Ingolstadti tulok
(Bos primigenius ingolstadticus)

2006.02.28. 08:30

Adatlap Audi Q7 3,0 Tdi Quattro Tiptronic Dpf - 2005

  • 2967 cm3-es,V 6 hengeres dízel
  • 233 LE @ 4000 rpm
  • 450 Nm @ 1400 rpm
  • 6 seb. kézzel kapcsolható automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.1 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    10.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    14.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    8.3 l/100km
  • 14 817 000 Ft

Az Audikban mindig volt egy adag brutalitás. A Q7-es dizájnjában mintha több lenne, mint az eddigiekben együttvéve, de a külső illik az autó lelkéhez.

Hosszabb, mint egy Audi A8, jóval nagyobb, mint a VW Touareg, alig drágább, és mégiscsak Audi. Az európai bemutató előtt három héttel már megjelentek a magyar szürkeimportőrök hirdetései, de az Audi Hungáriának is van már 50 előrendelése - az összkerekes Zeppelin a márka nagy sikerének ígérkezik.

Essünk túl a dolog kategorizálós-bikkfanyelvi részén: a Q7 SUV, nem crossover. Hajdan, a klasszikus RAV 4-es időkben azt nevezték SUV-nak (Sport Utility Vehicle, magyarul hobbiterepjáró), ami arányaiban úgy nézett ki, mint egy terepjáró, csak egy kicsit nőiesebbre, gömbölyűbbre vették. És gyakran hangsúlyozták, hogy ez itt nem terepjáró, hanem SUV, és akár még összkerékhajtás nélkül is meg lehetett venni.

Az utóbbi időkben aztán bejöttek a crossoverek, amiket eleinte csak marketinges kormozásnak tartottunk de hamar rájöttünk a lényegre, amikor egy prominens crossovert, a Nissan Muranót elvittük terepezni : a crossover úgy néz ki, mint egy SUV, ami úgy néz ki, mint egy csecsébb terepjáró, de a crossoverrel nem szabad terepre merészkedni.

Az Audi olvasatában is egyértelműen így van: a Q7 SUV, és lehet vele terepjárni; a bemutatón konkrétan az ős Range Rovert nevezték klasszikus SUV-nak. Az Audi azt is deklarálta, hogy a Q7 az első Audi SUV, szerelmem, az Allroad Quattro tehát csak egy liftező, összkerekes kombi. De nagyon fontos az Audi evolúciója szempontjából, hiszen először csináltak egy etalon kombit, hozzácsapták az etalon összkerékhajtásukat, és a Q7 most nem váratlan isteni aktusként teremtetett mint SUV, inkább kirotyogta magát az ingolstadti őslevesből.

Chris Bangle, a BMW Makovecz Imréje, aki a halott anyagból élőlényeket varázsolt, trendet csinált a német prémiumszektorban. Eddig az Audik finoman csiszolt, bár enyhén brutális mesterművek voltak, vagy legalábbis autószerű autók. Most megvan az első állat-Audi: a Q7 egyértelműen rokona a magyar szürke marhának, amennyiben az őstuloktól származik. És a V6 TDI motor Győrben készül.

Nézzük hát a tulkokat! Az őstulok a XVII. században kipusztult, de számos mai marhafaj őrzi megjelenésének emlékeit. A tulok a kecskékkel szomszédos állatcsoport, az átmenetet a pézsmatulkok jelentik, melyek viszonylag kicsik, de már maximálisan tulokszerűek, megvan bennük ugyanaz a tulokság, ami a bölényt, a kafferbivalyt, a magyar szürkét és a setét, gyönyörű, afrikai vatusszi marhát jellemzi. Meg persze a Q7-est.

Leszegett fej. Szigorú tekintet. Magas, esetenként púpszerű mar. Határozottan a far felé lejtő hát. Félelmetes, tömör megjelenés. Hatalmas szarvak. Jó, a Q7-es visszapillantó tükre nem hatalmas, de nyilván ilyen lenne egy Euro 4-es őstulok. Az ős őse a 2003-ban Detroitban bemutatott Pikes Peak tanulmányautó, ami nagyrészt már így nézett ki, bár azt hiszem, a hátsó lámpákkal így végül jobban jártunk.

Hogy ki volt az? Walter de' Silva, a bálvány, az Audi Csoport formatervezési igazgatója valószínűleg csak a rábólintási folyamatért volt felelős, a Q7 dizájnigazgatóját Dany Garandnak hívják, úgy látszik, ő az új organikus csóka. Személyesen nem jelent meg az ősbemutatón, de egy rövid filmben elég unalmasan mesélte el, mit hogyan gondolt.