Németnek kéne lenni

2005.06.22. 07:29

Adatlap BMW 1 120d - 2004

  • 1995 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 163 LE @ 4000 rpm
  • 340 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.9 másodperc
  • Végsebesség:
    220 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 7 435 000 Ft

Nem a stratégiánk változik, a világ alakul át körülöttünk. Ezért lett szükség az 1-es BMW-re - magyarázták a legkisebb BMW megjelenésekor. Kár filozofálni, ezt egyszerűbben is meg lehetett volna fogalmazni: elkészült az első vegytiszta yuppie-BMW.


Járt valaki mostanában Frankfurtban vagy Berlinben? Ha nem, segítek. E városok irodanegyede olyan, mintha Mézga Aladár Köbükije küldte volna vissza hozzánk az atom-ókorba. A hatalmas üvegtáblákkal burkolt felhőkarcolókról vakítóan tükröződik a napfény, a penthouse-ok felett tíz másodpercenként Boeingek süvöltenek, és az üvegliftek úgy surrannak fel-alá, mintha repülő akváriumok lennének. Csak éppen nem halak köröznek bennük, hanem metroszexuális (ez nem irányultság, hanem életmód) Armani-srácok és Cosmo-lányok, sikkes kis notebook-táskával, wellness szalonban puhított arcbőrrel, trendi biznisz-ruhában, vagyont érő napszemüveggel.

Ők azok, akik átlagon felüli jövedelmük és szabadidejük jelentős részét - értelmesebb cél híján - megjelenésükre fordítják. Anyagilag sikeresek és függetlenek, konditerembe és szoláriumba járnak, csak márkás holmikat vesznek, lakóhelyük a világ valamely metropolisza, innen az új keletű elnevezés is. Napközben, a számítógép előtt ülve fürge, divatos, és irigylésre méltó autóra vágynak, amivel kigurulhatnak a mélygarázsból és biztonságban elautózhatnak az első yuppie-bárig.


Most megkapták, amire sóvárogtak, és a BMW tudja, hogyan kell még kívánatosabbá tenni a portékát. Az 1-esről készült honlapról PDA-ra (tenyérnyi méretű elektronikus számítógép) tölthetők le a kocsi műszaki adatai, és a weboldal egyik legfontosabb menüpontja, hogy a legújabb mobiltelefonok közül melyik kompatibilis a kocsi bluetooth rendszerével. Innen csak egy ugrás az a másik internetes oldal , ahol az 1-es iránt érdeklődők karrier, öltözködési és wellnesstippeket kapnak, és ahonnan csengőhang, játék és járműkonfigurátor tölthető le multimédiás telefonra vagy PDA-ra.


Igazi Bangle dizájn: sehol egy sík felület, még a küszöb vonala is erősen ívelt

De még ez sem elég. A Sonyval közösen szimulátorhoz használható játékot fejlesztettek, mely a BMW kereskedőktől ingyen igényelhető, és otthon, a saját számítógépre töltve - ha csak virtuálisan is - kipróbálható vele az autó.
Szép, új világ.

Szóval itt áll előttünk a Bangle-dizájn tipikus jegyeit, a hullámzó vonalakat és felületeket váltogató 1-es, melynek még a küszöbe is ívelt, csoda, hogy az ablaktörlő lapátok egyenesek maradtak.
És tetszik.


Pedig, hogy utáltam ezt a dizájnt, amikor megjelent az új hetes, aztán azt is megkedveltem. A hatost meg egyenesen imádom, és a Z4-est sem taszítanám ki a garázsomból. Annyit mondok: csúnya lányok, ne csüggedjetek, van remény! Bizony meg lehet kedvelni idővel egy eleinte csak borsódzást kiváltó külsőt, bármily furcsa, még vágyni is lehet rá. Az autóbuzzancsokat persze sokkal jobban izgatja, hogy az alsó középkategóriában ez az egyetlen autó, melynek motorja a hátsó kerekeket hajtja.

Nézzék meg a világ leggyorsabb állatait -ajánlották a tavalyi bemutatón a BMW-sek, miközben egy véletlenül kiakasztott gepárdképre mutattak azt magyarázva, hogy ezeknek a ragadozóknak is a hátsó lába az erősebb. A természetből vett példával valamennyire igazuk is van. A hátsókerék-hajtású autó - különösen, ha nagy teljesítményű - száraz úton jobban tud elrugaszkodni, mint a fronthajtású, arról nem is beszélve, hogy a kormánykereket sem cibálják a hajtott tengelyen elszabaduló erők.


A hátsókerék-hajtás persze magában hordozza a driftelés mézédes ígéretét is. A vágy nem nagyon teljesül be, mert az 1-es fenekét keresztbe állítani csaknem lehetetlen. Hátsókerék-hajtás ide vagy oda, az 1-es szinte úgy viselkedik, mintha Focus vagy Golf lenne. Semlegessége túl gyors kanyarban biztonságos alulkormányzottságba megy át, farcsóválásra csak nagy nehezen, kikapcsolt DSC-vel lehet rávenni. Mivel a BMW piackutatásai szerint a jövendő vásárlók háromnegyedének korábban más márkájú (vélhetően fronthajtású) autója volt, a cél nyilvánvaló: a hátsókerék-hajtás ne meglepetéseket, hanem örömet okozzon.


Elöl 205/50 R 17, hátul 225/45 R17 méretű gumik - ez nem Magyarországra való

Okoz is örömet, mert a hajtási befolyásoktól megszabadított kormányzás olyan pontos, mint egy mikrochipgyártó gép robotkarja, a bódé alig dől, az autó hajszálpontosan oda megy, ahová irányítják. Vezethetőség szempontjából ebben a kategóriában nincs ellenfele az egyesnek, még a nemrégiben tesztelt Golf GTI-t is veri, mint szódás a lovát.

Sajnos a tesztautón a széria 195/55 R 16 gumik helyett a legdrágább kerékszett, az elöl 205/50 R 17, hátul 225/45 R17 méretű gumikból álló combo díszelgett, ami egy dinamikai csomag (sportfutómű, sportülések, sportkormány, stb.) része. Ezért azonban nagy árat kell fizetni. A szó szoros, és átvitt értelemben is. A csomag ugyanis több mint félmillió forintba kerül, de nem ez a nagyobbik baj. Hanem az, hogy a nyomorúságos hazai utakon szinte élvezhetetlenné teszi az autót.


A vezető munkahelye
- a legjobb hely az autóban

Így a negyvenhez közeledve, egy terhes nővel a jobb első ülésen nem az számított, hogy a sportcsomagtól még egy picit pontosabb lett a kormányzás és jobb az úttartás, hanem hogy ilyen rossz utakon ez a kocsi egyszerűen csak ráz. Annyira, hogy jövendő gyermekem nyolc hónapos terhes édesanyja simán végigszinkronizálhatott volna egy xxx-es Kovi videót a Szentendrei úton. Uohhh, oahh, áááá - miközben én a kormányt markoltam erősen, nehogy a nyomvályúk kirángassák a kezemből. A szűk sportüléseket is szívesen visszacseréltem volna szériára, méghozzá az elektromosan állítható változatra.

A mechanikus állítással ugyanis túl durvák a háttámla állíthatóságának fokozatai, ráadásul az ülőlap magasságát csak a kormányba kapaszkodva, fenékfelemeléssel lehet állítani - nem túl elegáns dolog egy BMW-től, mondhatom.