Szeretsz spórolni? Ezzel lehet!

Használt teszt: Honda Insight - 2010

2022.01.18. 06:05

A Honda Insight nem aratott egyértelmű tetszést új korában, így viszonylag keveset adtak el belőle errefelé. Aztán eltelt egy évtized, és kiderült: még az átlagos Hondához képest is kifejezetten tartós darab. Megéri a mai 2-3 milliós árát ez a 12 éves hibrid?

Aki igazán sokat akar fogni az autó fenntartási költségeken, az mostanság elsősorban villanyautóban, vagy konnektoros hibridben gondolkozik. Annyi szó esik ezekről, mintha a klasszikus hibrid már lejárt lemez lenne, pedig messze vagyunk még ettől. Egyrészt mert a zöld rendszámos kocsik csak sok pénzért kínálnak valódi használhatóságot, azaz nem jók akárkinek. Ráadásul otthoni villanyt töltve lehet igazán nagyot spórolni, amihez kertes ház kell. Kevesebb pénzből, társasházi lakosként tehát még mindig a öntöltőnek is becézett teljes hibrid (full hybrid) a legkönnyebben hozzáférhető megoldás a fenntartható autózásra. Fogyasztásban persze jók a tizenéves dízelek is, de környezet terhelés és szervizköltség tekintetében sokkal rosszabb választás egy olyan mint egy tizenéves hibrid.

2010 körül azonban nem volt még nagy választék hibridből. A Toyota Prius III persze adott, van belőle manapság kínálat sokat futott taxiktól megkímélt garázskirálylányokig, aki azonban mást keres? Az Auris Hybrid csak 2010 nyarán, a Lexus CT200h 2011-ben csatlakozott, a Yaris még később. A Peugeot és a Volvo 2011 körül rukkoltak elő dízel hibridjeikkel, amikor a Chevy Volt / Opel Ampera gyártása is indult, bár ezekből nagyon kevés jutott el hozzánk. Ezeken kívül a nagy Lexus modellek vannak még, ami más vastagságú pénztárcának szól, meg a Honda kínálata. A Civic Hybrid 2007-től a Priushoz hasonló méretet adott kevésbé praktikus, négyajtós kaszniban, majd 2009-ben érkezett az Insight. Ez műszakilag nagyon közel állt a Jazz-hez, így 2011-ből abból is készült hibrid, sőt ugyanabban az évben a Honda IMA hajtásrendszer legerősebb változata is piacra lépett a CR-Z-ben.

A Honda IMA legnagyobb hátránya a Toyota HSD rendszeréhez képest, hogy gyengébb a villanymotor, melyet ráadásul közvetlenül a benzinmotorhoz kapcsoltak. Így még rövid távokat sem tud kizárólag áramról megtenni, és a visszatermelés kevésbé hatékony. Pláne CVT váltóval, ami a CR-Z kivételével kötelező tétel. Szóval papíron alig nyújt többet, mint a manapság lágy hibridnek nevezett ISG rendszerek. Cserébe egyszerűbb megoldás, mint a Toyotáé, nem mintha a Priusokkal olyan sok gond lenne, de na. És ami klasszikus autóból átülő első bálozóknak bizonyára szintén nem mindegy: valamivel természetesebben reagál a gázra a Honda. Mindig csak annyira béget, amennyire tapossuk.

Mivel elég kevés Insight fogyott nálunk újonnan, így a használtpiacon főleg külföldről érkezett darabok kelletik magukat. Mirkó azonban egy évvel ezelőtt kifogott egy 2010-es hazait: ismert előélet, 125 ezer kilométer, sértetlen test, alkualapnak meg ott volt a tönkrement 12 voltos aksi. Ez azért kell, mert hidegben erről indít a benzinmotor egy klasszikus indítómotorral, míg amúgy az IMA villanymotor tekeri meg, a 100,8 voltos, 5,75 amperórás, azaz 0,56 kWh nikkel-fémhidrát akkumulátorról.

Honda Insight (2010) forgalomba helyezési költségek [Ft]
Eredetiségvizsgálat 17 000 Ft
Vizsga 27 000 Ft
Regisztrációs adó 11 590 Ft
Vagyonszerzési illeték 30 600 Ft
Forgalmi 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Rendszám 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) 50 376 Ft
Gépjárműadó (éves) 12 580 Ft

Vett tehát bele egy új indító aksit, később egy beszakadt kerékcsavart kellett cserélni, illetve nekitolattak egy parkolóban – a jó minőségűnek tűnő javítást a helyi Hondánál a károkozó kötelezője fedezte. Ezen kívül még két olajcsere az elmúlt egy év és 23 ezer kilométer mérlege, a következő programpont a szelephézag állítás lesz 150 ezernél, amiért állítólag tizenhatezer forintot kér majd a márkaszerviz. Ennyi, közben viszont a tizenkét éves kocsi kinézetre, tapintásra és viselkedésre egyaránt újszerű.

