Öröklétre kárhoztatva

2005.03.29. 11:33

Adatlap Audi 100 Cc - 1982

  • 1994 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 116 LE @ 5200 rpm
  • 170 Nm @ 3000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.0 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    9.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km


Az Audi 100-as döbbenetes méretekkel rendelkezik. Képszerűbben: alig három centivel rövidebb, mint a Volvo "Batár" S80. A tengelytáv nem kiemelkedő (2,69 m), ennek ellenére két 197 centis fickó elfér egymás mögött. Széltében szintén kellemes a helyzet: ezzel mehetünk a konditeremben sokat izzadó, vállas barátainkért. Elöl a kerékdob nem türemkedik az ember lába alá; végre a végtagtorzulás kockázata nélkül utazhatunk.


Az orra végtelen hosszúságú. Kell is, mivel a motor hosszirányban, az első tengely előtt helyezkedik el. Vicces is az oldalra odagübecselt hűtő (nem így a négyhengeresnél). A csomagtartó úgy három bevásárlókocsi tartalmát képes elnyelni; kivéve, ha egy fél köbméteres mélynyomóval károsítjuk hallószerveinket.

A hatalmas kaszniban ritkásan lelünk kényelmi szerelvényt. A most megismert CC kivitelnél a központi zárral (dehogy távirányítós!) és a szervokormánnyal ki is merítettem a listát. Botrány, de a négyhengeresnél még az utóbbi sem természetes. A műszerfal szintén lebutított: az itt látható fordulatszámmérős egység egy CD-ből hiányzik. A germán puritanizmusnak állítandó szoborhoz elég lenne egy Audi 100 CC-t vagy egy Mercedes-Benz 190-est piedesztálra emelni.


Szerettük/szeretjük a százasokat, mivel fenntartási költségük méltányos. Szerkezetét vasdoronggal sem könnyű szétverni; az alkatrészárak a béke ülepe alatt; fogyasztása normál használattal tíz liter alatt tartható. Egyedül a jobbára 2,2-2,3-as motorokhoz tartozó biztosítási sarc veszi el a kedvét az embernek. A piaci árak sem elrugaszkodottak: nyitott szemmel vizsgálódva, kitartó alkuval 300 ezer alatt jó állapotú géphez juthatunk. Persze a hirdetéseket böngészve könnyen fakadhatunk gúnykacajra, amikor egy-egy szivart kicsivel egymillió alá lő be gazdája.

Ezermester-szindróma

Ahogy a légkondicionált épületekben láthatatlanul terjednek a légiósbetegség spórái, úgy fertőz meg sok Audi-tulajdonost az átépítés vágya. Más gyártmányoktól eltérően itt a motorváltozatokkal szeretnek variálni. Ha már egyszer volt szíves a gyár azonos formából, öt hengerből 100-230 lóerő közötti teljesítményt kihozni. Az avatatlan hatósági személy könnyelműen el tud siklani a jogos közfelháborodást kiváltó tény felett, hogy például az egykilences papírhoz 2,3-as turbómotor tartozik, nem kevesebb, mint 182 lóerővel. A könnyített hengerfejek, csiszolt szívócsövek csereberéje mindennapos bizonyos (sufni)tuning-mestereknél, ugyanők nem haboznak alaposan megfaragott dugattyúkkal alázni az óvatlan versenytársakat. Különösen dívik e szokás a quattro-tulajok körében, ahol nem okoz gondot a felszökött teljesítmény aszfaltra vitele. A hatásfokot sokszor rontja azonban az energiaigényes, több száz wattos "zene" egyidejű applikálása.


A karosszéria az öröklétnek készült. '84-től galvanizálják acéllemezeit, így a balesetmentes példányok húsz évvel később is korrózió nélküliek. Tesztautónk 18 éves, és egy apró felhólyagzáson kívül makulátlan. Az élek párhuzamosak, az ajtók finoman csukódnak; vágyálom a hasonló korú Opelek és Fordok tulajdonosai részéről.

