Ér valamit a hét év garancia?

Használtteszt: Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI, Dream Team Edition - 2016.

2020.03.11. 06:04

Hülye lett volna a Kia, ha meggondolatlanul ad hét év garanciát az autóira, de most már elég idő eltelt ahhoz, hogy kimondhassuk: ezek az autók szépen öregednek és jó vételnek számítanak a használtpiacon. Mindig Corollád volt, de egy kis izgalomra vágysz? Nem csak ebben a koordináta-rendszerben lehet jó választás a Ceed.

Még ma is tudnak érdekességekkel szolgálni az egyes típusok Népítéletei. Az igazán rossz konstrukcióknál gyakran valahogy elnézőbbek a tulajdonosok (ki tudja, talán a forma, vagy egyszerűen a Stockholm-szindróma miatt), viszont a megbízhatóbbnak mondott autókkal szemben az elvárások is magasabbak. Bevallom, először mindig a felháborodott tulajdonosok ítéleteit nézem meg, kiszűröm az egy próbakört ment, „csak bérautóként használtam egy hétig” típusú tesztelőket, akik általában kicsit igazságtalanul lepontoznak egy-egy típust, aztán nézem azokat, akiknek tényleg volt ilyen autójuk, és valóban megszívták.

A második generációs Kia Ceed esetében 35 ítéletből 3 olyat találtam, amelyet négy csillag alá értékeltek. Valaki folyamatos fékhibára panaszkodott, de nem fejtette ki bővebben mit jelent ez, egy másik ítélet szerzője az elromló ülésfűtés és a rakoncátlankodó tempomat miatt adott 2,5 csillagot. Amikor valaki más 3 csillagot osztott az autónak tempomathiba és kavicsfelverődések miatt (150 ezer kilométernél), sejtettem: a Ceed jó kocsi.

Jó-jó, az elrozsdásodott testkábelek miatt nem induló autó talán megér mínusz egy csillagot, de kettőt, pláne hét éves korában azért nem, és egyébként látszik az ítéletből is, hogy a tulajdonos alapvetően szerette a Kiát.

Hozzám egy elég jól felszerelt, faceliftes, 1,6-os szívó benzinmotorral szerelt kombi (SW) jutott, amelybe négy év alatt 191 ezer kilométer került. Ez azért már elég komoly méter, évi 47 ezret ment a kocsi, ha a Ceed rossz, annak ki kell derülnie.

Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI, Dream Team Edition - 2016. forgalomba helyezési és honosítási költségek*
Vagyonátruházási illeték 64 350 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Regisztrációs adó 41 863 Ft
Rendszám (párban) 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 27 éves, budapesti férfi, 3 éves jogsi) 70 544 Ft
Gépjárműadó (éves) 29 700  Ft
* 2020 márciusában érvényes adatok

Péter már az átadáskor mondta, hogy újszerű autóra számítsak. Ezt azért fenntartásokkal kezeltem, de tényleg nagyon szépen néz ki a Ceed. Néhány apró kavicsfelverődést és egy fokkal durvább küszöbhorpadást (talán egy keményebb padkázás?) leszámítva nem mondtam volna meg róla, hogy közel 200 ezret ment. Láttam már sokkal kevesebbet futott autókon is karcosra koptatott kilincseket, de itt semmi ilyesmi. Nekem ez a típus egyébként mindig is tetszett a Bangle ötös BMW-szerű fényszórók miatt, a kombi viszont elvesztette mindazt, ami a szürke első generációt feldobta: az izgalmas hátsó kialakítást.

Akkor sem dőlt le a bálvány, amikor beleültem: makulátlan a beltér, az előző tulajdonos minden bizonnyal hímestojásként vigyázott rá. Dizájnorgiára persze nem kell számítani, de az anyagminőség elfogadható és esztétikus a vezető körüli szellőzőrostélyokat egy formai elembe foglaló ezüstös betét. Minden gomb és kapcsoló úgy néz ki és működik, mint egy új autón. A kormány holtversenyben áll a Toyota Avensissel (17 gomb!), de ide legalább elfért a tempomat kapcsolója is. Pici negatívum, hogy a beállított értéket csak bekapcsoláskor látjuk, vagy ha módosítunk rajta.

Az ergonómia nagyjából rendben van, egyedül a központi zár kapcsolóját kerestem, amit kicsit jobban is kiemelhettek volna a többi közül. Helykínálat terén hozza a kategória átlagát a kombi-Ceed, de néhány vetélytárssal ellentétben nem hosszítottak a tengelytávján az ötajtóséhoz képest.

