Villany vagy turbó, a Citroën C4 X mindenkinek meg akar felelni

Bemutató: Citroën C4 X – 2023

2023.01.24. 13:59

Érdekes kísérlet a C4 X, hisz egy eddig is ismert autó kicsit másképp, ugyanúgy a török vásárlónak tervezve, mint a kelet-európaiaknak, vagy épp a franciának. Többet kevesebbért, egyszerűbben, Citroën formákkal. Ez a kombináció pedig működött már.

Nehéz kiemelkedőt mutatnia egy olyan francia származású svájci bicskának, mint az új C4 X. Szedánosított crossover csapott tetőívvel a sima C4 alapjain, ami a 131 lóerős háromhengeres benzinmotorral egész más arcát mutatja, mint a Stellantis egyébként immár régebbi elektromos hajtásláncával, mely 136 lóerős, és 295 kilóval nehezebb, puhább rugózással.

Francia, még ha Madridban is gyártják, és svájci bicska, mert annyi funkciót szeretne egyszerre ajánlani, amennyit csak lehetséges. Első körben a Citroën zászlóshajó C5 X és városi kompakt SUV C4 közé pozícionálták, mely a kisebb CMP platformra épül. A C4 X a ráragasztott puttonnyal 24 centivel hosszabb az ötajtósnál, így ledöntött hátsó ülésekkel 1360 literes lett a csomagtere.

A menetpróbán ugyan nem lehetett látni, de létezik a C4 X-ből dízel. Mellette ott a két 1.2-es háromhengeres benzines verzió is, aki pedig egy papíron 360 kilométer hatótávolságú elektromos négyajtósra vágyik, megkaphatja az e-C4 X-et 15.5-millió forinttól 17,3-millióig terjedő áron. A BEV mellett kipróbált benzines, a Puretech 130 a legmagasabb Shine Plus felszereltséggel éppen 12,5 millió. A gyengébb motorral 9,5 millióról indul, és egyszerre szánják családi- és céges autónak is.

Anyukák mosolyognak a Citroën összes promóciós fotóján , tehát ha a szülő épp nem dolgozik, akkor is C4 X, és ha dolgozik, természetesen akkor is. 156 mm a hasmagasság, 1,22 méter a szemmagasság, ki van ez találva.

Még indokoltabb a bicskázás a dizájnt elemezve, hisz a C4 X és e-C4 X páros egyszerre egy emelt hasmagasságú crossover, egy csapott tetőívű négyajtós és egy lépcsőshátú szedán-imitátor, melyet Európán túl nyíltan a keleti és afrikai piacokra szánnak. Sylvain Henry formaterve a Citroën szerint a szedánok következő generációja, mely státuszt és eleganciát sugall, és csak részben üzeni azt, hogy a Közel-Keleten elvárás a négy ajtó a laposhoz közelítő csomagtérfedéllel párosítva.

Az elindulásuk pillanatában 344 kilométeres hatótávot tippelő e-C4 X érdekes tétel a piacon még akkor is, ha a Citroën nem rakta bele a Stellantis új elektromos hajtását, amellyel a Jeep Avenger épp Év Autója díjat nyert.

Nincs hát nagyobb akkukapacitás, erősebb motor, vagy módosított áttételezés. Ami van, az a korábban is látott 136 lóerős állandó mágneses szinkronmotor az első tengelyen, 50 kWh bruttó kapacitású akkumulátorral a 400 voltos rendszerben. A csúcsnyomaték vezetési módtól függően lehet 180, 220 vagy 260 Nm, ennyi lítium-ion modul pedig épp 348 kilogrammot nyom.

Utóbbi azért érdekes, mert az e-C4 X szerencsére ugyanúgy megkapta a Citroën aktív elektromos futóművét, amely a lengéscsillapítókon alul-felül hidraulikus egységekkel lassítják a kirúgózást gyengébb minőségű utakon, vagy stabilizálják a gátlókat sport módban. Ehhez a rendszerhez járnak a Citroën jobb ülései is, és a C4 X a legújabb érintőképernyős funkciókat is megkapta a C5 X-ből, még ha be is kell érnie az olcsóbb head-up display megoldással.

