62558929_3686cbcb21a2a901c1a4f31b1a3ea5f8_wm.jpg
audi suv bemutató crossover q3 bemutato

Az Audi rájött volna, hogy mi a helyes irány?

Az utóbbi időben az Audi kevés olyan autót dobott piacra ami egy kicsit is megragadt volna az emlékezetemben. Az egyen-formák, az unalmas belterek végtelen piszkos érintőfelületekkel vagy a Volkswagen-féle technika mind olyan szürkeségbe húzta a prémium márkát, amiben még a rikító piros e-tronok sem világítanak. De most itt az esély, az új Q3-ban érzem a húzást. Olyan erejűt, ami az egész márkát visszaemelheti a fénybe.

Évekkel ezelőtt egy új A8-as hátsó ülésén hüledezve figyeltem, hogy hol tart a technika, és mire képesek a németek. Ez igen, ez valami. Onnantól más szemmel néztem az Audikra, valószínűleg éppen ezért fájt az utóbbi időben, hogy érzésre semmit sem csinálnak. Pesszimistának gondolsz? Nézd csak meg a gazdasági híreket az eladásokról, gyárbezárásokról, elbocsátásokról. Méltatlan ez egy prémium gyártótól, de a Q3 végre egy igazán jó autó. Legalábbis gondolom, hogy jó, mivel egyelőre nem vezethettük.

Konszolidált külső és döbbenetes fénytechnika

A mai autók között a Q3 nem nagy, pedig az elődhöz képest nyújtottak rajta négy centit, így már bő 4,5 méter hosszú, más dimenzióiban nem változott, a tengelytáv is maradt 2,68 méter. A Q3 nyúlánkabb autónak hat, mint a legtöbb azonos méretű SUV. Ebben benne vannak az első, hátsó nappali menetfények, amik között egyébként egy vaskos váll fut végig az autó mindkét oldalán – az Audi különösen büszke erre az elemre, mert fényviszonyoktól függően másnak mutatja a dizájnt.

A fényszórókat elöl és hátul is elválasztották a nappali menetfényektől, amik így külön búra alá költöztek. Elöl oldalanként 23-23 OLED szegmens világít és üdvözlő-, illetve elköszönő grafikákat játszik, ha szeretnénk – ugyanígy hátul is. Mégsem ez a fénytechnika izgalmas része, hanem a fényszóró. Első blikkre ez egy sima projektoros LED, valójában a modern technika csodája: oldalanként elhelyeztek egy-egy 1,3 centi széles modult, amelyben egyenként 25 600 mikro-LED dolgozik a képalkotásért. Egy ilyen LED átmérője 0,04 milliméter (40 mikrométer), ezzel fele olyan vastag, mint egy átlagos emberi hajszál.

Egy ilyen izgalmas, egyben komplex technikát nehéz máshogy értelmezni, mint erőfitogtatás, mégis van haszna. A Q3 első fényszórói az alapvető világítás mellett képesek egy legfeljebb 18 méter hosszú téglalapot világítani a sávunkba, ezzel javítva éjszaka a látást. Indexeléskor aktívan elkezd azonos irányba úszni a fényminta, majd teljes átkúszik a megcélzott sávba, ezzel a többi autósnak is jelezve a sávváltási szándékot. Emellett hideg időben képes hópihe jelet vetíteni az útra, ami már egy fokkal haszontalanabbnak hangzik, de a mérnökök elmondása szerint az EU-s szabályok egyelőre szigorúan kötik az útra vetíthető minták milyenségét. Amíg ez nem oldódik, addig a Q3 csak a garázsunk falára vetít izgalmas grafikákat ki- és beszállásnál, ezt mi választhatjuk ki egy menüből.

Az különösen tetszik, hogy az Audi elkezdett visszavenni az autói arcából. Ma már mindenki ordas nagy hűtőmaszkokkal operál, de átestünk a ló túlsó oldalára, éppen ezért a Q3-ason is finomodott a dizájn. Maga a maszk még mindig nagy, de nem világít, az Audi logó pedig bizonyos csomagok esetén fekete, szinte nem is látszik – egyébként egy szenzorcsoport van alatta. Az autó orrát extra idomokkal és szellőzőnek tűnő betétekkel húzták szélesre - pont, mint a Q6-nak, ami szinte ugyanígy néz ki -, illetve a sárvédőíveken is domborítottak a látszat kedvéért. Hátul megjelent a kötelező LED-csík, világít az Audi logó és hangsúlyos a hűtőrácsot imitáló díszbetét illetve diffúzor – ezek mind megtörik vizuálisan az autó hatalmas farát.

