Ehhez tényleg kell bátorság

Használt: Renault Mégane CC Floride TCe 130 - 2011

2022.05.14. 07:12

A nyitott autózás olyan, hogy nem kell hozzá se sok lóerő, se hatalmas tepsi, se menő márkajelzés, mert mindenhogy élvezet. A két generációt megért Mégane CC a tető becsukása után ráadásul egy rendes, zárt kupé, merev kasznival, csendes utastérrel. Azonban a kupé-kabrió divat nem véletlenül múlt ki mára, és a korai turbós benzinmotorok sem véletlenül vannak sokaknál feketelistán.

Kissé ambivalens a viszonyom a Renault-val, mert egy rakás holmijukat nagyon bírom, máskor azonban, hogyan legyek udvarias: felmerülnek bennem kérdések. Például amikor megláttam ezt a 2011-es Mégane CC Floride különkiadást, elsősorban a klasszikus és ezt így hogy? Mondjuk arról igazán nem ők tehetnek, hogy a kupé-kabrió láz a kezdetektől hidegen hagyott, mert számomra hangsúlyosabbak voltak a műfaj hátrányai, mint az előnyei, de ettől még tény, hogy ha már feltétlen nyitott Renault-ban kellene gondolkodni, akkor e helyett a fura alakú izé helyett inkább a ponyvatetős dolgok érdekelnének. Mint a mára nagyrészt feledésbe merült, pedig egész ügyes és kabrióként szépséges Renault 19.

Életem vezérelve, hogy az igazi férfi hordhat rózsaszínt, úgyhogy a Floride limitált kiadás fagylaltpultra illő dukkó-kárpit párosítása számomra inkább megkapó, mint zavaró. Talán a felniket túlzás volt pergamen árnyalatra fújni, azt viszont elmondhatjuk, hogy mind a külső, mind a beltér egész jól bírta az elmúlt 11 évet. A vezető ajtó könyöklője megkopott kissé, viszont az látszik, hogy remek döntés volt a műbőr koptatókkal erősített szövet kárpitot választani a teljes bőrözés helyett, amit anno a tesztautón gyengének vélt Pista. Igaz, ezt meg tisztán tartani nehezebb, ahogy a képek bizonyítják. Amúgy napon nyitva hagyott kocsiban kellemesebb egy ilyen világos szövet, mint akármelyik bőr, szóval szerintem ez a nyerő, és arányosabb így a színvilág, hogy több a pergamen és kevesebb a rózsaszínbe hajló vörös.

A külföldről érkezett kocsi alját nézegetve továbbra is rózsás (elnézést!) a kép, mert bár ide nem jutott a fényűző színkombinációból, viszont megnyugtatóan egyben van minden, amit látok. Az egyik küszöbön van egy apró sérülés, ott persze rozsda is akad, de ez könnyen javítható, amúgy az egészség az úr, és meggyőzően tiszta a motor meg a váltó hasa is. Az más kérdés, hogy ez az 1,4 literes, H4Jt jelű motor még a gyáriak szerint sem különösebben jól sikerült konstrukció. Nagyon beszédes, hogy mindössze négy év gyártás után eltűnt a kínálatból. Számos ilyennel szerelt Mégane III és Scénic III ért meg még garanciaidőben motorcserét, egyesek szerint a víz, mások szerint az olaj tud eltűnni belőle.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Webshop bruttó kisker ár
Első féktárcsa (db) Ferodo 23 678 Ft
Első fékbetét (garn.) Ferodo 26 241 Ft
Lengőkar (első db) Moog 44 345 Ft
Lengéscsillapító (első db) TRW 30 096 Ft
Vezérműszíj készlet SKF 71 713 Ft
Olajszűrő (db) Champion 3 050 Ft
Levegőszűrő (db) Champion 6 630 Ft
Pollenszűrő (db) Kristal 8 438 Ft
Üzemanyagszűrő (db) Champion 3 799 Ft

Tegyük gyorsan hozzá, hogy a próbált kocsi semmilyen jelét nem adta bajnak, és volt ebből a TCe-ből javított kiadás. Ha ez már az (mert mondjuk átesett motorcserén), akkor végső soron akár működhet is, de azért a márkát jól ismerő szerelő azt mondja, a dízelmotorok, különösen a 2.0 DCi a jó választás hármas Mégane-ba. Mivel a CC másfél tonnás, jól is jön a dízel nyomatéka. Kár ezért az 1,4 literes benzinesért, mert amúgy egész kellemes karakternek tűnt ebben az autóban. Nincs semmi sportosság benne, ide az nem is kell, viszont csendesen, zökkenőmentesen dolgozik, szépen húz, pont annyira szalad vele a CC, amennyire a napfény és a szél élvezete kívánja. Szóval tökéletesen megértem, miért ezzel vette az első tulaj.