Spanyolországban arcátlanul jó az utak minősége. Az e-C4 X  az elektromos nyomaték ellenére még ilyen tükörsima aszfalton sem nevezhető fürgének, cserébe lágy, sokat elfedő rugózást párosít az egyik legdöglöttebb kormányzáshoz, amit mérnök kiadhat a kezei közül. Ez a bőrözött kormánykerék bizony nehezen hagyja el a középállást, ahol pedig annyi érzete van, mint a langyos tápióka pudingnak.

Mintha az lenne az autó kifejezett kérése, hogy nyugodjunk meg, haladjunk higgadt ütemben egyenesen, megcélozva a WLTP szerinti, tehát képzeletbeli 360 kilométeres hatótávot annak boldog tudatában, hogy ebben a nagyon specifikus kategóriában jelenleg ez az egyetlen elektromos opció, tehát választásunk csak helyes lehet.

Nagyrészt az is, hiszen az e-C4 X csomagtere 510 literes, sport módban 9,5 másodperc van százon, végsebességnek pedig elég a 150 km/h. Nem izgalmas ez a csomag, de a beltér tágas és jól felszerelt, ha pedig nem akarunk túl sokat gondolkozni az elektromos autózás kérdésén, a Citroën válasza legalább őszinte.

A C4 és a C4 X a hátsó ajtókig teljesen ugyanaz az autó, ám a módosított tetővonal a szedán esetében 27-fokban döntötte meg a hátsó üléstámlákat, ami garantáltan segít a hosszú utakon. Az elektromos hastáslánc még halk is hozzá, bár szélzaj azért érkezik az A-oszlop felől. Az opciós lista viszont gazdag, így a C4 X is jöhet indukciós telefontöltéssel, fűthető kormánnyal és Alcantarával bevont masszázsülésekkel.

Ezektől még nem lesz ez a C5 X kabinja, ám a C4 belterének is van egy aranyos trükkje. A rejtett tablet tartó az utasoldalon egyszerű, ám okos megoldás.

Nagyon érdekes oda-vissza kipróbálni ugyanazt az autót benzines és elektromos hajtással is. A 131 lóerős benzines C4 X például kevésbé finom rugózást párosít sokkal kommunikatívabb kormányzással. Gyorsabb is, hiába kell 230 Nm-t beosztania a nyolcsebességes Aisin automatának. Három henger, a szokásos hanghatások, a C4 X mégis sportosabb már alapból is, mint az e-C4 X bármilyen üzemmódban. 102 lóerővel valószínűleg sokkal jobban erőlködik, de a 131 már elég neki.

Teljesen eltérő karakterek hát, és ez jó is. Főleg annak tudatában, hogy nincs kompromisszum a pakolhatóság terén, hiszen hiába nehezebb az e-C4 X szűk 300 kilóval, ha a csomagok, a vállak, a könyökök és a térdek szempontjából ugyanazt tudja a két variáns.

Mostanában a vásárlók 35 százaléka választja az elektromos C4-et, és ez az arány folyamatosan nő akkor is, ha itthon a lakossági eladások helyett épp a Citroënnél is a flottákon a hangsúly.

Mint a képen is látható, a 18-colos metszett és festett felnik mellé színes ködlámpa-keretek és Airbump elemek járnak, melyek az Elixírvörös fényezés esetében felszereltségi szinttől függően fényes fekete, vagy fényes ezüst színt kapnak. Ezektől ugyan nem lesznek kevésbé furcsák a C4 X arányai, ám ha crossover-sedánt keresünk francia stílusban, ez bő 11 millió környékén az erősebb benzinmotorral érdemel egy próbát.

Az elektromos nagyobb kérdőjel marad, hisz a régi technika az új idők árain, tápióka-kormányzással. Ám lesz, akit ez egyáltalán nem zavar majd.