Mérges pók

Teszt: Alfa Romeo Spider V6 3.2

2003.10.02. 09:54

16 óra. Ennyi jutott a V6-os Spiderre, erre az Alfa és az olasz autó lényegét talán leginkább megtestesítő autóra. Mégsem vagyok bánatos, hiszen sokaknak ennyi sem jut ebből az élményből, pedig ha minden családi ház garázsában állna egy Spider, jobb hely lenne a világ.

 
  Spider - artikuláció
 
  Hosszas vita övezte a TotalCar szerkesztőségében a Spider-cikk megírásának folyamatát. Valahányszor kérdést intéztem a kollégákhoz a "Szpider"-rel kapcsolatban, mindig a "Szpájder"-t kaptam az arcomba. A Spider helyes ejtésével kapcsolatban két paradigmarendszer vert gyökeret:

1, a pók-elmélet
A pók-elmélet szerint az Alfa "Spider" típusjelzése - mely a Spiderman-mondavilágnak köszönhetően a magyar gyermekekben talán leghamarabb rögzülő idegen szó -, az angol "Pók"-ból származik. Ezt az elméletet támasztja alá olasz és német on-line szótárak spider-szócikke, mely szerint angol eredetű a szó, jelentése pók, angol fonetika szerint ejtendő. Az elmélet nem ad magyarázatot, mi köze egy kétüléses sportautónak a pókszabásúak osztályához. Talán hogy a Spider olyan gonoszan lapít a garázsban, mint a pók a hálójában?
2, a sebességelő-elmélet Ezt az elméletet én dolgoztam ki: szerintem a "Spider" a mai angolszász rendőrszlengben már "Gyorshajtó" jelentésű, korábban valószínűleg nem létező "Speeder", szó szerinti fordításban "sebességelő", azaz "gyors" szó italizált formája, s mint ilyen, "Szpider" ejtést kíván. Végülis a sebesség inkább jellemző egy sportautóra, mint a hálószövés.

Az autó gyönyörű, a motor csodás, a futómű kitűnő, a szellő körüllengi a bőven 200 felett kabriózó autós újságírót - mi kell még a gyönyörhöz? Hát - talán egy kicsivel kidolgozottabb felhasználói felület a kifogástalan vason. Már a beszállás sem egyszerű: az egyedi formájú slusszkulcs fejének élén lévő gumisátor alá rejtett gomb lenyomására nyílik a zár, mintegy két másodperces késleltetéssel, ami arra való, hogy az elbizonytalanodott bejutni vágyó még egyszer rányomjon, így azonnal vissza is zárja a kocsit. Sebaj, aki Alfázni akar, ennyitől nem retten vissza. Ha akarja, kinyitja kulccsal a sem a csomagtartóra, sem a tanksapkára nem ható központi zárat és akkor már csak a kilincs hiányával kell szembesülnie. Peugeot 106-ot, vagy Fiat Pandát próbált autósok mindjárt rájönnek, hogy a kulcslyukat is rejtő gomb megnyomásával, a csupasz lemezt megfogva nyitható az ajtó.

Hogy a csomagtér fedelét lezárni csak a légies far rettenetes erejű lecsapásával tudtuk; hogy az ülések mögötti kis zárható rekesznek nincs fogantyúja, hanem úgy kell vájkálni a kárpitban a nyitásához; ez kiábrándító és méltatlan a szépséghez és könnyedséghez, amelyet a Spider megtestesít. Hogy a biztonsági öv ki-kiakad az ülésre szerelt terelőelemből - de ha nem, akkor meg-megcsavarodik benne -, bosszantó és zavaró. De ami a leginkább dühítő, a tető nyitásának-zárásának procedúrája. Tesztautónkban feláras szervomotorok és hidraulika-munkahengerek végezték a munka nehezét, de igen-igen lassan és csak álló helyzetben, behúzott kéziféknél.

A bő fél perces művelet közben és után túl sok a humánerőforrás-igény: a gombot egyrészt folyamatosan nyomni kell, másrészt zárásnál a két reteszelőkampó alig-alig, csak az egész tető erőteljes húzása mellett akad be a helyére. Amikor már úgy érezzük, végre tető van a fejünk felett, még két kis tépőzáras kárpitelemet kell a helyére feszítenünk és leragasztanunk. Ha nyitásnál ennek ellenkezőjét elfelejtjük, a motorok szenvednek, a tépőzár recseg, a kabrióban vakító macsó feje pedig csúful vörösödik a pláza parkolójában. Javaslom az Alfának, hogy a következő modellfrissítésnél legalább annyi munkát fordítsanak a tető áttervezésére, amennyit megspórolnak a tökéletes forma változatlanul hagyásával.

A tesztautó listaára 10.495.000 forint. A BMW Z4 231 lovas háromezres motorral 15.590.000-től indul, a 218 lovas Mercedes SLK 320 13.506.000 forint, de még a szintén gyengébb, az erősebb Aero verzióban is csak 210 lovas Saab 9-3 Cabriolet is 13.690.000 forint. És csúnyább a segge. Egy biztos: a fenti mezőnyből nekem még a minőségi hiányosságokkal együtt is a Spider a favorit. Mert gyönyörű.

  Értékelés: jó erős és gyönyörű kétüléses kabrióként 4.          
Ha a tetőmechanika gyorsabb és precízebb, a beltér pedig egy leheletnyit sportosabb lenne, akkor 5.          

< >