Zsebbenyúlós lehet a jó SUV, de megéri?

Használtteszt: BMW X3 xDrive 20d aut. – 2015.

2019.05.23. 06:30

Amikor 2010-ben bemutatták az F25-ös kódjelű, második generációs BMW X3-ast, eléggé ufónak éreztem magam. A környezetemben és a sajtóban is mindenki elmorzsolt egy hálaadó imát, hogy a BMW végre felhagyott a vizuális környezetszennyezéssel, én viszont ugyanazt éreztem, mint az E60-F10 váltásnál: a BMW beadta a derekát, inkább csinál unalmas autókat, nehogy a végén még valaki rájuk süsse, hogy valamilyenek. Mármint a két orrlyukon és a tulok stíluson kívül.

Még az eladási számok se nagyon indokolták a lépést, hiszen az első X3-as még úgy is kelendő volt, hogy sokan panaszkodtak a néhol igénytelen anyagokra, és a túl kemény rugózásra. Rossz nyelvek szerint az az X3-as nem is volt teljesen BMW, hiszen nem csak a gyártást bízták a Magna-Steyrra, de a fejlesztésbe is beszálltak az osztrákok. A második generáció már a BMW amerikai SUV-üzemében készült, és nem csak formailag hozott óriási változást az elődhöz képest.

Az X3-as majdnem akkora lett, mint az első X5-ös, amiből inkább az 550 literes csomagtartó és a három centivel szélesebb karosszéria a lényeges. Az X3-as úgy vált szinte kompromisszummentes családi utazóautóvá, hogy közben nem kísérik rosszalló pillantások, mint egy X5-öst. Ez mind szép és jó, de végeredményben ez az X3-as négy év elteltével is csak egy nagy krumpli maradt, akár az összes SUV – gondoltam, miközben mentem az autóért. A 174 ezer kilométernyi futásban volt minden bizodalmam. Meg a 20d motorban. Állítólag ekkortájt úgyis esedékes a lánccsere.

Kívül minden rendben, hogy is lenne másként egy négy éves autónál. Néhány kavicsfelverődés akad a motorháztetőn, de más sérülés nem látszik az X3-on. Frissen nyugdíjba vonult típus az F25, de állítólag ezeknek elég jó a korrózióvédelmük, így hiába keresem a rozsdát is. A bézs belső már okozhatna bonyodalmakat, de szépen kitakarították az autót. Egyedül a kormánykerék kopott meg, sajnos ugyanígy jártak volna az ülések is, ha bőrből lennének – a BMW az elmúlt években nem túl ügyes ezen a téren. Kicsit kopottas a kormány is a kezelőgombok körül, de más használati nyomot nem találtam az autón. Egyébként az ergonómia eléggé rendben van, barátságossá teszi a belteret ez a bézs szín is, de a forma nekem itt is túl konzervatív, a felhasznált anyagok ugyan tapintásra rendben vannak, szemre viszont nagyon ódivatúnak tűnnek.

BMW X3 xDrive20d aut. - 2015. forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonszerzési illeték 105 000
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 18 500
Regadó 64 913
Rendszám 8 500
Kötelező biztosítás (26 éves férfi, 3 éves jogsi) 115 163 Ft-tól

A helykínálatra sem lehet panasz, ez az X3-as pont éppen nem túl nagy autó, és a bézs színösszeállításon kívül az egészen nagy oldalablakok is sokat dobnak a térérzeten. Egyedül hátul kell elfogadnunk, hogy ez is inkább négyszemélyes autó, középen a kardánalagút lényegében az összes lábteret kinullázza.

Indulás után még kicsit fanyalgok a túl magas üléspozíció miatt, de az első kanyar után megtérek: ez az első SUV, ami nem fáj. Még azért tudott volna rontani a rosszabb utakon, de az X3 rugózni is tud. Egyik kedvenc tesztutamon Verőce és Szendehely között, gondoltam csak elkezd majd téblábolni a nagy test. Hogy biztosra menjek, jól teli is volt pakolva az autó kerámiával, ültünk is benne hárman és rányomtam a sport módra is. A kanyargós, rissz-rossz, hepehupás útszakaszon hamar kijön, ha egy autóval kellemetlen gyorsan közlekedni, de az X3-assal marha jót autóztam – és bent se tört össze semmi. Ezt a kettőt együtt összehozni elég komoly mérnöki teljesítmény.