Más tekintetben amúgy egész jó hírű típus a Mégane III, és a CC-ről sem hallottam rosszat, amitől persze még lehetnek rémtörténetek. Ezen az autón nem volt túl jó erőben a fékrendszer, de ez valószínűleg állás és elhasználódás miatt volt így, mert új korában fogott rendesen, és a szerelő szerint a használatot is jól bírja. A tetőt elektro-hidraulikus rendszer mozgatja, ennek egészsége fontos, mert ha komoly gond van, és ki kell emelni a helyéről, az drága és bonyolult mutatvány. Hiszen a működéshez nagyon pontos illesztések kellenek, ami szaktudást, célszerszámot és munkaórát igényel. Azért a kisebb beállításokkal valószínűleg a helyi Renault márkaszerviz is elboldogul, hiszen már a Mégane II-ből is volt CC, mégis: a CC tető csak addig öröm, amíg működik.

Mennyire biztonságos?

Ezt a CC-t külön nem vizsgálta az EuroNCAP, de az elődjét, a Mégane II CC-t nagyon biztonságosnak ítélték, és jók az ötajtós Mégane III eredményei is. Az elöl ülő felnőtt utasokat a kor követelményei szerint kiemelkedően jól megvédi a Mégane, és a sima változatokban a hátsó ülés is nagyon biztonságos – a CC itt lehet egy picit más, de nem hiszem, hogy sokat rontottak volna rajta. Gyalogosvédelemben viszont igen rosszul szerepelt a Mégane III orra, szóval aki ilyet vezet különös óvatossággal járjon el zebrák, iskolák, buszmegállók közelében.

Érdekes amúgy, hogy ez az autó tökéletesen szemlélteti a kupé-kabrió műfaj előnyeit és hátrányait. Eleve marha nehéz, ráadásul jó magas a súlypontja, tehát még egy átlagos Mégane-hoz képest is visszafogottak a sportos génjei. A tető helyigénye miatt túl magasan fut az övvonal, ettől bumfordi a feneke. Nyitva minden úthibán érezni, ahogy csavarodik-tekeredik a kaszni, ráadásul ilyenkor a csomagtér is összemegy. Viszont csukva ha nem is világszép, de legalább rendes kupés a formája, és a kemény tető valóban merevít. Szinte teljesen eltűnnek a csavarodások, még 11 évesen is, nyikorgás se sok marad, és a zajszűrés is megfelelő. Ez még mindig csak kompromisszum, de tény, hogy egész közel kerül egy jó kupéhoz és egy jó kabrióhoz is. Csak azt nem értem, miért kellett a plafont üvegezni, annyira hátra nyúlik a szélvédő, hogy az elöl ülők nem sokat éreznek belőle.

Elöl elfogadható a szélvédelem, de azért szívesen látnék szélfogó hálót a hátsó ülés fölé. Oda ülni amúgy is szenvedés lehet nyitott és csukott kocsiban egyaránt, inkább a csomagtér kiterjesztéseként gondoljunk a 2+2 elrendezésre. Érdekes, hogy bár a műszerek változtatás nélkül érkeznek a sima Mégane-ból, az óracsoport tök jól működik itt, mert jól leolvasható, kontrasztos a kijelzés. Különösen a sebességmérő világos háttere nagy előny, napfényben is leolvasható marad. Nagyon komoly dicséret, hogy egészségesek maradtak a kapcsolók, sehol egy kopás vagy foszlás, úgyhogy meglepően kellemes a Mégane III belső így használtan. A gyári navigáció persze messze túlbonyolított egy érintőképernyőshöz képest, de erre jó a telefon. És itt még külön konzol a klíma meg a rádió.

Renault Mégane CC TCe 130 (2011) forgalomba helyezési költségek [Ft]
Eredetiségvizsgálat 17 000 Ft
Vizsga 27 000 Ft
Regisztrációs adó 11 213 Ft
Vagyonszerzési illeték 52 800 Ft
Forgalmi 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Rendszám 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) 35 444 Ft
Gépjárműadó (éves) 22 080 Ft

Végső soron tehát az van, hogy ha nem is ezzel a motorral, de teljesen vállalható kupé-kabrió a Mégane CC. Oké, lehet hogy nem mindenki ül szívesen ilyen színek közé, ám ez nem is kötelező, és akad belőle dízelmotorral is, ami ebben az esetben megbocsátható lépés. Számomra az igazi kérdés, hogy miért akarna valaki kupé-kabriót venni, amikor rongytetővel jobb kabriót, fix tetővel meg jobb kupét kapnánk, kis méretben, harapós motorral pedig jobb Renault-t, de ezen essünk túl. Inkább nézzük meg, mit tudnak a Mégane CC ellenfelei – milyen szerencse, hogy tanult kollégáim épp nemrég tárták fel a CC piac sötét titkait!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.