Gengszterkongresszus

Összehasonlító teszt: Német bálnák - 2006

Adatlap Audi A8 3,0 Tdi Quattro Tiptronic - 2002

  • 2967 cm3-es,V 6 hengeres dízel
  • 233 LE @ 4000 rpm
  • 450 Nm @ 1400 rpm
  • 6 seb. kézzel kapcsolható automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.8 másodperc
  • Végsebesség:
    243 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    12.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.0 l/100km
  • 19 641 000 Ft

Adatlap BMW 7 730d - 2002

  • 2993 cm3-es,soros 6 hengeres dízel
  • 231 LE @ 4000 rpm
  • 520 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézzel kapcsolható automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.0 másodperc
  • Végsebesség:
    235 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    12.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • 18 954 000 Ft

Adatlap Mercedes-Benz S 320 Cdi - 2006

  • 2987 cm3-es,V 6 hengeres dízel
  • 235 LE @ 3800 rpm
  • 540 Nm @ 1600 rpm
  • 7 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.8 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • 20 505 000 Ft

A BMW filozófiája ugyanolyan könnyen érthető, mint az árammal történő csimpánzidomítás. Hülye vagy, fiam, menj a helyedre! A BMW annyira túlbonyolít mindent, hogy a zöldsapkáskiképzések mintájára először lebontja a személyiséget, hogy egy új, a BMW iránt alázatos egyént kapjon, aki már azt is mérhetetlenül tudja élvezni, hogy sikerült beállítania az ülést. Idióta egy rendszer.

Ó, az ördög vigye, és itt van még a rohadt I-drive is! De legalább már értem a filozófiát. Nem azért akartak egyetlen gombbal vezérelni sok funkciót, mert az egyszerűsíti a belső dizájnt. Hanem mert ha sok a gomb, mindegyik csak egyetlen, érthető dolgot csinál. Így viszont az ember a lehetőségek végtelenjébe evickél egy kerek, krómozott lélekvesztőn. Tehát csak látszólag egyszerűsítettek, igazából bonyolítottak. Csak a jin-jang emblémát felejtették le a korongról.

A BMW-ben ráadásul sokkolóan sok gomb van, megdöbbentően hülye helyeken. Mentünk már vele eleget, megszoktuk, tudjuk kezelni, de ez mindenhogy ökörség, akárhogy csűrjük-csavarjuk. Ezt kompenzálná a vezetési élmény. A kormányzása reveláció a másik kettőhöz képest, ez tényleg egy rendes hátsókerekes limuzinnak érződik. Az áradó folyó természetességével hömpölyögni ezzel a legjobb, van benne kis tűz, sok dölyf és hatalmas tehetetlenség. Ha nem cibáljuk szűken, sportosnak hat, a legsportosabbnak, különösen, ha megtaláljuk a sportfutómű-beállítást az I-Drive-on. Csak a féke puhább a többinél.

Formára az A8, bármilyen meglepő, a legkevésbé feltűnő. Furcsa, legalább a frissítés utáni single frame hűtőmaszk ad neki egy kis színpadi jelenlétet. Kis autók között még észrevehető, de a két másik német bálna között teljesen észrevehetetlen. A single frame hűtőmaszkkal azért, bár nem sokkal, de több a karizma.

A 7-es BMW a Chris Bangle-féle nagy bajor forradalom kezdete, a királygyilkosság, a közbotrány maga. A frissített változat kicsit elegánsabb és szebb; nem könnyű észrevenni a különbséget, de színtelenek, így kevésbé hangsúlyosak az első indexburák, hátulra meg került egy krómcsík. Erre is jó egy ilyen összehasonlító teszt, hogy külön, önmagában talán nem tűnne fel, de a három nagy német közül a BMW a legelegánsabb, legfinomabb.

Az S osztály erőszakos fráter, már az arca alapján. A Mercedes mindig is igyekezett egészséges adag gőgöt, fensőbbrendűséget és érzéketlenséget sugározni, de ez már kicsit riasztóbb a kelleténél. A bangle-izmus óvatosan, de Stuttgarba is beszivárog, az új S Klasse akkora kerékív-domborításokat kapott, mint még soha, elég merész a hátsó lámpa is, ami ezzel a színre fújt csíkozással már a sufnituning irányába mutat. Markáns jelenség tehát, de még kicsit szokni kell. Az ember nehezen szabadul a gondolattól, hogy a koreaiak is pont ilyennek dizájnoltatták volna a luxuspiac hódítójának szánt új csúcsmodelljüket.

A dízel hangja egyik autóban sem alkalmas a nyugalom megzavarására, mindegyik szépen, csendesen jár, tán csak az Audi nem annyira. A legszebb hangja alapjáraton is a Mercedesnek van. Mindhárom bálnában csendes az utazás, de legközelebb belevesszük a tesztbe az új Ford S-Maxot is, ami mindhárom németnél csendesebbnek tűnt.