A szivar presztízse (pár száz fanatikustól eltekintve) mégis elég alacsony. Kasznija bírná, de a belseje hamarabb elvásik. 300-400 ezer kilométerrel a háta mögött a végérvényesen szétmálló műanyagok, foszló kárpitok és gumialkatrészek, kikagylósodott ülések jelzik, ideje végső nyughelyére kísérni.

Audi 100 CC 2,0 - 1987

De nincs ilyen: a bontósok szárnyas szavakkal zavarják el az ott próbálkozókat. Mert bár vannak kurrens alkatrészei (szervoszivattyú, nyomástároló gömb a fékhez, esetleg besokallva az eleje), de például a motort, a váltót, a többi elemet szinte képtelenség értékesíteni. A jelen jármű autószerelő gazdája foglalkozik bontással is, és a négy szétszedett gépből 16 hibátlan ajtó vár újabb hasznosításra.

Így marad a senki által nem kívánt öröklét. Mint a trójai Tithonusznak, akibe belehabarodott Eósz, a hajnal istennője, és Zeusznál kieszközölte számára az örök életet. De örök fiatalságot elfelejtett kérni...

Műszaki adatok

Méretek
Hosszúság: 4790 mm
Szélesség: 1810 mm
Magasság: 1420 mm
Tengelytáv: 2690 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1470/170 mm
Fordulókör: 10,42 m
Önsúly: 1250 kg
Csomagtér: 610 l
Légellenállási tényező: 0,31
Motor, erőátvitel
Vízhűtésű, négyütemű, soros benzinmotor, elöl, hosszában beépítve
Lökettérfogat: 1994 ccm
Furat/löket: 81/77,4 mm
Max. teljesítmény: 85/115/5200 kW/LE/fordulatszám
Max. nyomaték: 170/3000 Nm/fordulatszám
Hengerek/szelepek: 5/10
Sűrítési viszony: 10:1
Erőátvitel, váltó: első-kerékhajtás, 5 sebességes kézi
Menetteljesítmények (saját műszere alapján)
Végsebesség: ~200 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: ~10 s
Átlagfogyasztás saját mérés alapján: 9-10 l/100 km
Üzemanyagtartály: 80 l
Futómű
első/hátsó: MacPherson, csavarrugókkal / merev híd csavarrugókkal
Gumi: 185/70 R 14
Fékek elöl/hátul: 256 mm átmérőjű tárcsa / dob

Oldalsarjak

Eltérő számban mindegyik 100-as változatból akad nagyobb felszereltséggel és/vagy vadorzóbb motorral rendelkező verzió.

100 Coupé S
Már dicsértem a '69-ben megjelenő 100 Coupé S-t. Tessék egy új rajongó, vagyis jómagam példáját követni, és ámulni gyönyörű formáján, melléképzelve a 112 lóerős blokk virgonc viselkedését.






Audi 5000
A C2/C3-ból készült a "fullos" Audi 5000-es, Amerikának. Külön oldalmerevítéssel igyekeztek az ottani szabványnak megfelelni; a szivarnál mindez a díszlécbe (muhaha!) került. Ugyanezekből a 200-as, bárkinek, aki szerette a luxust, de lemondott a négyhengeres és a dízelmotorról. Különös ismertetőjelük a dupla első fényszóró.



Audi V8
A szivar csúcsváltozata a vadiúj kasznival bíró, de számos közös vonást mutató V8-as. Bár a 3,6-os vagy 4,2-es motorral, az obligát bőrkárpittal, a felsorolhatatlanul sok extrával az S-Mercitől kívántak vásárlókat elcsábítani, a közönség csak egy felpumpált 100-ast látott benne. Tulajdonképpen igazuk is volt, az első négysebességes quattro-automata, a töméntelen elektronika sokszor a kívántnál hamarabb beadta a kulcsot. Nálunk még mindig iszonyat drágák, de keserű tapasztalatom alapján még esküdt ellenségeimet is lebeszélném róla.

Az utolsó sorozatban mindkét karosszériaváltozatból készült bivalyerős S4-es. Természetesen összkerékhajtásúak és legalább 230 lóerősek, de hallottam 300 fölé piszkált vadállatokról is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.