Motorok innen-onnan, köbméterek az űrből

2008.02.26. 06:51

Adatlap Opel Agila Enjoy - 2008

  • 1242 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 86 LE @ 5500 rpm
  • 114 Nm @ 4400 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.3 másodperc
  • Végsebesség:
    175 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.7 l/100km
  • 3 009 000 Ft

Motorból háromféle lesz hozzá, két benzines és egy dízel. Az első kettő a Suzukitól jön, egyik egyliteres, háromhengeres és 65, a másik 1,2 literes, négyhengeres és 86 lóerős. Nem vicc, az 1,2-es Agila megfutja a 175-öt, és 12,1 másodperc alatt százon van. Mondom, hogy autó akar lenni. Európában persze a legérdekesebb valószínűleg a dízel lesz, ez a szokásos, GM Powertrain (értsd: Fiat) által fejlesztett, 1,3 literes Multijet, ami szintén 65 lóerős. Magyarországon még nem annyira érdekes, de aki valamilyen emisszióilag agyonkorlátozott német nagyvárosba, vagy Milánóba megy, esetleg hosszú távra tervez, nem árt tudnia, hogy a két gyengébbik motor (1 literes benzines és 1,3-as dízel) szén-dioxid-emissziója épp' 120 g/km.

A tesztúton az 1,2-est kaptuk ki, ami nem jó hír az olvasónak, hiszen a csúcsmodell alapján lehet a legkevésbé megítélni egy spórmodellt. Sajnos a horvát újságírók bosszúból az egész sajtóúton mindent, mindig elfoglaltak előlünk. Talán mert odaúton meg mi ültünk egyesével a chartergépen Budapesttől, ők viszont, akik Zágrábban szálltak csak fel, párosával nyomorogtak még egy órát. Emiatt aztán a reptéren elvitték előlünk az összes egynullás Agilát.

És ez megy. Nem az a Katrina, de a régihez képest szinte sportos. A gördülési zajt már említettem, de bőven van motor- és szélzaj is, csendre és nyugalomra tehát továbbra sem számíthatunk egy olcsó miniben. Ahhoz képest, hogy bowdenes, egész jó a váltó is, a vacsoránál az asztalunknál ülő Agila-fejlesztési főnök állította, hogy ők a Suzuki Splashez képest még reszeltek is a kapcsolási érzeten, hogy határozottabb legyen. A befőtt teszi el a nagymamát.

A szintetikus kormányon túl azért akadt néhány nyűgöm az autóval. Például az üléshelyzet, aminek a kényelmes beállítása a kicsit túl ferde volán, a magas, ugyanakkor rövid felületű ülés miatt lehetetlen. Próbáltak már bárszékről végignézni egy egész estés romantikus filmet? Na, ez olyan. Meg a fényes, gyilkosan olcsó belső műanyagok is párologtatólag hatnak a bizalomra. Norbi fiam (3) legtöbb játéka hasonló tapintású és színű. Ám mindez csak külsőség, a használatot kevéssé befolyásolja.

Akad még egy terület, ahol az Agila túllépett a saját árnyékán, ez pedig az ezen az árszinten a vevőket a legjobban megfogó felszereltség. Hiszen a régiben még örülni kellett a billenhető belső tükörnek és a hátsó ablaktörlőnek, az újnál autószerű a lista. Eleve négy légzsák, ABS szerepel még a legtanyasibb (tehát Essentia kivitelű) Agilánál is. Itt még kurblis az összes ablak, kulccsal nyílik a zár, a biztonságon kívül tehát nem léptünk nagyot előre a Zsigához képest.

Ám az Enjoyban már teli tüdővel élvezhető a klimatizált, jeges lappföldi lehelet, nem kell összevissza karistolni a fényezést a kulcsluk körül a sötétben, mert van távirányítós központi zár, sőt az autóstársak maradéktalan elismerését kivívó motoros ablakleengedés luxusa is maradéktalanul kiaknázható. Figyeljünk, nehogy a Lexusokból kipattanó, autónkra tömegével sikoltozva tapadó rajongók övcsatjai megkarcolják a szép fényezést. Ja, és ESP, azaz menetstabilizáló elektronika is lesz a pipálható tételek között.

Látják, ez a baj az Agilával. Ül az ember a hatalmas utastérben. Temperált ájer lengedezi körbe verejtékező testét. 86 telivér japán paripa köpi ki a tüdejét, hogy jogosítványelvevős sebességgel eljuthasson úticéljához. Mindenfelé ABS és SRS feliratok figyelik az egészségét. És ha akarja, a legcsekélyebb izommunka nélkül leeresztheti az ablakot. Ha valaki nem tudja a kocsi árát, kicsit kezdi magát úgy érezni, mint valami nagy, drága autóban. Hiszen ennél egy 3-as BMW-ben sincs több hely, és egy alap-Mondeo sem sokkal gyorsabb. Ha így nézzük, ordítóan zavaró az óriási zaj, a silány műanyagok, a halott kormányzás. Pedig mindez butaság.

Az Agila nem lesz drága. Mivel a márkakereskedésekben csak szeptemberben bukkan fel, sokat nem tudunk az áráról, csak hogy hangyányival fölötte lesz a kicsivel kevésbé pofás, új Suzuki Wagon R+-énak, viszont nem lesz sokkal húzósabb az elődjénél. Lefordítva: ha nem is a Dacia szintjén mozog majd, de fillérekbe kerül. Három és félmillió forintért az Agila silány szörnyűség lenne, pedig a méretei, a használhatósága alapján egy autóilag kevésbé informált egyed ösztönösen az ilyen kocsik közé sorolná. Miniáron – teszem azt, kétmillióért – viszont bombajó lesz, még kurblis ablakkal is…

Új Opel Agila

Nagyon várjuk a részleteket. Mennyivel drágább a Suzukinál, hogyan viszonyul a Swifthez, Ignishez, Chevy Sparkhoz , Fiat Pandához? Mert jó árral esélyes lesz dobogós helyre. Csak túl mohók ne legyenek a pénzügyesek.

Totalcar értékelés - Opel Agila Enjoy - 2008

Kicsi, praktikus, egyszerű, drága. 3,5 csillagot adtunk a Splashnek, ez ugyanaz, csak többet kérnek érte.