Gondold meg, miből ülsz át

Teszt: Toyota Avensis kombi 2,2 D-4D

2009.05.19. 00:35

Adatlap Toyota Avensis Prémium Navi - 2009

  • 2231 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 150 LE @ 3600 rpm
  • 310 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.8 másodperc
  • Végsebesség:
    205 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.5 l/100km
  • 10 905 000 Ft

A 2,2-es dízel azért nem egy organikus tűzijáték, legalábbis 130-ról lényegesen vehemensebb gyorsulást vártam volna. Főleg, hogy nem fokozatmentes automata sakkozgat nekünk a fordulatszámokkal, hanem hagyományos, kézi kapcsolású nyomatékváltó. Amihez az értelmetlen autófelszereltségi összeállítások ékköveként kormányról kapcsolható fülek tartoznak. Japán humor? Formula-1, utcai Ferrarik, sportos autók, és most tessék: kormány mellől gangolgathatunk egy fehér, dízel kombiban.

A futóműre először azt akartam mondani, kényelmes, aztán rámentem egy csatornafedélre. Keményen, kellemetlenül üt fel. A szedán ilyeneket nem csinált, úgy látszik, a Toyota komolyan gondolta, hogy az vesz kombit, aki elsősorban cájgolni akar. Érdemes lenne a magyar piacra kicsit áthangolni a futóművet, mert az autó szépen fut, de a mi útviszonyaink között kicsit vezeklősebb a kelleténél. Mindez azért fontos, mert az új Avensis szedánjából igazi szedánt csináltak, azaz megszüntették az ötödik ajtót, és hagyományos csomagtérfedelet kapott. Így nehezebb bele pakolni.

A 4car-on azt olvastam, zajos, és épp akartam egy ízeset anyátokozni, hogy milyen hülyék az angolok, hiszen az Avensis kifejezetten csendes, amikor a biztonság kedvéért megnéztem a saját mérési táblázatunkat. Tényleg nem olyan néma, mint a sír: 130-nál magam mértem benne a 69 decibelt. Voltak ennél kicsit hangosabb tesztautóink, mint a Twingo RS 72 és a Citroën Berlingo 69,8 decibellel, de az egyik egy tuning-kisautó, a másik tuning-teherautó. Ezzel szemben egy modern középkategóriás szedán, mint az Opel Insignia, még a hangos dízelével is halkabb tud lenni a sztrádán (67 dB). Nem beszélve egy 320-as, összkerekes dízel BMW -ről (66,5).

Biztos városba való?

Amíg Winkler épp nem Avensist tesztelt, mentem egy kicsit az autóval, leginkább városban. És gyanús lett. Sőt, több mint gyanús. Mert szerintem a 2,2-es dízel, amit még a D-CAT koromégető rendszerrel is elláttak, nem takarékos városban automata váltóval. Egyik reggel munkába induláskor kinulláztam hát az átlagfogyasztást, és kilométerenként feljegyeztem, hogyan alakul az átlag.

Az útvonal szándékosan nem a Pesti alsó rakparton vezetett, pedig az a legrövidebb, egyben a legkiszámíthatatlanabb. Inkább a békés Pesterzsébet−Pongrácz út−Zugló−Újpest irányban mentem, itt folyamatos a haladás, nincs dugó, de igazából nagy tempó sem. Nagyjából úgy, ahogy a térképen látható, sajnos nem teljesen pontos a Google Maps, mert az út elején hibás a térkép, ezért az egyszerűség kedvéért a Helsinki úton indítottam.


Nagyobb térképre váltás

Elővettem a nagypapacipőmet is, végig úgy gyorsítottam, hogy az Eco-lámpa világítson. A számok értelmezéséhez még annyit: nem nulláztam újra minden kilométernél, a táblázatban az addig megtett út átlaga szerepel. Vagyis a nyolcadik kilométernél szereplő átlag az első nyolc kilométerre vonatkozik. Az eredmény így néz ki:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
14,8 11,8 12,4 12,1 12,5 12,5 12,6 11,9 11,5 11,1 11,3 11,5 11,4 11,5 11,4 11,3 11,4

Úgy 10 kilométer után már beállt 11,3-11,5 környékére az átlag, ez nyilván annak is köszönhető, hogy ott már két megállás között hosszabbakat lehetett menni egyenletesen, nem láttam értelmét a további jegyzetelésnek. Mivel ez egy hagyományos automata, egy DSG-váltós VW TDI biztos kenterbe veri fogyasztásban. A meglepő viszont az, hogy az első új Avensis tesztautó, a CVT-automatás 1,8-as benzines határozottan kevesebbet fogyasztott a budapesti forgalomban, azzal egyszer mértem 11 litert, pont a Pesti alsó rakparton, iszonyatos dugóban. Ami persze nem azt jelenti, hogy jobb a dízelnél, de aki azzal ámítja magát, hogy ez a dízel városba való, téved. Ezzel is sokat kell menni messzire, akkor éri meg az árát, városban az egyetlen előnye az, hogy nem kell váltani.

Papp Tibor

Írjon ön is ítéletet !

Az Avensisnél sajnos mindig azzal a kínzó kérdéssel adom vissza a tesztautót, hogy vajon szándékosan unalmas-e? Hiszen a célközönség aligha izgulni akar benne; épp azért vett Avensist. Akár unalmas, akár nem, a mai középkategóriában nálam mindenképpen az élmezőnyben a helye. Unalmas, de az új Honda Accord meg szomorú, és akkor már inkább az unalom. A Mazda 6-ban nem fér el a jobb térdem. Passatról nem mondok véleményt, mert gyűlölöm. A Mondeo nekem, de szerintem másoknak is messze túl nagy. A C5 meg Citroen. Egyszóval ha már 8-10 millió, akkor nálam 3-as BMW vagy C Mercedes, de utánuk rögtön jön az Avensis.

Totalcar értékelés - Toyota Avensis Prémium Navi - 2009

Békebeli minőség, méretben pont jó, a futóműve túl kemény, de a szedáné nem, tehát ezt sem lehet neki felróni. Gazdag a felszereltsége, melybe a legfontosabb Avensis extra, az unalom is beletartozik.