Hátul is el lehet benne férni, ráadásul nem trükköztek a belépőnyílással vagy az ülések szögével sem. Egyedül a meredeken felfelé ívelő övvonal miatt érződik kicsit sötétnek a hely. A csomagtartó alapesetben szintén semmi extra, 528 literes, de alacsonyan van a rakodóperem és az ülések ledöntésével egyenletes rakteret kapunk.

Az infotainmentet sem tolták túl, egyszerűen csak működik, elfogadható gyorsasággal és logikával. Csatlakozási lehetőségben nincs hiány, Bluetooth, USB, AUX, 12V és SD kártyán keresztül is tud kommunikálni egy ilyen felszereltségű Ceed. Egyedül a rádió antennája tűnt gyengébbnek más autókénál, de tudom, elég 20. századi dolog manapság rádiót hallgatni. Rátérhetnénk inkább arra, hogy milyen a Ceeddel menni?

Korabeli tesztjeink alapján elég vegyes érzelmeket hagyott maga után a Ceed. A sima ferdehátú kivitelnél a pattogós futóműre panaszkodtunk, a kombinál (és a faceliftnél) viszont sokat javult a helyzet. Én egy K Astrából ültem át és a különbség elég radikális. A Ceeddel egyáltalán nem jó gyorsan menni, semmilyen a kormánya, kicsit dől a kanyarokban, cserébe viszont hajószerűen ringatózik az úthibákon. Tényleg meglepően jó volt az Astra még automata váltóval is, de ha autóval kellene ingáznom nap mint nap (főleg rossz úton, amit nem nagyon kell keresgélni itthon), lehet, hogy jobban értékelném a kényelmesebb rugózást.

Ami viszont meglepett, az a külvilágból beérkező zajok mennyisége. A Ceed önmagában elég csendes, viszont a mellettünk elsuhanó autók zaját nagyon hangosnak éreztem. Nem használtan lett ilyen, az újkori tesztekből kiderül, hogy ez feature. Érdekes, hogy a vezetőülésből látszik a motorháztető két szélső domborítása, viszont rettentő sokat kitakarnak az A oszlopok. 

Szóval vezetési élmény zéró alá és az 1,6-os szívó, de közvetlen benzinbefecskendezéses benzinmotortól sem fog egekbe szökni az adrenalinszintünk. Indulásnál kicsit nyomatékszegény (vagy csak túl sok turbóst vezettem mostanában), így nagyobb gázzal kell vele indulni. Aztán hamar elkapja a fonalat és elég csendesen viszi az autót. Forgatni lehet, de teljesen felesleges, mert nincs jó hangja, és 2000/perc alatti tartományban sem fuldoklik, már hatvannál is becsúszhat egy hatodik fokozat. Persze nem csoda, hogy bőven elég a 135 lóerő a Ceed-nek, hiszen ebben a konfigurációjában 1295 kilót írnak a forgalmijába. Nálam vegyesben 7 liter alá is bement a fogyasztás, városban ez inkább 8 liter.

Mennyire biztonságos?

Az egész könnyű súly ellenére nem spóroltak a Kiánál a biztonsággal, sőt. Mivel az előddel megegyezik a padlólemez és az első generáció is öt csillagot kapott az EuroNCAP-tól, úgy a JD kódjelű utód is simán hozta a jeles osztályzatot. A csillagok mögött 89%-os felnőtt utasvédelem áll, ami már elég magas értéknek számított 2012-ben. Kiemelkedő eredménynek számít a 88%-os gyerek- és a 61%-os gyalogosvédelmi eredmény. Ekkoriban a szervezet már értékelte az aktív menetbiztonsági kütyüket is, amire 86%-ot adott az intézet, mivel a Ceedet telepakolták mindennel. A valóságban sajnos elég butácska például a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer. Hat légzsák, ABS, ESP és visszagurulás-gátló minden Ceedben széria. Ha már a biztonságnál tartunk, muszáj megemlítenem, hogy ezen az autón rémesen gyenge volt a világítás, de mivel ezt egyik újkori tesztben sem rótták fel neki, így lehet megpróbálkoznék egy projektorlencse-cserével, mielőtt kihúzom a listáról a nem xenonos Ceedeket.

A Kia sosem a nagy motorválasztékáról volt híres, de ha ezek között van jó konstrukció, akkor ez igazából előny, hiszen könnyebb választani. A 2015-ös faceliftig két, láncos vezérlésű, Kínában gyártott szívó benzinmotor volt elérhető 100 és 135 lóerővel. A gyengébbik 1,4-esből kimaradt a közvetlen befecskendezés, így egyszerűbb konstrukció, de megoszlanak róla a vélemények. Van, aki szerint alig gyengébb az 1,6-osnál, szerintem viszont elég lomha karakterű, nyomatékszegény motor.

