A lázadóknak semmi esélyük
Bemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Az összes lehetséges csillagot felhasználták az új CLA megtervezésekor, amivel a termék egy akkora gyomrost visz be a célközönségnél, hogy azonnal pittyen az NFC-s fizetés.

Kereken egy hónappal ezelőtt leplezték le a harmadik generációs Mercedes CLA-t, most pedig bárki megnézheti magának testközelből, mert egy kis ideig ott parkol majd a főváros kellős közepén, a Deák Ferenc utcában. Már hallom is, ahogy olvasás közben sziszegve hitetlenkedsz, hogy mégis kinek lenne erre pénze? Kiválóan mutatja a régiónk fontosságát, hogy ennyire rövid időn belül meg akarta mutatni a központ a magyar vásárlóknak. Legyen ez elég válasz.

Mindig a vásárló a legfontosabb, ő pedig a csillagért jön, ezért az új CLA fő orrdísze mellett több mint 170 kisebb csillagot is elhelyeztek, mindet megvilágítva, amik nyitáskor üdvözlő animációt is képesek játszani. Csillagok kerültek még a fényszórókba és a hátsó lámpatestekbe is. Sokáig hittem azt, hogy Gorden Wagener magától bánik ennyire brutálisan a csillagokkal, de lassan már kezdem azt hinni, hogy nem önszántából dolgozza rá a formákra ennyire erőszakosan.

Tökéletes utód
Miután az első CLS-sel hatalmasat tarolt a Mercedes formailag, a kupétetős négyajtós limuzin forma sztár lett - a Passat CC/Arteonnak is hogy bejött! A CLA már ebből az örökségből építkezett és harmadjára is simán hozza ugyanazt, amit az elődök, és még mindig csak örülni tudok neki. Szép forma, sportos és elegáns, keret nélküliek az ablakai, légies és divatos, kiegészítőnek tökéletes. Ezzel együtt a légellenállási együttható is döbbenetes, 0,21, aminél csak az EQS tud jobbat (0,20).

Ha már hárombetűs elnevezések, nem bonyolítja tovább a Mercedes az EQ… sorozatot: bár a CLA-ból is készül teljesen elektromos, hagyományosan marad a neve CLA. A légellenállás kimondottan fontos: meghatározza a hatótávolságot, amivel most az új modell könyökkel támad minden konkurensre és nagyobb modellre is. Az egymotoros 272 lóerős kivitel 792 kilométert ígér, ha ennek csak a 80 százalékára képes, az is több mint 600, amivel már bármelyikünk boldog lenne.

Ahogy vizsgálgattam a kiállított autót, nem találtam olyan trükkös részleteket rajta, mint amit például az EQE SUV-nál kellett bevetnie a formatervezőknek a jó légellenállás érdekében. Egyszerűen minden gömbölyű és letisztult, a tükörházak is tökéletesen simák, az autó egészen lapos. Ennyi kell, egy kiváló forma, és meg is van a hatékonyság, amit az SUV-k sosem fognak ilyen egyszerűen elérni.

792 kilométer?!
Állítólag ennyit tud majd a 272 lóerős egymotoros változat, de a 109 lóerős első villanymotorral megtámogatott CLA 350-re is 771-et ígérnek. Ezt egyrészt a formával, másrészt a technikával érik el: egy nettó 85,5 kWh kapacitású nikkel-mangán-kobalt kémiájú akkumulátor köré épül, a hátsó villanymotor pedig egy kétfokozatú váltóművet kapott. Ezzel a kellő dinamikájú gyorsulás (6,7 és 4,9 másodperc) és a magas végsebesség is (210 km/h) megvan alacsony fogyasztás mellett.

Évek óta teszteli a Mercedes a megfelelő mechanikai elemeket az EQXX tanulmányautóban, amivel több mint 1000 kilométeres hatótávot értek már el, ezekből a tapasztalatokból emeltek át most először utcai autóba is. 800 voltos feszültségen üzemel a rendszer, ami 320 kW-s töltési teljesítményt is lehetővé tesz egyenáramú oszlopon. Váltóárammal egyelőre 11 kW a maximum, de hamarosan 22 kW-os fedélzeti töltőegység is érkezik hozzá.