Nincs baj a nagy seggel, így legalább elfért alatta 488 liternyi csomagtartó, ami ilyen méret mellett átlagos. A Q3 hátsó üléssora azonban tologatható, így ha kisebb gyerekek kerülnek a hátsó ülésekre, akkor simán bővíthető 575 literre – ha pedig jönnek a cementeszsákok és a betonkeverő, akkor 1386 litert kapunk ledöntött ülésekkel. Praktikus és tágas: ahogy ezt egy ekkora autótól elvárod, mégsem itt van a nagy újdonság. A beltér nemcsak dizájnban, de végre felépítésében és logikájában is megváltozott.

Kevesebb fényes felület, több újrahasznosított anyag

Úgy igazították hozzá a nagyobb Audik világához, hogy közben kihagyták azok idegesítő részleteit: mint például a hatalmas érintőpaneleket az ajtókon. Helyettük finom bőrhuzat borít mindent, a kötelezőkön túl pedig csak a memóriás ülés gombjai kerültek az ajtóra – régi Audi hagyomány szerint. Ezzel együtt a tempomatot még mindig nem integrálták a kellemetlen, érintőgombos multikormányra, hanem ősi filozófia szerint külön karon hagyták. Itt inkább az a banán alakú idom a nagy dobás, ami a kormány mögött húzódik végig és egyik oldalról a menetmódválasztó, a másikról az index illetve ablaktörlő funkciók feladatait látja el. Eleinte megijedtem, hogy az indexkar helyett gombok vannak, de valójában az egész felület billen.

A multikormányról ehelyett a 11,9 colos óracsoportot lehet állítgatni, bár próbaút híján egyelőre ez sem mutatott sokat. A 12,8 colos központi kijelzőt végignyomkodhattuk, finom és reszponzív – amilyennek egy prémium autóban lennie kell –, de semmi extra. A fizikai klímapanel sajnos eltűnt, már csak a digitális térben maradt nyoma, a zongorabillentyűk pedig feljebb költöztek. A középkonzol váltókar híján felszabadult, így elfért egy fain kis média szabályozó, néhány pohártartó és egy hűtött indukciós telefontöltő. Csak a szokásos, de az legalább leöntve zongoralakkal.

Az ülések kényelmesek, de az Audi egy jól felszerelt S Line kivitelt hozott, ebben még igazi bőr is tiszteletét teszi. Ez tényleg csak a legjobbak kiváltsága, alatta inkább újrahasznosított anyagokból dolgoztak, amik az utóbbi időben simán képesek hozni az igazi bőr érzetét. Az összeszerelési minőség jónak tűnik, a különböző fények pedig kellemes hangulatot teremtenek az otthonos utastérben. Főleg a magasan felszerelt Q3-ak ajtajain látványosak a lézervágott, világító elemek, kár, hogy ezeket menet közben a könyököm mellett szinte alig látni.

Egyentechnika, egyenunalom

Csoporton belül kicsi a mozgástér, így nem is mutattak semmi extrát a hajtásláncok terén. Elővették a klasszikus Volkswagen-rendszereket, amiket a csoport minden tagja nagyjából pontosan ugyanazokkal az adatokkal használ, legfeljebb kissé eltérő hangolással. A belépő szintet az 1,5 literes mild hibrid TFSI motor jelenti, ami 150 lóerővel elég szomorúan mozgathatja a Q3-at, de legalább le tudja kapcsolni menet közben a kettes és hármas hengert, ha nem kell érdemi teljesítmény – biztos jól fogyaszt.