A Becsületesnepper úgy fogalmaz: golyóálló a technika. A hibrid akkumulátort ugyan csak egyben lehet cserélni, nem cellánként, mint a Priusnál, de ez szerinte csak baleset miatt válik szükségessé. Más azért cserélt már akkut egészséges Insightban is, szóval érdemes rákérdezni vásárlás elött. Érdemes körbenézni az alját meg az ajtók peremeit is, ha nagyon elhanyagolt autó, akkor előfordulhat barnulás, de komoly rozsdásodási hajlamról nem beszélhetünk – Mirkó autóján egy pötty sincs, még alá pillantva se láttam semmit. Beszédes, hogy kiugróan magas, 9,2 pontos az Insight Népítélet átlaga – igaz, hogy csak 11-en írtak róla, de ők mind nagyon szerették. Azt azonban érdemes tudni, hogy 2011 végén ráncfelvarrást kapott, és az utána készült motoroknál előfordulhat túlzó olajfogyasztás, mely akár motorgenerálba torkollhat.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Webshop bruttó kisker ár
Első féktárcsa (db) Bosch 15 640 Ft
Első fékbetét (garn.) Bosch 20 295 Ft
Lengőkar (db) Moog 61 636 Ft
Olajszűrő (db) Jakoparts 2 051 Ft
Levegőszűrő (db) Jakoparts 6 152 Ft
Pollenszűrő (db) Jakoparts 4 646 Ft
Üzemanyagszűrő VAG Group 31 184 Ft
Motorolaj (4 liter) 5W-40, Castrol 17 318 Ft

Rémtörténetek minden típusból léteznek, de azért nagyjából kijelenthető, hogy a 2011 vége előtt készült Insight megbízható típus. És bár sok múlik a vezetőn, azért a tulajdonos tapasztalata szerint a jó fogyasztás sem csak ígéret. A kisvárosi lótifuti nyáron 4,3 literes, télen 5,2 literes átlagot jelent, a 130 km/h tempomattal lejárt horvát nyaralás pedig 5,6 literes fogyasztást eredményezett. Anno új korában ennél jobbat és rosszabbat is tudtunk mérni, a forgalmi szituáció, a klímahasználat és a vezető jobb lába egyaránt számít, de a lényeg: simán lehet vele annyit fogyasztani, mint egy hasonló méretű dízellel.

Mennyire biztonságos?

Korához képest jók az Insight törésteszt eredményei az EuroNCAP-nál, öt csillagot kapott 2009-ben. A vezető és az első utas védelmét jónak értékelték minden tesztben, kivéve az oszlop ütközésest, melyben nagy terhelés érte a vezető mellkasát. Az ülésbe kötött gyerekek védelme is megfelelő volt, pontlevonást csak azért kapott, mert a vezető nem kap megfelelő tájékoztatást arról, kikapcsolt-e a légzsák az előre kötött gyerekülés esetén.

Kiemelkedő volt viszont a gyalogosvédelmi eredménye, mely az akkoriban tesztelt minden területen barátságosan viselkedett az elütött bábuval, bár az NCAP megjegyezte, hogy a vizsgált részeken kívüli területek már nem ilyen előzékenyek. Összességében tehát jól vizsgázott az Insight, jobban, mint sok hasonló méretű kortársa.

Az igazi döbbenet azonban, hogy mennyire nem a spórolás az élmény vele kapcsolatban. Sőt, kifejezetten kellemes jelenség az Insight. Az alakja ugyan kis eséllyel indulna szépségdíjért, de nem is bántó, a részletei kellemesek, odabent pedig kifejezetten jó anyagminőséggel kényeztet. Feltűnő, hogy ennyi év és kilométer meg sem látszik a vezetőülésen, a kapcsolók sem koptak semmit, nincs lógás, nincs szakadás, gyári paraméteren mozog minden. Fura, hogy a kormányt nem húzhatom akárhova, mert a sebességmérő felette, a többi műszer a karimán átnézve látható, de a végeredmény kényelmes. És bár sportosságot nyomokban sem tartalmaz az Insight, a villany rásegítésnek köszönhetően meggyőző tempóval veszi fel a forgalom ritmusát, országúton-autópályán is boldogul a papíron alulmotorizáltnak tűnő ötajtós.

Annyit azonban tudni kell, hogy erő csak épp elegendő szorult bele, a meredekebb előzésektől tartózkodni kell, és autópályán sem ezzel fogjuk kisöpörni a belső sávot. Ezzel a vásárlók többsége szerintem meg fog tudni barátkozni, azonban a helykínálat már komolyabb akadály lehet. Az Insight a Jazz műszaki alapjaira építkezik, és bár ezt elsőre nem látni rajta, azért a hátsó ülésen érezhető: 176 centis magasságom nagyjából a felső határ. Ha nem csúszok le, akkor a sapkám a plafont éri, és széltében sem hiszem, hogy kettőnél több Gyuri beülhet ide. A raktér ugyan kényelmesen megpakolható a hatalmas ötödik ajtón át, és a katalógus elfogadhatónak tűnő 408 litert ír rá, de szemre kisebb lesz az. Szerintem beleszámították a padló alatti rész is, ahová amúgy befért egy szükségpótkerék, pedig az alatt lakik a hibrid aksi. Szóval a helykínálat kisautós, ez az a terület, ahol a Prius egyértelműen többet ad az Insightnál, illetve az ezzel egykorú, már 1,8 literes motorral szerelt változat erősebb is.

Hasonló évjárat és futásteljesítmény mellett azonban drágább a Prius, mint ez, mert azért a használt autók piaca igyekszik mindent a helyére árazni. Tehát ha egy-két fő járna vele, és elsősorban helyközi közlekedésben, akkor simán spórolhatunk némi pénzt a kisebbik japán hibridet választva, és azt sem tartom kizártnak, hogy lesz, akinek egyszerűen jobban tetszik a Honda. A beltér ugyanis nagyon szerethető, és a vezetési élmény is teljesen autó jellegű, semmi orrnehéz, bégetős bénázás. Vannak korlátai, ezt azonban tükrözi a viszonylag kedvező vételára, szóval az Insight nagyjából a helyén van. És akinek megfelel a helykínálata, abból úgyis kiírtja majd a száguldás szenvedélyét a békés hajtáslánc.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.