Jumurdzsák visszavág

2003.06.04. 08:28

 
   
 

Persze ez az autó nem való ilyesmire. Az Albea családi jövés-menésére való: telekre járáshoz, gyerekszállításhoz, munkába menni - néha egy-egy leruccanásra a nagymamához a magyar viszonyok közepette megfelelő partner. 47 literes tankja ritkán kér inni: 6,66 litert sikerült vele megetetni normál használatban (100-140 közötti utazó és ź-nyi város), de agyongyötörve, végsebességet és kanyarstabilitást, kitörési hajlamot és gyorsulást nézegetve is 7,77 liter volt a legtöbb, amit ledugtam a torkán.

 
   
   

Apropó stabilitás: az Albea terepjáró képessége meghökkentő, az ember megesküdne rá, hogy akár be is tud feküdni a kocsi alá (de nem, megpróbáltam). A felfüggesztés kórosan lágy, a csillapítás minimális - ez viszont országúton nagy hátrány. Az Albea Wartburgszerűen képes billegni, az egyenesfutás 70 felett pedig a legkisebb szellőre megszűnik. A 175/75-ös, semmitmondó márkajelű csikorgós gumik semmit nem tesznek a helyzet javításáért. A teszt egy hete alatt azért megszoktam a sodródást, a billegést és a hintázást, 100-nál már nem is volt halálfélelmem, és gyakran megesett, hogy - a gyenge ellentartású gázpedál miatt - 140-nél vettem észre, hogy veszélyben a jogsi.

 
   
 

Ha már letöltöttük az ismerkedés idejét, kitapasztaltuk sajátosságait, a billegés a közlekedőtársak szándékos meghökkentésére és vicces hölgyutas-rémisztésre is alkalmas lehet. A kormánymű jó partner ebben, az Albea kormánya végállástól végállásig mindössze kettőt és egy negyedet fordul! Ha rosszul lenne valaki, gyorsan meg lehet állni, a fék kellően hatásos. Kár, hogy fékezéskor a lazán rögzített vezetőülés billegéssel jelzi a terhelésváltást és az is kár, hogy a pedálrend kuszaságán még a fékpedál oldalára helyezett vastagítás sem segít: volt rá példa, hogy a cipőtalpam pereme beakadt pár pillanatra, kellemes stresszhelyzetet teremtve.

 
   
   

A többi kezelőszerv sem tökéletes: a rádió gombjait állandóan félrenyomtam, az irányjelzőt a kormányról az ujjaimmal alig értem el. Az ablaktörlő intervallumkapcsolójának kivárási ideje egyszerűen és jól eltalált lépcsőkben állítható, ráadásul az elektronika tudja, amit a Ford Fusioné: spriccelésnél a törléseket követően kis szünet után ismét töröl egyet, az időközben előbújt vízcsepp-hátvédcsapatok felszámolására. További hab a tortán a spriccet nem azonnal és nem szükségszerűen követő törlés: ha nem akarjuk, nem kell karistolnunk a feláztatatlan kosszal a még száraz ablakot. A marcipánrózsa a cukrászsüteményen pedig a 2 X 3, nagy vízhozamú sugár, ami egyrészt kamion-feelinget nyújt, másrészt mindent beterít.

 
   
 

A csomagtér és a tanksapka belülről nyitható, az utasoldali lufi egy randa műanyagfedél mögött elhelyezkedő kulcsos kapcsolóval inaktiválható. Van még Ford-módra kilincsbenyomással reteszelhető centrálzár és a vezetőnél egy darab automata ablakemelő - becsípődésgátlás nélkül. Érdekes, hogy az utas kényelmesen, könyökből mozgathatja az ablakát, míg a pilóta nyújtott karral, nehézkesen találja meg a számára már máshová helyezett kapcsolókat.

 
   
   

A Fiat Albea alapára 2.390.000 forint, a legolcsóbb verzióban még az osztott hátsó ülés és a vezetőülés-magasságállítás is extra, olyan finomságokról, mint ABS, vagy utaslégzsák nem is beszélve. Van benne viszont kormánymagasság-állítás, első villanyablak és centrálzár. Mi a HL jelzésű, klímás, légzsákos, rádiós verziót teszteltük, ezt 2.690.000 forintért vihettük volna végleg haza. Az ár a kategória többi autójához viszonyítva tulajdonképpen versenyképes. A Thalia, ami talán az Albea legnagyobb konkurense, alacsonyabb áron kezdődik, és az autó által sugallt minőség - legalábbis belül - kissé azért más világot tükröz - mintha nem is ugyanabban a Törökországban készülne. A HL-hez hasonlóan motorizált és felszerelt 1.4 8V Oasis modell ára 2.585.000 forint. Tessék beléjük ülni, tessék kipróbálni őket és tessék dönteni - ki-ki ízlése szerint.

 
  Ár/értéket is figyelembe vevő értékelés:
 
  3 * Ha nem imbolyogna ennyire és lenne egy török szaki, aki lesorjázza a műanyagokat, akár 3,5 * is lehetne. Ha más műanyagokat használnának, és ergonómiailag kissé átalakítanák a belteret, ráadásul megkapná mondjuk a Fiat új 1,3-as MultiJet-dízelét, a kategóriában akár 4,5 *-ot is érne- a maradék fél csillag már csak a fantáziatlan forma miatt maradna el.
 
 

< >