Lekérdeztük, kérdezd te is!

A Totálkár kártörténeti lekérdezőrendszerben is megjárattuk a Kia alvázszámát, és mivel az elmúlt húsz év biztosítói, kárszakértőktől, valamint javítóműhelyektől származó kalkulációi közt nem található anyag erről az autóról, a lekérdezés ingyenes volt. A Totálkár kártörténet használata 3990 forintba kerül minden más esetben, de amikor valami kiderül egy autó múltjáról, nagyobb a biztonság, több a támpont a vásárlás előtt. Ide kattints és már kezdheted is az ellenőrzést!

Mindkettejük a gamma családba tartozik és alapvetően megbízható konstrukciók, ha megkapják a törődést. Megnövekedett olajfogyasztás esetén viszont rögtön gyanakodjunk, máskülönben repkedhetnek a százezrek. Ritkaságként árulták az 1,6-ost turbóval is, a 204 lóerős motort a három- (Proceed néven) és ötajtós GT változatok kapták, a kombiba nem szereltek ilyet. Az 1,6-osokat sajnos nem kíméli a közvetlen befecskendezés egyik átka, a kokszosodás sem, így érdemes ezzel is számolni a karbantartás során, esetleg eleve átvizsgáltatni, mielőtt megvesszük az autót.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Alkatrész ára
Akkumulátor Exide 51 611 Ft
Levegőszűrő Japanparts 4 367 Ft
Pollenszűrő Nipparts 3 242 Ft
Olajszűrő Mann-Filter 3 989 Ft
Hátsó lengéscsillapító Japanparts 17 745 Ft
Első fékbetét garnitúra Juratek 8 625 Ft

A facelift után megjelentek a turbómotorok is (de a szívók is maradtak), az ezres, háromhengeres 100, illetve 120 lóerős. Karakter tekintetében a közelében sincs a szívómotoroknak, ráadásul a hangja is rossz, én kerülném. Létezik dízel Ceed is, de az 1,4-es harmatgyenge, míg az 1,6-osok nem különösebben takarékosak. Ez meg is látszik a kínálaton, hiszen az itthon eladó második generációs Ceedek kétharmada benzines.

A 2012-2018 között gyártott Kia Ceedet igen magas, 8,22-es pontszámra értékelték a felhasználók a Totalcar Népítélet adatbázisában. Az említett kisebb elektromos bajok (ülésfűtés, tempomat) mellett ritkán, de előforduló hiba a kormánymű meghibásodása. A gyakoribb bajok közé tartozik a nappali menetfény LED-jeinek kiégése, vibrálása, de ezt az esetek többségében garanciában cserélte a gyártó. Néhányan a sérülékeny fényezést kifogásolták. A JD kódjelű Ceed-re nem találtunk visszahívási akciót. A Kia 7 év (a kopó-fogyó alkatrészekre csak 2 év)/150 ezer kilométer garanciát vállalt az autóra.

Mostanság 270 Ceed közül lehet válogatni a magyar használtpiacon. A legolcsóbb 1,4-esek már éppen bekúsztak kétmillió forint alá, a legdrágábbak a sportosabb GT modellek 5-6 millió forint körül. Nem mondom, hogy nem kell megalkuvás egy ilyen autóhoz, mert egy Golf vagy egy Astra szebb és ügyesebb infotainmenttel, illetve vezetéssegédekkel van szerelve, nem beszélve egy Focus vagy egy Mazda 3-as vezetési élményéről. A Ceed viszont szépen öregszik és használtan is tudja azt, amire tervezték: nagy átlagban mindenben jó egy kicsit, így minden szempontot figyelembe véve talán az egyik legjobb választás a kompakt kategóriában. Nem próbáltam, de gyanítom, hogy nagyon hasonló csomagot tud a Toyota Auris is, más kérdés, hogy megéri-e kifizetni a Toyota-felárat.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Kia Cee'd Sportswagon 1.6 GDI - 2016.
Üzemanyag benzin
Lökettérfogat (cm3) 1591
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 100 (135)
Nyomaték 164 Nm
Könyezetvédelmi besorolás Euro 5
Váltó 6 fokozatú manuális
Végsebesség km/óra 192 km/h
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 10,2
Kombinált fogyasztás l/100 km 6,5
Saját tömeg kg 1316
Hosszúság mm 4505
Szélesség mm 1780
Magasság mm 1485
Tengelytáv mm 2650
Csomagtartó l 528
Tank mérete (l) 53
Újkori ár 4 979 000 Ft

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Kia Ceedeket.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.