Rendes váltót bele!

2005.07.04. 08:16

Adatlap BMW 5 535d - 2003

  • 2993 cm3-es,soros 6 hengeres dízel
  • 272 LE @ 4400 rpm
  • 560 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézzel kapcsolható automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.5 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • 15 276 000 Ft

35d

Ahogy a BMW új dízelbüszkeségéről hírszerkesztőnk annak idején már lelkiismeretesen beszámolt : "A kétlépcsős turbófeltöltés lényege, hogy a motorba két, eltérő paraméterekkel rendelkező turbó nyomja a sűrített levegőt: az egyik kis tehetetlenségű, így turbólyuk nélkül követi a motor fordulatszám-változásait, míg a másik jóval nagyobb kapacitású, ez hatékonyan növeli a motor teljesítményét magasabb fordulatszámon. Így az új motor amellett hogy kivételesen erős, csaknem olyan spontán reakciókra képes, mint egy turbó nélküli benzines."

Persze mindebből semmi sem látszik, ha felcsapjuk a könnyen nyíló, természetesen teleszkóppal támogatott gépháztetőt. A két különböző méretű turbó valahol a szép műanyagdekoráció alatt lapul.


És végre tudtam csalódni. Nagyot. A vezetés élménye, szól a BMW szlogenje. Hát ezt irtották ki vagy 98% erejéig a tesztautóban. A motor nagyon menne, nagyon akar menni, de a váltó elgáncsolja. A háromezres hathengeres dízelhez mérten szinte vágyakozva lesi a gázpedál állását, könnyedén pörög fel, Euro-IV-hez képest gyorsan ejti a fordulatot, de sohasem lehet tudni, mikor éri el az erő a hátsó kerekeket.

Félreértések elkerülése végett: az automata 535d erős, gyors autó, az aktív kormányzás a kettőt sem forduló kormánykerékkel különösen élvezetes. De izgalmas kanyargáshoz az én paradigmarendszeremben kuplung kell és kézi váltó, esetleg az M5-ös robotizált sebességváltója. Férfias küzdelem a kitörő hátsóval, nem pedig béklyó. Ettől még a tesztautó nagyon jó autó, csak nem hozza azt, amit egy BMW-től, ha nem Hetes, okvetlenül elvár az ember. Mármint én. Az 535d alapára 14,5 millió forint, az automata felára a többi Ötösnél 580 ezer, de ehhez alapáron jár. Ha, ha, ha. Ha ennyivel kevesebbért adnák, akkor is a kézi kéne. Mármint nekem.

Kézi váltó?

Nem mindenben értek egyet. Modern autót kézi váltóval gyártani maradiság. Főleg viszonylag nagy autót. Kézi váltó 2005-ben? Haha! Ha valaki váltogatni akar, az versenyezzen, vagy üljön motorra. Olyan, mintha kézzel mosnál otthon a tizenkétszobás villádban.
Persze ismerem az érveket: "nekem ne mondja senki...", meg "sportautóba kéziváltó való" stb. De gondoljunk bele, minden a csúcson, DVD, villanyülés, navigáció. Bakker, miért nem nézik a térképet, kukába a navigációval, és ráadásul az olajozást is meg lehetne oldani csöpögtetéses kémlelőnyílásos rendszeren, sőt az előgyújtást is lehetne szabályozni manuálisan, nehogy má' valaki szabályozza nekem az előgyújtást...
Szóval szerintem egy rendes automata kell, a kéziváltó maradjon a veteránoknak és a sportkocsikba. Nézzük meg a célcsoportot, és megállapíthatjuk, hogy kéziváltó egy ötös BMW-ben szégyen.
Égő Ákos


Kézi váltóval nem is kapható az 535d. Egy BMW-értékesítő hívta fel erre a figyelmemet, szerinte a kizárólagos autamatizmus oka az, hogy városban araszolgatva horror lenne a folytonos bólogatás a bivalyerős motorral. Meg aztán a vásárlók, az Ötös sorozat célpiaca általában nem azt szokta kérdezni a BMW-től, hogy hogyan lehet minél többet keresztben autózni, hanem azt, hogy nem nagyon veszélyes-e a hátsókerékhajtás, jaj, csak meg ne csússzon. Nekik pedig inkább automata való.

A jövő motorja a múlt váltójával, bólogatnánk egy-egy pohár vörösborral a kandalló előtt a kollégákkal, ha kilencvenéves nyugdíjas újságírók volnánk. Igaz, hogy a hatsebességes automata mindent megtesz a gyors kapcsolásokért, és még kézi váltási lehetőséget is kínál, de minek, ha egy gázadás-gázelvétel 400 1/min fordulatszámlengésekkel jár. Előzésnél padlógáznál eltűnődik az autó, hányasba is tegye a váltót, kézi üzemmódban pedig nem tartja leszabályzásnál a motort, nem enged direkt kapcsolatot motor és kerék között, hanem feljebb kapcsol, ha úgy látja jónak. Hát hogy csapasson így az ember?


