Annál sokkal jobb, mint amennyibe kerül

Használt autó: Peugeot 508 SW e-HDI (2012)

2021.05.10. 06:03

A használt autó vásárlás aranyszabálya, hogy állapotot veszünk, nem álomképet. Ezt kiegészíti azonban, hogy a menőség komoly felárat jelent, tehát ha nagy autó kell, de nincs rá akármennyi pénz, érdemes a manapság kevésbé divatos kombik között körülnézni. Például a meglepően szépen öregedő 508 háza táján, mert most a hasznos tér / kifizetett forint harcban parádés esélyekkel indul.

Amikor a Peugeot a rosszul sikerült  407  leváltására készült, nagy volt a fogadkozás meg a várakozás. A 2010-ben harcba küldött 508 ráadásul nem csak azt, de a  607-et  is pótolni volt kénytelen, talán ezért a  GT jelű csúcsváltozatba  szó szerint másik futóművet szereltek, mint a többibe. A fogadtatás azonban talán pont a felfokozott várakozás miatt nem volt annyira forró: bár senki sem vitatta, hogy alapvetően jó autó született, de sokak szerint nem lett  elég jó . Amikor a kategória mércének számító  Passattal vetettük össze , egyértelmű volt a VW győzelem, annak ellenére, hogy érezhetően drágább volt a Variant, mint az SW. Én is egy kicsit csalódott voltam anno egy mindennel felszerelt tesztautóban, mert csak simán jó volt, nem pedig a letaglózó tűzijáték, amit reméltem.

Az eltelt évek azonban valamennyire igazolták a Peugeot ígéreteit, mert az 508 nagyon szépen öregszik: évtizeddel a bemutatót követően sincs semmi különösebb botrány vagy parajelenség körülötte.  Már ha leszámítjuk az 1.6 THP motorcsalád közismert ügyeit, amik viszont nem típus-specifikusak, sőt, állítólag éppen 2010 után javult valamennyire a helyzet. Van ugyan visszahívás az 508-ra több is, de egyik sem általános, teljes motor- vagy váltószériákat érintő ügy. Tehát vásárlás előtt érdemes lekérdezni a VIN alapján, hogy mi van az autóval, és ha semmi, akkor már csak az a kérdés, volt-e törve és megkapta-e az értő karbantartást.

Nekem személyes mániám, hogy a Peugeot-kat, Citroëneket itthon övező rossz hírnév elsődleges oka, hogy az általános autószerelők gyakran nem látják el megfelelően az igényeiket. Persze vannak valóban rossz szériák, de ez még nem érv, hisz olyanja a Mercedesnek, sőt uram irgalmazz, a Toyotának is van. Szóval alapvetően hiszek a PSA-nak, volt is Peugeot-m kettő, ennek ellenére kicsit félve ültem ebbe a fehér 508-ba. Mert azért ezt halmozott büntetés sújtja: akad benne utólagos elektromos kiegészítő, túl van már 250 ezer kilométeren, a típus legkisebb dízelével szerelték, ráadásnak a mára rossz emlékké fakult robotizált váltót csavarozták az 1.6 HDI mögé. Teljesen felesleges volt aggódnom.

A fehér színben már majdnem kecses 508 SW ugyanis minden várakozásra rácáfolva, kifogástalanul tette a dolgát. Na jó, ez azért túlzás, mert a robotizált automata egy igazi műszaki zsákutca, amit szerencsére azóta már elfelejtettünk, de annyit a javára írhatunk, hogy még az is pont úgy működött, mint újkorában. A HDI jellegzetesen kulturált hanggal és működéssel vonult a háttérbe, a nagy test simán vette a lapot, a futómű jó rugózással és stabil kanyarvétellel szállt be a buliba, és bár az utastér innen-onnan nyiszorgás formájában hallatta, illetve bizonyos pontokon kopásokkal-hibákkal mutatta is a használat nyomait, alapvetően csodás benyomást keltett a kocsi a rövid próbaúton. 1,8 millió Forint alatti vételárához képest meg aztán pláne, hát ennyi pénzért ilyen sok autót az én fejemben csak nagyon öreg, korábban törött, vagy erősen betegágy kategóriás esetekben szoktak adni.

