
Hengerek száma/elrendezése 3/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 56 (75)/6000
Nyomaték Nm/1/perc 210/1500-2000
Könyezetvédelmi besorolás Euro 6
Váltó 5 fokozatú, manuális
Végsebesség km/óra 173
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 10,3
Kombinált fogyasztás l/100 km 3,6
Saját tömeg kg 1146
Hosszúság mm 3972
Szélesség mm 1682
Magasság mm 1453
Tengelytáv mm 2470
Csomagtartó l 280
Hatótáv (km) 1250 (gyári fogyasztás alapján)
Újkori alapár Ft 2 790 000 Ft-tól (1.2-es benzines Trendline)