405 literes a csomagtartója, ami kevesebb, mint korábban, cserébe elöl is van egy 101 literes, ami már jóval több annál, hogy csak a kábeleknek legyen elég. Strukturálisan más felépítésű autó, mint korábban, így ez érthető, ahogy a 2,9 centiméteres magasságbeli növekedés is, meg kellett toldani felfelé a formát az akkumulátor miatt.

Köthetsz rá PlayStationt
Fotókon is szembetűnő, élőben még inkább idegen a CLA műszerfala, ami túlzás nélkül egy majdnem egybefüggő, teljesen sík tábla. Annyira kijelzőorientált, hogy nem maradt hely műszerfalidomnak, a két szélén pedig inkább beleintegrálták a kerek szellőzőket. Háromkijelzős a csúcs Hyperscreen - még mindig nem egy darabból készül - a műszeregység 10,25, a két multimédia pedig egyenként 14 colos. Ha nem kérsz az utas elé, akkor ott bizony csak egy ordas nagy csillagos sík lapot nézhetsz. Jó, felárért világíthatnak is a csillagok.

Ennél erősebb hardvert még nem használt a Mercedes, és az új MB.OS rendszerben is benne van minden, amit csak tudnak. Nagysebességű online kapcsolatával gördülékenyen futnak a streamingszolgáltatások, mint a Netflix és társai, vagy zenei stream alkalmazások, mellette pedig a videójáték streaming felületek is. Ha ez nem lenne elég, még az Xboxodat vagy a PS-edet is hozzácsatolhatod a rendszerhez, aztán mehet a Forza vagy a Gran Turismo, persze szigorúan csak álló helyzetben. A CLA saját rendszeréhez is párosítható kontroller, szóval abban sem szenved hiányt.

Ezek a részletek egyre fontosabbá válnak. Hogy milyen anyagok váltakoznak a műszerfalon, és milyen hozzáérni, megnyomni a gombokat meg hasonlók, már egyre kevésbé, hiszen műszerfal sincs. Minden eddigi Mercedesnél idegenebb érzésem van, ahogy a kormánya mögött ülök, a szemem nehezen találja a tájékozódási pontokat, de a kezem legalább az ajtókárpiton kiváló anyagokat talál, és az ülés tartása is elég jónak tűnik. Tudom, az ilyen maradi autós igényeimet lassan ideje elengednem, de azért nehéz dolog ez. Már a tető sem lehet fém lemezből, csak üvegből, és nem nyitható, de rolója sincs. Elektrokromatikus homályosítása lesz, opciósan.

ChatGPT, Google Gemini, Microsoft Bing segít neked mesterséges intelligenciával, ha valamire nem találod a választ, vagy csak tolnál egy fasza burgert a városban, de nem tudod, hol találod. Tetszés szerint átrendezhető a teljes menürendszer, a letöltött applikációkba a saját felhasználóiddal is beléphetsz, és mindent Over the Air frissít, vagyis online. Az MB.OS az autó minden részegységéhez hozzáfér, igaz ez a vezetéstámogató rendszerekre, fényszórókra, kamerákra, szenzorokra és tényleg az égvilágon mindenre.

Lesz belőle benzines
Annyira nem engedi el a belső égésű motoros modellek kezét a Mercedes, hogy az új CLA-ból háromféle teljesítményszinten is elérhető lesz. Új könnyű hibrid rendszerrel érkeznek, amiknek az alapja egy Miller-ciklusban működő 1,5-ös négyhengeres turbómotor és egy nyolcfokozatú automata váltó, aminek a házában egy 27 lóerős villanymotor dolgozik.
A rendszer 48 voltos, de így is képes az önálló elektromos mozgatásra, és akár 100 km/h-s tempónál is leállíthatja a motort a károsanyag-kibocsátás nélküli haladásért. 136, 163 és 190 lóerős teljesítmény szintekkel várhatjuk első körben, AMG változatokról egyelőre nem beszélnek, ahogy a fogyasztásukról sem.

Az elektromos változat érkezik meg először a piacra valamikor az év közepén, ennek körülbelüli árát sem tudta még megmondani a hazai képviselet, de ha tippelnünk kéne, 22-23 millió forintnál nem lesz olcsóbb. A hibrid változatok később érkeznek, és mindegyiket Rastattban gyártják, nem pedig Kecskeméten. A magyar gyárnak más szerepet szánnak a jövőben, mivel a CLA technikai alapjain többféle modell is érkezik még, de majd csak jövőre.