A váltó a BMW-ben gyorsan dolgozik, csak a kormányra rakott vezérlőgombok adják fel a leckét minden alkalommal, amikor 7-est vezetek. Ja, ez az, ezt ismerem, ezzel szoktam annyit szívni, mire rájövök, hogyan is kell nyomkodni. És tényleg! Hogy is van? Két krómgomb felém, kettő a kormány hátán, hogy is? Ráadásul nem elég a váltógombokat megnyomni ahhoz, hogy kézzel kapcsolgathassunk, hanem egy plusz gombbal be kell kapcsolni a sport üzemmódot. Enyhítő körülmény, hogy emlékeim szerint a BMW találta fel az újkorban ezt a kormány-automata kart, amivel oly' sokszor akartam ablakot törölni. Vagy indexelni? Viszont a BMW háromliteres dízele a legpörgősebb, egyedül ez hat rendes motornak.

Az Audi automatája is jó, hagyományosan a váltókarral kapcsolgathatunk, szép gyorsan vált. Ezt akkor értékeljük igazán, ha utána a Mercedesbe ülünk át. Az új S Klasse automatája hétsebességes, de ez még kicsit sok lehet neki. Hirtelen padlógázra elmereng az autóipari Hamlet, vajon elég-e a négyes, vagy inkább hármas legyen, de közben arra is gondol, van-e értelme az életnek, és különben is, minő álmok jőnek a halálban, a szív keserve, a test eredendő, természetes rázkódtatásai, na jó, legyen inkább négyes. Addig jó, amíg élvezzük, milyen észrevétlenül kapcsolgat, de ha hirtelen kérnénk tőle valamit, ő a leglassúbb a három bálna közül.

Az úthibák a BMW-ben szólnak a legcsúnyábban, viszont a tesztflottában ennek volt a legnagyobb felnije, ami egy kicsit értékelhetetlenné teszi. És a komfortgyilkos defektmentes gumik is. Az biztos, hogy miután az Audiból átültem a Mercibe, az A8 futóműve gyengécskének tűnt, a BMW is jobban tetszett, annak ellenére, hogy gyűlöltem, de miután egy gyorsabb szerpentines menet közben újra visszatért hozzám az Audi, nem mondhatok mást: ő őrizte meg a legtöbbet az autói mivoltból, ennek minden esendőségével. Még a futómű dinamikus állásában se kemény, és hiába hat régiesnek az újabb fejlesztések mellett, meg van benne 50 ezer kilométer, egyszerűen ezzel a legjobb autózni. Pedig Kumho gumik voltak rajta.

Egy délutánt autóztunk végig a három német bálnával. Inkább gyors teszt volt, mint különösebben alapos. Leginkább arra a kérdésre kerestük a választ, hogy a legkisebb dízelmotorral, ami nekünk elég is lenne mindhárom kéttonnáshoz, melyik kéne.

Winkler értékelése, röviden:
- Nekem továbbra is az A8 kéne.
- Másoknak nyugodt szívvel merném ajánlani a Mercedest.
- A 7-es BMW-ben Zinedine Zidane három és fél perc alatt fejelné le a kormánylégzsákot.

Karotta értékelése, röviden:
- Az A8 kéne, pedig a legkevésbé szofisztikált
- A Merci tökéletes, de borzasztóan örömtelen vezetni
- A 7-es BMW olyan dacosan emberellenes, hogy nem kéne, pedig igazából ez kéne

JF értékelése:
Eddig A6-ot szerettem volna, de most már az A8 kéne. Vezettem már korábban is A8-at, de akkor még úgy tűnt, hogy az azért túlzás. Most viszont már nem érem be kisebbel.
A bandából is ez őrizte meg a legjobban az autóságát. A Merci nekem túl kifinomult, prűd és konzervatív. Ráadásul hátul ebben volt a legkisebb hely. A BMW a legdurvább megjelenésű szerintem, és bár ez mellette szólna, a beltér annyira űrhajós, hogy egyelőre nem tetszik. Lehet, hogy 20 év múlva majd ez lesz az alap, de addigra már úgyse kell vezetni se, csak beülni. Abból a világból viszont már egyáltalán nem kérek.

Azért megkérdezzük

A szerpentin márianosztrai végénél megálltunk egy rövid konzultációra, tapasztalatot cseréltünk, és megállapodtunk, hogy ezek az autók nem értékelhetők a hagyományos kéne-nem kéne vonatkoztatási rendszerben. Egyik se kéne. Túl nagyok, túl drágák, az eggyel kisebb méretosztály is épp elég kényelmes, és azzal még autózni is lehet.




Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.