Mennyire biztonságos?

A 2011-2017 között gyártott BMW X3-as ugyan javított elődje eredményén és elérte az ötcsillagos minősítést, azonban egyik mérési kategóriában sem érte el a 90%-os eredményt.  ABS, ESP (BMW-nél DSC), hat légzsák, öt fejtámla és két Isofix rögzítési pont minden X3-asban van, de az összkerékhajtást néhány olcsón árult autókból kispórolták. Ezek sDrive néven futnak és hátul hajtanak - elég könnyű összekeverni, pedig a különbség óriási, szóval érdemes figyelni az az egy darab betűt.

A lendületes haladáshoz persze nem árt némi lóerő is, amiből az 1,8 tonnás súlyhoz elég sok kell. A 20d változat egy kétliteres, négyhengeres, kettős megfúvású turbódízelt jelent, ebben a specifikációban 190 lóerőből és 400 Nm-ből gazdálkodhatunk. Ezt a motort sokan ekézik a hangja miatt, amivel egyet is tudok érteni, de az erejével nekem semmi bajom nem volt. Alig több mint 8 másodperc a 0-100 és a nyolcsebességes automata is egész gyorsan vált, annak ellenére, hogy nem duplakuplungos. A fogyasztás nekem 7,7 liter körül alakult vegyesben, városban viszont könnyen megeszi a 10 litert is.

A 20d jelzést olvasva biztosan sokak szemében lángnyelvek jelentek meg – nem véletlenül. Ugyan a Totalcaron N47-es motorkódú 20d-k esetében írtunk az EGR hűtők okozta tűzesetekről, de mivel a visszahívási akció egészen 2017-ig tart, így több, mint valószínű, hogy a B47-esekben is cserélik a problémás alkatrészeket. Az X3-asban a 2014-es faceliftnél váltottak N47-es motorról B47-re a 20d esetében (néhány plusz lóerő, és Euro 6-os norma), de a botrány kirobbanásáig, 2017-ig vélhetően mindkét típusnál érdemes rákérdeznünk az importőrnél, hogy az autónk érintett-e a visszahívási (vagy, ahogy a BMW-nél újfent kommunikálják, műszaki) akcióban.

A motorkódváltás ellenére megmaradt a láncos vezérlés is, amire a gyár nem ír elő szervizciklust, de egy általam megkérdezett BMW szerviz vezetője, Tamás szerint 180-200 ezer kilométerenként biztosan cserés az alkatrész és bizonyos esetekben a hajtókarcsapágyak is megsérülhetnek. A javítás ára nettó 400 ezer forint körül alakul. A hibát egy halk fütyülő hang jelezheti, ami a fordulatszámmal párhuzamosan emelkedik. A kipróbált autó szervizlistáján nem láttunk lánccserével kapcsolatos tételt, így gyanítható, hogy az új tulajdonosnak érdemes lesz odafigyelnie erre. Ugyanígy nem találtuk az EGR hűtő cseréjének nyomát sem, de a kapott listán nem szerepelnek a visszahí...Izé, műszaki akciók keretében elvégzett javítások sem, így akár át is eshetett az autó a javításon.

Tamás kihangsúlyozta, hogy mindez kevés, ha nem cserélik az olajat időben a tulajdonosok. Ökölszabályként motortól függetlenül a gyárilag előírt ciklus felét tartja elfogadhatónak, valamint a váltóolajat sem árt cserélni 80 ezrenként. Szerinte a 35d motor egy kicsivel megbízhatóbb, de a láncot ugyanúgy kell abban is cserélni. A legmegbízhatóbbnak a legerősebb, hathengeres benzines turbómotort tartja (35i).