Peugeot 508 SW e-HDI (2012) forgalomba helyezési költségek [Ft]
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Vizsga 27 000 Ft
Regisztrációs adó 19 763 Ft
Vagyonszerzési illeték 46 200 Ft
Forgalmi 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Rendszám 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) 54 404 Ft
Gépjárműadó (éves) 19 320 Ft

Márpedig a francia kocsikra szakosodott szerelő szerint ez nem betegágy, legalábbis addig nem, amíg rendesen karban van tartva. Mert ha rosszul csinálják, akkor még a fék felújítása is bajt hozhat az óvatlan tulajra. Még szép, hát ezen a műszaki színvonalon már minden autóra igaz: aki a sarki fűszereshez meg a szerelőaknás haverhoz hordja szakosodott szerviz helyett, az meg is érdemli, hogy drága meghibásodásokkal szívjon. Persze neten is utána lehet olvasni sok mindennek, nálunk például ott a HDI biblia, amiből kiderül, hogy az 508-ba a DV6 kód alatt futó 1,6 literes motor második generációja került, ami 8 szelepes a korábbi 16 helyett, viszont sokkal kevésbé problémás is egyben. Olyannyira, hogy az egész motorcsalád egyik legjobbja éppen az a 115 lóerős változat, ami ezt a fehér szekeret cipeli.

A guru egyetért, szerinte az 508 e-HDI (azért e-, mert integrált indítómotor-generátor van rajta, mint a mai lágy hibrideken) alapvetően jól bírja akár a városi használatot is, elég havonta egyszer rendesen megjáratni autópályán, hogy ne duguljon el a részecskeszűrő. Ám a 115 lóerő karcsú a kocsi méretéhez, azaz családdal, csomagokkal, klímával igencsak megszenvedi mondjuk a horvát autópálya hegyi szakaszait. A kétliteres HDI bezzeg jól húz mindig (emlékszem új korából, tényleg), cserébe az viszont a városon belüli rövid utakat szenvedi meg, gyakoribb a részecskeszűrő probléma vele. Mindkettőre igaz azonban, hogy legalább kétévente le kell szedni a lökhárítót és alaposan kitakarítani a hűtőket, ugyanis ágak, levelek, rovarok, de még akár madártetemek is lehetnek ott, és bizony még a vízforralás sem teljesen kizárt, ha valaki ezt elhanyagolja.

A nem-GT futóműben, mint amilyen ez alatt a kocsi alatt van, elsősorban a trapéz gömbfej (aka: talpas) szokott elfáradni. A gyári elmegy százezer kilométert, azonban cserekor sokan az olcsóbbikra szavaznak, az maximum ötvenezret bír. A lengőkar tartós, de az egyik szilentje elfáradhat, és a cseréje problémás, mert nem egyszerű úgy kipréselni, hogy maga a kar ne sérüljön – a gyári eljárás a lengőkar csere. A robotizált váltóról (ami egyébként Magneti Marelli -féle cucc) Papp Tibinek azt állította egy taxis, hogy bírja a városi nyúzást, ezt a szerelő sem vitatja. Szerinte akkor megy idő előtt tönkre, ha hidegen kap sokat, például mert pince garázsból kell minden reggel kiállni. Arra ne ilyet vegyünk, de még kímélő használat mellett is gyakori, hogy kétszázezer kilométer körül elfárad a kuplung, ami itt simán lehet hatszázezer forintos mutatvány – kettős tömegű lendkerékkel és a mozgató szerkezettel együtt kell cserélni. Szóval ha feltétlen automata 508 kell, akkor keressünk inkább az Aisin-féle klasszikus automatával egyet, azok sokkal jobbak minden szempontból.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Webshop bruttó kisker ár
Első féktárcsa (db) Ferodo 25 530 Ft
Első fékbetét (garn.) Textar 26 448 Ft
Lengéscsillapító (első, db) Sachs 43 441 Ft
Lengőkar (db) Moog 75 568 Ft
Trapéz gömbfej (db) Swag/Febi 37 658 Ft
Olajszűrő (db) Mann Filter 5 156 Ft
Levegőszűrő (db) Champion 5 584 Ft
Pollenszűrő (db) Hengst Filter 10 989 Ft
Üzemanyagszűrő Mann Filter 17 351 Ft
Motorolaj (4 liter) 5W-30, Castrol 15 207 Ft