Murván, vizes úton (és gondolom hóban is) igazi BMW, úgy megy keresztbe, mint a kisangyal, de a 272 lónak pont az lenne a lényege, hogy száraz aszfalton is így tegyen. Még 235-ös kerekekkel is. Amiket egyébként örömmel elforgat indulásnál vagy kis tempónál, ha kikapcsoljuk a DTC-t, illetve DSC-t, de a csikorgós indulás egy életkor és egy pár piros lámpa után önmagában már unalmas.

Ennyit a vezetés élményéről, kapcsoljuk szépen vissza a Dinamikus Trakció Kontrollt, a Dinamikus Stabilitás Kontrollt és kezeljük helyén a dolgokat. Ez egy drága, bőrkárpitos, nagykategóriás limuzin, nyomatékos dízelmotorral és két pedállal. Jöjjön hát az utazás élménye.


Csend, béke és nyugalom. Pöccre indul a motor, szó szerint: a kulcsot elég csak megmozdítani, az indítás teljesen elektronikus. Könnyed gyorsítás bármennyiről bármennyire, 250 km/h-ig. 100-nál 1400-at, 130-nál 1800-at forog a motor, kíméletes gázpedálkezeléssel 2000-2100-as fordulaton már feljebb kapcsol a váltó. Nagy kanyarsebességre tervezett, de alapvetően kulturált, kényelmes a futómű, ami csak a /35-ös, defekttűrő, tehát merevített oldalfalú Goodyear RFT, azaz Run Flat Tyre abroncsok miatt rázós. Nem fényűzően sok, de bőségesen elegendő a hely fejnek, térdnek egyaránt.

Az 535d 10,7 litert evett átlagos használatban, igaz ott volt ugye a próbálkozás a keresztben autózásra. Anélkül tíz alatt maradt volna, sok gyors országúttal, némi várossal. Automatával. Tűrhető.


Kifinomult a BMW sebességtartó automatikája. A tempomat külön kis mutatóval jelzi a beállított tempót a sebességmérő számlapján, de a HUD-on is kiírja, mennyivel megyünk. Ja igen, a HUD. Head Up Display, "fel a fejjel"-kijelző, végre megérkezett hozzánk Amerikából. Az autó a műszerfal tetejéről a szélvédőre vetíti a sebességet (a sportos BMW-knél a fordulatszámot is) és a különböző fontosnak ítélt információnkat, miszerint kikapcsoltuk a menetstabilizálót, vagy nincs bekötve az utas. Nekem jó volt, de alacsonyabb emberek néha nem látták a vezetőülésből a szűk szögből látszó számokat.

BMW 535d

  • 2796
    Automata kéne
  • 2545
    Kézi kéne
  • 410
    Nem kéne

Látványos, nem mondom, ha nem lenne eleve gyengém a BMW, akkor csak ezért a kis okosságért is az Ötöst választanám az összes európai nagykategóriás közül. De kizárólag hárompedálos változatban. És Ön?




A tesztautó ára

Ez az 535d nem az az 535d, ami 15 millióból már hazavihető. Nézzük, mennyibe kerül az alapáron túl az újságírók kényeztetése.</ br>
   Bruttó ár
  535d Sedan   14 573 000 Ft
Black Sapphire metálfényezés 240 300 Ft
Exkluzív bőrkárpit (fekete) 777 600 Ft
Automata sebességváltó S
Aktív kormányzás 339 300 Ft
Sportos futóműbeállítás 101 800 Ft
Dynamic Drive 650 300 Ft
Sportbőrkormány 25 400 Ft
Riasztóberendezés S
Üvegtető, elektromos működtetésű toló-emelő funkcióval 325 200 Ft
Napfényvédő roló a hátsó ablakon, elektromos működtetésű 84 800 Ft
Velúr lábszőnyeg S
Elakadásjelző háromszög S
Automatikusan elsötétedő belső és külső visszapillantó tükör S
Hegyi juhar nemesfa kivitel, magasfényű antracit 132 900 Ft
Dohányzócsomag 0 Ft
Pohártartó 19 800 Ft
Komfortülések elöl, elektromosan állíthatók 240 300 Ft
Lehajtható hátsó üléstámlák sízsákkal 135 700 Ft
Ülésfűtés a vezető és az első utas számára 101 800 Ft
Fényszórómosó berendezés S
Parkolást segítő rendszer (PDC) S
Xenon tompított és távolsági fényszórók S
Adaptív kanyarvilágítás 113 100 Ft
Könnyűfém keréktárcsák, csillagküllős 124 defektmentes gumiabroncsokkal 395 900 Ft
Business navigációs rendszer 424 100 Ft
Head-Up Display 367 600 Ft
Professional hifi rendszer, LOGIC7 353 400 Ft
Individual magasfényű Shadow Line 113 100 Ft
Individual tetőkárpit, antracit színben 99 000 Ft
     
     19 614 400 Ft