Diétás Pavarotti

2003.08.01. 09:28

 
   
   

Mindez az erő a 147-est 206 km/h végsebesség elérésére teszi képessé - ebből 200-at mi is tanúsíthatunk, de ekkor beértük a sort a német sztrádán. 9,1 másodperc alatt gyorsulhatunk 0-ról 100-ra, mindezt úgy, hogy nem dízel-kínzásnak érezzük, amit teszünk, hanem a pörgős motor együtt örül velünk. Dízeltől ilyet még nem láttam.

 
  Tempomat
 
  A Totalcar Tempomatügyi Összehasonlító és Értékelő Bizottsága szerint a 147-es sebességtartó automatikája jó, hogy van, de nem így kéne. A kezelőszervek az index alatti karon találhatók, forgatható gyűrűvel kapcsoljuk ki-be, billenthető gyűrűvel gyorsítunk-lassítunk és karvégi gombbal érjük el ismét a gyorsítással beállított sebességet. Ami rossz: oldani csak pedállal, vagy kikapcsolással tudunk, pedig ezt a funkciót a RESUME gomb simán elbírná; valamint gázpedálra a tempomat nem kapcsol ki. Megelőzöm-visszatérek-kigurulok-mert-jönnek-szembe-és-nem-tudok-tovább-előzni jellegű manővereknél gyakran estem pánikba, mikor a motorfék az utolért autó mögött hirtelen sebességtartásra változott.

 
   
 

A 4170 mm hosszú, 1729 mm széles, 2546 mm-es tengelytávú és 1310 kg tömegű, 280/1030 literes csomagtérrel szolgáló autó minden paraméterében jóval nagyobbnak tűnik, mint egy Golf, pedig keskenyebb, és kisebb a puttony - de 21 mm-rel hosszabb a kasztni - és 35-tel a tengelytáv! Nincs tehát a Golf-padlólemezes autókban hátul tapasztalt klausztrofóbia, négy felnőtt viszonylag kényelmesen utazhat hosszú távon is. Ha fejreáll, az utazókat hat légzsák is óvja, de a hátul középen ülőnek se fejtámla, se hárompontos öv nem jár. Azért karambolozni az elöl ülőknek sem ajánlott, az európai törésteszten a szépséges kasztni aggasztóan ripityomra tört a frontális ütközésnél.

 
   
   

A 147-es fékjeinél Winkler kolléga legutóbbi becsmérlése óta sajnos nem történt konstrukció-változtatás: szép nagy a 284 mm átmérőjű hűtött első tárcsa, nem kevésbé a 251 mm-es hátsó, ABS is van - hogy mitől viselkedik mégis lovasát magáról levetni kívánó musztángként az Alfa egy erős fékezésnél, az rejtély. A fékezésnél bemutatott fiaskót az autó a kipörgésgátlóval teszi jóvá: még bekapcsolt ASR-nél is van latinos csikorgás indulásnál, de ha többre vágyunk, bármikor kivonulhatunk az Alfa gyámsága alól, még nagy sebességnél, kanyar előtt is.

 
   
 

Bár az olasz autóipar az utóbbi évtizedben - nagyjából a Tipo modellfrissítése óta - sokat tett, hogy a korábbi előítéleteket elfeledtesse, azért az ördög még ott lapul a részletekben. Az első ülések alatt - mindjárt a padlószőnyeg gyönyörű Alfa-Romeo hímzése mellett - szigszalaggal körbetekert fűtéskábel-csatlakozókat lelünk, melybe minden ülésállításnál belenyúlunk. A hátsó ülőlapok előredöntésénél hanyagul odavetett hangszigetelő rongyot találunk, alatta szintén elektromos szerelvényekkel. A pohártartó mechanikája jó igénytelenül, látványosan van bekenve zsírral, a hátsó övek csatjait és a középső kétpontos övet - ha nem használjuk - csak úgy be kell szórnunk az ülés alá.

 
   
   

Aztán mikor az ember már a legjobban bosszankodna, egy úton töltött éjszakán végigtekint a vörösen ragyogó enteriőrön, visszakapcsol hármasba egy kanyar előtt és már el is felejtette a szigszalagot meg a kenőzsírt. A Golf-kategóriában én még nem ültem ennél érzékibb autóban. A Distinctive csúcsverzió alapára: 6.170.000 forint.

  Értékelés:Golf-kategóriában a takarékos sportosságot előtérbe helyező énem 4,5,          
a nyugodtan, kényelmesen utazni vágyó egóm - a gyártási trehányságok miatt- 3 csillagot ad.