Aztán semmi extra. A motoron a szíjat érdemes úgy 140 ezer kilométerenként cserélni, a FAP folyadékot után kell tölteni, ha kifogyott, és mivel tankoláskor adagolja a rendszer, ezért a Peugeot HDI-ket érdemes mindig teletankolni, nem elég ötezerért. Az Aisin automatából időnként géppel ki kell nyomni a kenőanyagot és tisztát tölteni bele, de ezek tényleg csak a sima, rendszeres karbantartás kellékei, bajt okozni csak akkor szoktak, ha elhanyagolják őket. Modern dízel lévén a HDI érzékeny az üzemanyag minőségére és a rendszeres olajcserére, ez is teljesen alap, és igaz TDI-re, DCI-re, JTD-re, D-4D-re, nincs kivétel. Akárhonnan nézzük, az 508 egy modern kocsi, ami igényes, és esetenként viszonylag drága karbantartást kér, cserébe megbízható és kellemes autó.

Mennyire biztonságos?

Az 508-at 2011-ben tesztelte az EuroNCAP, és alapvetően biztonságosnak ítélték: a maximális öt csillagot szerezte meg a típus. A felnőttek védelmét 90%-ra értékelték, egyedül oszlopnak ütközéskor mértek viszonylag magas értékeket a vezető felsőtestén. A gyerekek védelmét 87%-ra tartják, különösen a hároméves bábun mért remek értékeket és a figyelmeztető feliratok elhelyezését emelték ki. A gyalogosok védelme azonban már nem ilyen jó, a 41%-os eredmény különösen a felnőtt áldozat miatt ilyen alacsony, ha gyereket ütne el 508, az ő esélyei azért jobbak.

Az 508 vezetése közben minderre azonban nem gondolok, mert nincs rá okom: a futómű, a hajtás, a motor, az elektromos berendezések, úgy egyáltalán: minden pont úgy viselkedik, mintha új lenne. Még az ülést is kényelmesnek érzem, pedig anno sokan szidták. Talán jót tesz neki, ha kicsit kiülték, nem tudom, engem inkább az zavar, hogy amint a C5-ben, úgy az 508-ban sincs sok hely a kacatoknak. A telefonomat alig tudom hova rakni, a kávés papírpohárnak sincs igazán jó helye, mert mi van, ha pont túl kicsi a műszerfalból kipattintható palacktartóhoz? Meg az sem változott az elmúlt 10 évben, hogy bár kellemes a vezetési élmény, de úgy istenigazából semmi különös. Nem igazán sportos, de nem is a süppedős-ringatós, hanem amolyan átlagos. Mint az egész autó. Nem tudok ellene érvet hozni, hiszen jó autó, de ha nagyon őszinte vagyok, mellette is nehéz, figyelembe véve, hogy az ellenfelei is ragyogók. Passat, Mondeo, Avensis, Accord, sőt: Citroën C5... van választék.

Ám a történet végére mégsem ezért fogott el a melankólia. Hanem mert könnyen lehet, hogy ebből a tisztes középkorúságból komoly mélyrepülés jön. Hiszen hiába nincs túl sok baja, igényei azért vannak egy ilyen autónak. Normális, elfogadható igények, mégis, itt a kétmillió forint alatti vidéken már sok olyan vásárló is megveszi, akinek csak Clio / Corsa / Fiesta fenntartására lenne havi büdzséje. Nem ciki az, viszont sokan rosszul mérik fel, mekkora a különbség, amikor rákívánnak a látszólag olcsó nagykocsira. Csakhogy a kisautós büdzsén tartva garantáltan hozza majd az 508 a drága hibákat, amik nyomán az elégedetlen tulajdonos meg majd garantáltan posztolgat és papolgat mindenhol, hogy #szarfrancia, meg #háromF. Szegény 508 SW, ennél sokkal jobb sorsot érdemelne.

A cikkben szereplő autót a Kedvenc kereskedésem kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló Peugeot 508 SW-ket a Jóautókon.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.