Van, de minek?

Dacia Duster Van Blue Dci 115 - 2019.

2019.07.20. 07:45

Adatlap Dacia Dacia Duster Van Blue Dci 115 - 2019

  • 1461 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 116 LE @ 3750 rpm
  • 260 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.4 másodperc
  • Végsebesség:
    181 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 5 099 000 Ft

Sokszor puffogtatjuk az őszinte autó kifejezést. Többnyire lelakott, még egészségesen működő használt autókra, de szerintem nem ide való. Az őszinte autó az, ami egy forintért a legtöbbet adja, mindegy, hogy a praktikum, vagy az élmény oldalról nézzük. Ilyen értelemben a Duster az egyik legőszintébb autó, hiszen az egy forintra eső használati érték kimagasló. És most itt a kishaszongépjármű változata.

Már akkor dörzsöltem a tenyerem, amikor láttam beírva a naptárba, hiszen mi támogatná jobban a hegyikerékpározást, mint egy összkerekes, dízel áruszállító? Csak bedobom hátra a bringát, irány a hegy, nem cseszem össze a kárpitot, nem lesz olajos a csomagtartó, nyugodt szívvel lehet beszórni a retkes bringás ruhát. Hatalmas hétvégi tekerést láttam magam előtt, vigyorogva toltam le a bringát a mélygarázsba, hogy betegyem a frissen érkezett tesztautóba, és... és nem fért be.

A bringám első kereke gyorszáras, azaz szerszám nélkül, egy kar oldásával tudom kiszerelni a kereket, ennél fogva minden autóba így teszem be a bringám, 3-as Golftól az 5-ös BMW kombiig. A Dusterbe viszont nem fért be a bringa. Értetlenül álltam, néztem, próbáltam jobbról balra, balról jobbra, döntögetve, a Rubik-kocka kirakó versenyt simán megnyertem volna, de nem, a bringa nem fért be. Emlékeztem, hogy a személyautó Dusterbe lendületből dobtam be, de most az istennek sem.

A probléma az, hogy a Duster Van úgy lett Van, hogy kapott hátra egy kádat, annak a végébe pedig egy rácsot, hiszen az ilyen jellegű járműveknél előírás az raktér szeparálása. Ez a kád viszont helyet vesz el, de a fő probléma nem is ez, hanem hogy sok helyet simán csak parlagon hagy. Például a hátsó lábtér legalább 100 liter kihasználatlanul hagyott raktér, oda simán becentizgettünk egy heti bevásárlást. Oldalt dettó: az ajtókilincs és a kád közötti értékes centiket nem lehet pakolni. Végső soron azzal, hogy a hatalmas műanyag elem bekerült, kisebb lett a kihasználható térfogat, a rács miatt meg a hosszabb dolgok átdugdosását bukjuk.

Ez nem egy gyári modell, a forgalmazó építi át ezzel az utólagos készlettel, és hát nem nyúlnak mélyre a technikában. Megvan a hátsó ablakemelő kapcsolója, és működik is az oldalablak, de beszállásnál például a műszerfal kiírja, hogy a hátsó övek be vannak csatolva. Vélhetően összedugták a csatokat beépítés előtt, ez inkább vicces, mint zavaró. Ami viszont tényleg fáj, az a rács felső rögzítése, amit a hátsó kapaszkodók helyére fogattak fel, és borzasztó a hangja. Nem zörög, sokkal inkább olyan, mintha egy hatalmas hárfát pengetnének az ember mögött. Valószínűleg azért ilyen, mert a kaszninak van egy minimális, tervezett torzulása, a középre becsavarozott rács meg igyekszik ellentartani ennek, de nem tud, aztán sír a fém.

A kádnak és a leszeparálásnak viszont komoly előnye, hogy így nyugodtan pakolhatjuk a szétborulós, koszos dolgokat, utána egy vizes ronggyal kitörölhető. Ez nagyjából be is határolja a felhasználási területet: vadászok, erdészek autója ez, hiszen a vad ugyanúgy behajítható hátra, mint az olajos láncfűrész. A kádtól eltekintve ez tulajdonképpen egy Duster, tehát van zárható összkerékhajtás, és szuper rövid egyes fokozat is, ami a szegény ember felezője.

Nem vittem ki kemény terepre, de nem paráznék odaállni vele egy Lada Niva (4x4) mellé, vélhetően ez még úgyis később robban le, hogy francia. Az 1,5-ös dízel 115 lóerős, még az összkerékkel együtt is jobban mozgatja a Dustert az indokoltnál, bár a használható fordulatszám-tartomány elég szűk. Picivel kétezer alatt megjön az erő, de úgy, hogy a sofőr feje hátrabicsaklik, 3000 alatt vége is a dalnak. Gyakorló Duster-tulaj barátaim szerint a bejáratós motorvezérlő-program sajátsága ez, az első 6000 kilométer után változnia kell. Azon viszont meglepődtem, milyen könnyű megszokni a kettesből való indulást, csak az első két napban kellett megerőszakolni az agyam, amint visszaültem a Mazdába, reflexből azzal is másodikból akartam rajtolni. Nem ment.

Abban, ahogy a Duster megy, van valami határozottan szerethető. A mackós átbillegése az úthibákon sugároz egy kellemes nem féltés élményt, kifejezetten jó vele csörtetni földutakon is. A terhelhetősége megegyezik a sima Dusterével, 300 kilónál többet nem érdemes belepakolni, ha jól számoltam a fürdőszoba burkolataim össztömegét, 250 körül raktam bele. Ezzel olyanná vált a mozgása, mintha az autó és az út közé beszereltek volna egy tál dermedt kocsonyát, ellenben úgy rugózott, mint egy S osztály.

A Duster Van 5 millió forintba kerül, de hát a fő vonzerő úgyis az ÁFA-visszatérítés. Az alap, amiből átalakították, egy Comfort felszereltségű autó, 4,6 millióért, vagyis 400 ezer a kád és a rács felára. Ha valaki pakolós Dusternek veszi meg, és alaktalan, hosszúkás dolgokat rakna be, csalódni fog, hiszen behatároltabbak a lehetőségek, mintha a mezei Dusterben ledöntenénk az üléseket. Ugyanakkor ha vadász-erdész vonalon indulunk el, esetleg egy karbantartó venné, aki szerszámokat szállít nehezen megközelíthető helyekre, kevés jobb választása van. Célszerszám ez, csak rendkívül behatárolt célokkal, ezt kell szem előtt tartani vásárlásnál.

Totalcar értékelés - Dacia Dacia Duster Van Blue Dci 115 - 2019

Ez egy Duster, a Duster minden jóságával. Viszont bizonyos szempontból kisebb a használati értéke. Bizonyosból meg nagyobb.