Nosztalgiaháború

2007.11.27. 00:44

Adatlap Mini Mini II Cooper D - 2007

  • 1600 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 109 LE @ 4000 rpm
  • 240 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.9 másodperc
  • Végsebesség:
    195 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.7 l/100km
  • 5 490 000 Ft

Adatlap Fiat 500 1.4 16v Lounge - 2007

  • 1368 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 99 LE @ 6000 rpm
  • 131 Nm @ 4250 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.5 másodperc
  • Végsebesség:
    182 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • 3 650 500 Ft

Mennyi egy 500?

Úgy három körül indul majd – egyelőre ennyi az összes hivatalos információ, amit a Fiat Magyarországtól ki tudtunk csikarni a Fiat 500 árlistájára vonatkozóan. Januárban lesz majd a hazai bemutató, akkor lesznek fix árak, addig csak találgatni tudunk. Hát találgassunk!

A német Fiat-honlap szerint 10 500 eurótól van 500-as. Ennyibe kerül az 1,2 literes alapmodell. Nézzük csak, a szürkeimportos tesztautót – stílusosan 500 futott kilométerrel - 4,9 milláért rakták ki a kereskedésbe. Öszekonfiguráltam a kocsit a német oldalon (az automata klíma, a pendrive-evő hifi feláras), és 16400 euró jött ki. Ész nélküli, durva számolással tehát egy euró 500-as Fiatra, majd magyar forintra konvertálva 300 forintot ér (az MNB-nél középárfolyamon különben 257-et), azaz a tíz és félezres alapmodell úgy 3,15 millióra jönne ki. No de majd meglátjuk.

Odabent is csudaszép. A kekeckedő letűntkor-siratók, rozsdarágók, mániákus veteráncsókolók beleköthetnek abba, hogy az eredetihez képest milyen művi a kocsi színére lakkozott, de műanyagból készült, csak dekorációs célokat szolgáló ál-lemez keresztben a műszerfalon, meg hogy szöges ellentétben az ősmodell egyszerű bakelitvolánjával ebből a bőrrel burkolt, légzsákos, vaskos kormánykerékből süt a drágaság.

Igen, így van, viszont míg a régi modellben például meghaltunk volna, ha nekünk jön egy másik 500-as, ebben alighanem megmaradnánk, legalábbis az ötcsillagos NCAP-teszt erre enged következtetni. És ez a két új 500-as sokkal gyorsabban is egymásnak mehet, mint a régiek, hiszen a 479 köbcentis, 13 lóerős, talán ha 100 km/h csúcssebességre képes előddel szemben a 69 lóerős 1,2-es 160, a 101 lovas 1,4-es akár 182 km/h-ra is jó. Az 1,3-as, 75 lovas dízel meg tán még az ősnél is kevesebbet eszik.

Ez fájni fog!

Az új 500-as ugye úgy köszönt be a világnak, hogy 500 wants you! A német Fiat oldalon találtunk egy új szlogent is. Miszerint: Fiat 500. You are, we car.

Jópofa a műszeregység is, egy nagy, régiesen tipografált gyűrű a sebességmérőnek, benne egy kisebb, régiesen tipografált gyűrű a fordulatszámnak, legbelül egy cseppet sem régies folyadékkristályos kijelző minden egyébnek. Ennek az egésznek mégsem olyan zavaros az értelmezése, mint gondolnánk. A narancsszín háttérvilágítás itt is, a középkonzolon is jól harmonizál a csontszínű környezettel. Kontrasztosan jópofa mindezek alatt a váltógomb, ami egy fekete biliárdgolyó.

Az új 500-as egy gyönyörű, kívánatos kisautó, igazi ékszer. És aki szerelmes belé, vágyik rá, és nem kíváncsi a hibáira, most hagyja abba az olvasást. Az idill ugyanis addig tart, amíg nem próbálunk vele közlekedni.

Alighanem nagy baj, hogy az 5,7 milliós Minivel érkeztünk 500-ast nézni. Ha mondjuk a negyvenes busszal jövünk, valószínűleg nem kezd azonnal zavarni, hogy az 1,4-es benzinmotor hangos, ugyanakkor az alsó párezres fordulatszám-tartományban milyen erőtlen. Hogy a futómű nem sportosan, hanem csupán kellemetlenül kemény.

Tán észre sem veszem, milyen sok hely kell a csepp autónak a megforduláshoz (a Mini röhögve körözött két buszöbölben és két sávban, a Fiattal egyfolytában féltem, hogy megérintem a padkát). És alighanem abba is szó nélkül beletörődöm, hogy a hátsó sorban magam mögött csak ferdén tartott nyakkal ülhetek, különben a fejem csúnyán beleér a tetőbe. És nem tűnik fel, hogy nincs fedele a kesztyűtartónak. Meg hogy hatalmas illesztési hézag tátong az A-oszlop tövében. És hogy a többi gombhoz képest milyen gagyi az ablakemelő és a tükörállító.

Összegezve tehát: én inkább Minire vágyom. Sokkal drágább, az igaz, a 95 lovas 1,4-es belépőmodell 4,54 millió forint, az 1,4-es alap-500-as nemigen lesz több négy millánál, de összerakottságban, minőségben, ötletességben, hangulatban, vezetési élményben a Mini utazás közben sokkal többet is nyújt.

Viszont teljesen megértem, ha valaki belezúg az 500-asba, és vesz egyet magának városi rohangászásra. Mert annyira szép, hogy még sokkal többet is meg lehetne neki bocsátani, mint amit meg kell. Remélem, sokan vesznek belőle, remélem, sokat látok majd, mert szeretek el-elmosolyodni autózás közben.