Ugyanilyen teljesítményt présel ki magából az egyetlen dízel opció, a kétliteres TDI is azzal a különbséggel, hogy itt 360 Nm nyomaték áll rendelkezésre. Gyakori autópályás használat mellett nem lehet rossz, de a modern hibridek mellett ma már egyre ritkábban van jelentősége a dízelnek. Más kérdés, hogy a Volkswagen még csak fejleszti a hibrid rendszerét, a Q3-nál egyelőre be kell érni a 204 és 272 lóerős plug-in rendszerekkel, amik 320 és 400 Nm nyomatékkal rugdossák az autót. Statikus bemutató révén a hangolás egyelőre itt is kérdőjeles, de engem a Cupra Terramarban egyik sem győzött meg.

A bő 120 kilométeres, WLTP szerinti hatótáv király, a városi autózást és ingázást simán letolja áramról, utazáshoz pedig ott a benzinmotor – ez egy jó együttes. A töltés sem olyan lassú, a bruttó 25,7 kWh-s (nettó 19,7) akkumulátort szűk fél óra feltölteni 10-ről 80 százalékra, hiszen már elérhető hozzá 50 kW-os DC gyorstöltés is. Talán ezzel a rendszerrel lesz a legjobb családi autó, viszont aki izgalomra vágyik, az vagy nem Q3-at vesz, vagy ha mindenképpen bejön a típus, akkor van sallangmentes 2.0 TFSI motor 265 lóerővel, 400 Nm nyomatékkal és hétsebességes S tronic automata váltóval.

Izgi, de a Q3 nem erről szól, főleg azoknak, akik megveszik majd. Ez egy kiváló méretű családi autó, tehát legyen tágas, kényelmes és biztonságos. Az első tétel pipa, a kényelem pedig nem csak a beltér oldaláról jár az autóhoz. Az új Q3-ban elérhető egy adaptív csillapító rendszer, amely kétkamerás gátlókat és egy rendkívül gyors számítógépet használ. Nemcsak a terepviszonyokhoz alkalmazkodik, de a vezetési stílusunkat is leköveti. Fékezésnél is, gyorsításnál is képes feszíteni a gátlókon, így kisebbet billen a karosszéria, ami jó egy ilyen magasabb építésű SUV-nál.

Biztonság oldalról minden megvan, amit egy család 2025-ben elvárhat egy modern prémium autótól. A passzív biztonságtól kezdve az aktív rendszerekig mindenből a legmodernebbet kapta a Q3, és már olyan extrákat is rendelhetünk bele, mint az automata parkolás – akár eltárolt parkolási minták alapján – vagy az automata sávváltás.

Egyelőre nem tűnik drágának, de...

Nehéz hova tenni a Q3-at, hiszen az Audi névlogikája kicsit elcsúszott a vetélytársakéhoz képest. Kézenfekvő lenne szembeállítani az X3-as BMW-vel vagy a GLC Mercedesszel, de mindkettő bő 20 centit ver a Q3-ra – nemcsak hosszban, tengelytávban is. Sokkal inkább fair, ha a Lexus UX 300h-val állítom párba, ami itthon jelenleg 17,2 millió forintról indul, és 20,4 milliót kérnek érte összkerék hajtással. Az Audi egyelőre csak németországi árakat adott meg a Q3-hoz, így alapmotorral 44 600 euróról, azaz 18 millió forintról indul a leggyengébb TFSI motorral. Az erősebbik, Quattro hajtásos, plug-in hibrid változat viszont már 49 300 euró, átszámítva 19,8 millió forint, tehát árban a Lexushoz közel versenyez – kérdés, hogy mennyibe kerül majd itthon.

Én érzem a húzást az új Q3-ban és nem csak azért, mert a C SUV szegmens napjainkban a legnépszerűbb kategória. Ideális méret egy négytagú családnak, de még nem egy akkora hodály, aminek a fizikai kiterjedése problémát okoz a hétköznapokban. Kívül-belül fejlődött, és sikerült úgy deradikalizálni, hogy még komolyabb, még szerethetőbb lett. Szerintem ez egy jó irány lenne az Audi teljes modellpalettájának, bár nem vagyok híve annak, hogy minden ugyanúgy nézzen ki. Kiforrja magát ez szép lassan, és akkor talán megint úgy tekinthetünk az Audira, mint 20 évvel ezelőtt.