Kívül szép, belül szürke, mi az?

2008.09.10. 01:17

Adatlap Dodge Avenger Se - 2008

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 140 LE @ 4000 rpm
  • 310 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.1 másodperc
  • Végsebesség:
    190 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.1 l/100km
  • 6 495 000 Ft
Alig ismert amerikai márka ismeretlen modellje az európai középkategóriában, meglehetősen drágán. Hát így nem fog sok vizet zavarni a magyar autópiac mocsarában. De mi van, ha meg lehet venni okosba’?

De jól néz ki! A Dodge márka emblémája a kosfej, a mai Dodge autók közös jellemzője pedig, hogy tényleg annyira látszanak intelligensnek és kifinomultnak, mint egy megvadult, öklelő kos. Viszont legalább annyira elszántnak, ádáznak és erőteljesnek is látszanak. Az Avenger brutálisan, agresszíven, fenyegetően adja elő magát – és ez nagyon jól áll neki.

Morcosan összehúzott szemek, köztük a nagy Dodge-célkereszt, látványos frontspoiler, élesen hajtogatott motorháztető: kész is a belsősáv-takarító pofa. Szélesített kerékjárati ívek, szűk ablakrések, alacsony orr, magas far; ennyi is elég lenne ahhoz, hogy profilból is üssön a kocsi formája. De Dodge-ék még rádobtak minderre egy lapáttal, és olyan megfeszített, ugrásra kész nagymacskacombizmot domborítottak a C-oszlop alá, hogy az egerek, pockok, nyuszik, őzek, de még tán a vaddisznók is nyüszítve lapulnak meg a bozótos aljában, ha egy Avenger közelít.

És milyen belül? Mint kistesója, a Caliber. Szürke, kopogós, rideg. Kiábrándító. Még a ChillZone fantázianevű italhűtő (a második kesztyűtartó, a felső) sem akadályozhatja meg, hogy kibukjon belőlünk a sztereotip sajnálkozás: amerikai gagyi. Nagyjából annyi fantázia és igényesség érezhető a kabinban, mint egy tíz-tizenöt éves koreai szedánban – azóta a koreai autók igen sokat fejlődtek.

Becsukott szemmel, vastag kesztyűben viszont nem rossz az Avenger beltere. Egész jól szól a hifi, az épphogy csak nem automata légkondival könnyen beállítható a kellemes klíma, vaskos, jó fogású a kormány. A dízelmotor kerregése tolakodó, de nem kibírhatatlan. És – az amerikaiság legnagyobb előnye: akad pohártartó bőven mindenkinek.

Elöl-hátul egyaránt jól elférni az Avengerben, négy átlagos, vagy akár bőven átlag feletti növésű felnőtt vígan nekivághat vele bármekkora túrának. A csomagtartóban is remekül elfér négy nagy, tömött sporttáska. De öt már aligha. A nagy talány: akkor mi a fenétől tűnik olyan nagynak kívülről a kocsi?

Hát attól. Azért nagy, mert nagy, csak sajátos a helykihasználása. A Dodge 4850 mm hosszú, az Opel Vectra – ami köztudottan jó nagy középkategóriás kocsi – 4611, az aktuális Passat 4765. Az új Mazda6 meg, hogy egy nagy japán konkurenst is említsek, 4755. Az Avenger tengelytávja 2765 mm; 2700 a Vectráé – amely köztudottan jó tágas középkategóriás kocsi –, a Passaté 2709, a Mazda6-é 2725.

Hűha! De vajon mi a helyzet a középkategória gigászával, a Mondeóval, amely – eddig így hittük – mindennél nagyobb. Vajon az Avengernél is? Nem! Hat milliméterrel rövidebb. Tengelytávolságának viszont – 2850 mm – a Dodge is előre köszönhet. 493 literes csomagterét pedig meg se közelíti az amerikai versenyző. Meg a többiekét se.

A Dodge csomagtartójának térfogata 438 liter (újabb igénytelenség: a csomagtérajtó belülről burkolatlan, és persze kapaszkodó sincs rajta a lecsukáshoz). A Vectráé 500 liter, az új Mazda6-é (hínnye!) 519. Hogyan lehetséges ez? Hiszen olyan nagy az a Dodge! Hol az a sok hely? Alighanem felfalta a forma: az Avenger tervezői nem áldozták fel a markáns vonalakat némi extra poggyásztér oltárán. Kemények ezek a jenkik.

Az Avenger motorháztetejét felnyitva súgjuk be bátran a 2,0L CRD feliratú műanyag díszburkolat alá: tudom a titkodat! Az inkognitó mögött ugyanis a Volkswagen kétliteres, adagolófúvókás (Pumpe-Düse) rendszerű dízelmotorja búvik meg. Hangoska, de jó erős.

Avenger-variációk

A Dodge Avenger nem csak a kétliteres VW dízellel létezik ám! Elvégre Amerikából jött, ahol a dízelmotor fogalma máig nem kompatibilis a személyautó intézményével. A vezérképviselet weblapja beszámol egy 156 lovas kétliteres, egy 170 lovas 2,4 literes és egy 2,7 literes, 188 lóerős V6-os benzinmotorról is.

Viszont ezeket Magyarországon hivatalosan nem forgalmazzák. Biztos úgy gondolták, azért nem árt az, ha hallunk róla, hogy ilyenek is vannak.

Totalcar értékelés - Dodge Avenger Se - 2008

Kívül mutatós, belül rettentő. A VW dízellel jól megy, de gyakran lefullad indulásnál. Szürkeimportos árral versenyképes középkategóriás munkaautó (de szép lehet egy fehér Avenger-flotta!)