Beépített hajszárítóval

Teszt: Citroën Berlingo Multispace 1.6 16v

2003.01.29. 10:29

 
   
   

Ha nagyon ideges a szülő, inkább álljon meg, szálljon ki és gyönyörködjön. Csodálja meg az átszabott Berlingo elejét. Mert külsőleg ezt a pontot érintette a legnagyobb változás. A régi jellegtelen arcot igazán szép orrkiképzés váltotta fel: pocokból karakteres buldogarc lett. Ritkán sikerül modellfrissítéskor nagyot alkotni, de a Berlingo első lámpája díjat érdemel.

 
   
 

Az új Berlingo karosszériáját - most már az utasokra is figyelemmel - megerősítették, így a szigorúbb európai ütközési normáknak is megfelel. Az átalakított orr-rész nem csak az esztétikai élményt erősíti, hanem magát a mechanikai szerkezetet is. A vázszerkezeten kívül az ajtók is erősítést kaptak. Széria biztonsági felszerelés a pirotechnikai övfeszítő, a 45-60 literes vezetőoldali légzsák, valamint rendelhető, - a tesztautónknál széria- 100 literes utas oldali, és 18 literes oldalsó légzsák. Plusz pénzért blokkolásgátló és elektronikus fékerő szabályzó rendszer vásárolható. A sebességfüggő szervokormány viszont minden Berlingo szériafel-szerelése.

 
   
   

A Citroën a félszerzetekre is kiterjesztette multiplex elektronikai hálózatát. Ez az elektronikus rendszer a motorvezérlésen túl az extra funkcióknak ad teret. Programozható, hogy a Berlingo ajtajai 10 km/h felett automatikusan reteszelődjön, a sztereo hangereje, és az ablaktörlők törlési sebessége a menetsebességtől függően változzon, valamint tolatáskor a hátsó törlés meginduljon. Beállítható a belső világítás késleltetése, és hogy a fényszórók gyújtás elvétel után is világítsanak egy percet.

 
   
 

De nehogy túlságosan szabadjára engedjük a gyeplőt. Elég a dicséretből. Fordítsuk a kulcsot és induljunk. Vagyis inkább tegyünk próbát, mert sajnos a gázadásra nem történik semmi. Pedig mi a legerősebb 1.6i 16V változatot kaptuk. Ez a motor az adatok szerint 80 kW, azaz 110 LE. Érthetetlen az eset. Sajnos négyezer fordulatig nyoma sincs a nyomatéknak, utána kezd csak fickósodni, de akkor már késő. Otthon a ház előtt az emelkedőn indulva többször éreztem, mintha le akarna fulladni a motor, így kelleténél több gázzal próbáltam, menteni a helyzetet.

Nem vagyok híve a dízelnek, de ha választani kéne, biztos hogy az 1.9 D (51 kW 71 LE) és a 2.0 HDi (66 kW 90 LE) közül az utóbbit jelölném meg. A további lehetséges alternatívákba, az 1.4i-be (55 kW 75 LE) már bele sem merek gondolni.

 
   
   

A motortérben múlt és jelen békés együttélésére találtam ékes példát. Először nem hittem el hogy ilyen lehet. Kérem szépen egy rendes hosszú másfél méteres igazi gázbowden mozgatta az elektronikus gázkapcsolót. Ugyanis a gázt szervo motor szabályozza, de annak a vezérlő kapcsolóját a bowden. De miért így? Miért nem közvetlenül a gázpedálról, ahogy már az új GAZ kisteherautókban is. Miért kell egy felesleges mechanikai elemet közbe iktatni? Végül is nem ez az első eset, hogy francia autón érthetetlen megoldásokkal találkozzunk.

 
   
 

Mindent összevetve a Citroën Berlingo frissítése remekül sikerült. Egy hét alatt meggyőzően bizonyított esőben, sárban, hóban és jégen. Ésszerű választás lehet, főleg ha figyelembe vesszük, hogy már hárommillió alatt hozzájuthatunk egy ilyen félszerzethez. A tesztautónk alapára 3 370 000Ft volt, de ha már annyit kicsikartunk, és úgyis részletre vesszük, legyen inkább HDI, négyötvennel többért.

Értékelés: 4,5 - a fél pont minusz a hiányzó nyomaték miatt          
 
  Műszaki adatok:
 
 Motor: soros 4 kengeres 16 szelepes, elöl, keresztben
Lökettérfogat: 1587 cm3
Maximális teljesítmény:80 kW (110LE) 5750 1/min
Maximális nyomaték: 147Nm 4000 1/min
Gyorsulás: 0-100 km/h: 11.3 sec
Maximális sebesség: 170 km/h
Futómű: elöl MacPherson típusú független kerékfelfüggesztés, hidraulikus lengéscsillapítók, stabilizátor
Futómű hátul: hosszlengőkarok, torziós rúd, hidraulikus lengéscsillapítók, stabilizátor, független kerékfelfüggesztés
Fordulási kör átmérője: 11,3 m
Hosszúság: 4137 mm
Szélesség: 1724 mm
Magasság: 1819/1849 mm
Tengelytáv: 2693 mm
Keréktáv elöl - hátul: 1420 - 1440 mm
Csomagtartó térfogat / előredöntött ülésekkel: 624 / 2800 dm3
Üzemanyagtartály: 60 l
Súlya: 1251 kg
Hasznos terhelés: 589 kg
Fogyasztási értékek (gyári adat):
- városi 9,5 l/100km
- városon kívüli 6,2 l/100km
- vegyes 7,4 l/100km
 
  Berlingo átépítés
 
 
 
   
   
Hogy a Berlingo igazán félszerzet legyen, vagyis hobbit-erepjáró ezért elvégeztünk néhány apróbb változtatást. Az egyébként praktikus magas tetőt a top-chop építés szabályai szerint alacsonyabbra alakítottuk, és az eredeti 15 colos könnyűfém kerekeket 17-esre cseréltük.
 
 

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.