A motort leszámítva egyelőre nem tűnik betegágynak a BMW X3-as, de azért vannak jellemző hibák. Az osztómű például nagyon kényes a gumira, így Tamás azt javasolja, hogy defekt esetén legalább tengelyenként cseréljük ki a gumit, hogy ne legyen több milliméteres eltérés a futófelületek nagysága között. Erre ugyanis allergiás az osztómű és fokozott kopással reagál. A hibát sok esetben nagyon nehéz felismerni, máskor alászedett kormánynál lehet hallani egy kis rágódást, esetleg kattanást. Súlyosabb esetben emelkedőn elinduláskor érzékelhetünk némi pulzálást az erőátvitelben. A hiba kijavítása 600 ezer forintba kerül.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár)
Akkumulátor Exide 64 496 Ft
Levegőszűrő Mann FIlter 12 779 Ft
Pollenszűrő Mann FIlter 14 380 Ft
Olajszűrő Mann Filter 6 963 Ft
Lengéscsillapító (hátsó) Sachs 64 854 Ft
Első fékbetét garnitúra TRW 31 989 Ft

Előforduló hiba lehet még a kormánymű meghibásodása, ami ugyan koppanással jelzi életciklusa végét, egészen sokáig el lehet vele menni különösebb probléma nélkül. Általában 180-200 ezer kilométernél jön elő a furcsa zaj, de a legnagyobb probléma az, hogy a cikk írásának pillanatában még nincs utángyártott alkatrész, a gyári pedig újabb 600 ezer forinttal rövidíti meg a tulajdonos pénztárcáját.

Tamás a fentiek ellenére a megbízhatóbb típusok közé sorolja a BMW-t, nem igazán jellemzőek rá elektronikai problémák, ügyes a korrózióvédelme és a futómű is jól bírja a hazai utakat. A visszahívási akciók mennyiségét nézve hoz is egy átlagos szintet az X3, de azok elég súlyosak, így mindenképpen érdemes ellenőriznünk, hogy azokat az előző tulajdonos kijavíttatta-e egy márkaszervizben:

BMW X3 F25 visszahívási akciók:

  • A hibás légzsákpatron súlyos sérüléseket okozhat (vélhetően a Takata botrányról van szó. 2011. júli-2012. november közötti autókról van szó, illetve egy nagyon hasonló visszahívás történt 2014. május 7. és 2014. november 18. között gyártott autókra is)
  • A szervokormány vezérlőegységének hibája miatt elmehet a rásegítés, sőt álló autónál akár tüzet is okozhat (2011-2016 közötti gyártás)
  • A hátul található Isofix rögzítési pontok eltörhetnek, nem felelnek meg a hatályos jogszabályoknak (2010.03.08-2016.04.14 közötti gyártás)
  • Balesetekben előfordulhat, hogy a légzsák nem fúvódik fel tökéletesen, ráadásul a légzsák takaróelemei is sérüléseket okozhatnak (2011. január-2013. április közötti gyártás)

Elég sok X3-as BMW pörög a piacon, a cikk írásának pillanatában több, mint 150 magyar papíros autót találni az interneten. Ezek közül a legolcsóbb, 20d motoros autókba már 3,5 millió forint környéként beszállhatunk, a legdrágábbakat viszont még simán 10 millió fölött új autó árban mérik. A kipróbált autó érzésre eléggé rendben volt, de egy ilyen prémiumautónál ez nagyjából semmit nem jelent, és az 5,7 millió forintos ára is sejteti, hogy a problémás alkatrészekre hamarosan nem árt majd költeni.

Alternatívának elég sok minden szóbajöhet Audi Q5-től, Mercedes GLK-n át Volvo XC60-ig, de szinte biztos, hogy egyiket se lesz olyan jó vezetni, mint a BMW-t. Lehet, hogy a rizikófaktor is más, de egy jól átvizsgált X3-assal és egy megbízható szerelővel megúszhatjuk a kellemetlen kalandokat.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   BMW X3 xDrive20d aut. - 2015.
Üzemanyag dízel
Lökettérfogat (cm3) 1995
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 141 (190)/4500
Nyomaték Nm/1/perc 400 Nm/1750-2250
Könyezetvédelmi besorolás Euro 6
Váltó 8 fokozatú, automata
Végsebesség km/óra 210
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 8,1
Kombinált fogyasztás l/100 km 5,2
Saját tömeg kg 1745
Hosszúság mm 4657
Szélesség mm 1881
Magasság mm 1661
Tengelytáv mm 2810
Csomagtartó l 550
Tank mérete (l) 67
Újkori ár 12 114 500 Ft

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.