A tömött erszény előnyei

2007.10.26. 08:41

Adatlap BMW 6 635d - 2007

  • 2993 cm3-es,soros 6 hengeres dízel
  • 286 LE @ 4400 rpm
  • 580 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézzel kapcsolható automata
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 19 632 000 Ft

Adatlap BMW 6 633csi - 1976

  • 3210 cm3-es,soros 6 hengeres benzines
  • 199 LE @ 5500 rpm
  • 285 Nm @ 4250 rpm
  • 3 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.4 másodperc
  • Végsebesség:
    207 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Meglepően jó, döbbenetesen fog – fékpróbák

A veterán fékrendszere meggyőző. A hátul ülő Csikós a fékpróba után (amely alatt arccal feltapadt a háttámlámra) fanyarul megjegyezte, hogy jó-jó, de kíváncsi lenne, tíz hasonló kemény blokkolás után mennyire puhul fel? Gondolom, inkább az irigység szólt belőle, miszerint összes vén vasán együttvéve nincs ennyi fék. Egy kicsit persze kell korrigálni, de olyan, hogy bátran beleültetném akármelyik kezdőt.

Az új tapad, mintha nagy adag rágógumiba lépett volna. Zuhogó esőben és szárazon is padlófékkel ellenőriztem, egyszerűen tökéletes. Végre eljutott oda a technika, hogy meg is áll a bődületes erejű autó. Azért ne tévesszük el az arányt, attól, hogy pár méterrel csökkent a fékút, kétszázról nem lehet 20 méter alatt lestoppolni.

Teljesítményhez méretezve – futóművek

A 633CSi mai értelemben nem sportkocsi. Nagy túrakupé, ehhez passzoló futóművel. Korához képest könnyedén kordában tartható, mivel semmi nem lötyög rajta. 20 évet simán letagadhatna, csak a vékony karimájú, hatalmas átmérőjű kormánya és éppen optimálisra beállított szervója jelzi, hogy '76-ban vagyunk. Megint csak bárkire rá merném bízni. A 635d-be átülve az előbb megszokott mozdulatoktól szinte táncol az autó. Sokkal kisebb erő és kormányszög kell ugyanahhoz a manőverhez. Nincs is annyi visszajelzés, hogy mikor közeledünk a tapadás végéhez, illetve mi számít merésznek egy külső szemlélő számára.

Az új BMW kupé természetesen sokkal merevebb, de ma egy Opel Astrát is sportosabb futóművel szerelnek, mint 30 éve a 633CSi-t. Megszokott tesztútvonalamon azt tapasztaltam, hogy a 635-ös kanyarsebessége megfelel egy bármilyen jó személygépkocsiénak. Azzal az apró különbséggel, hogy ezzel zuhogó esőben próbálkoztam, azokkal száraz és pormentes úton. A menetstabilizáló csak nagy gázos íveken avatkozik be, amikorra az autó kicsit farolni kezd. Két fokozatban kikapcsolható. Ez elsőnél nagyobb csúszás után még korrigál. A másodikban mentsen isten attól, hogy a közelében legyek az 580 Nm nyomatékú BMW-nek, de a sofőr is rendezze el családja sorsát a nélküle való életre. Életveszély, még bőséges bukótérnél is.

Fickós gyorsítások, gyomorszorító megindulások – motorok

A 633CSi az E24-es BMW-k közepes erejű képviselője. 200 lóereje automata váltóval is meggyőző. Sajnos csak a kéziről találtam adatokat, azzal 8,1 s alatt van százon, és 215 km/h a végsebessége. Ez is jól megy, de a háromfokozatú nyomaték-átalakító száznál 3000-en pörgeti a gyönyörűen dohogó soros hathengerest, erősen kétséges, hogy valaki ennek több mint dupláján akarná vagy tudná gyilkolni. A váltás nem túl sima, kicsit magas is hozzá az alapjárat, de számtalan, sokkal fiatalabb autó örülne, ha így működne.

A 635d az erejével söpri el az ellenérveket. A kicsit még tovább piszkált háromliteres biturbó 580 Nm és 286 lóerő leadására képes. Menet közben ezt a jól tartó ülések miatt alig éreztem, csak a kétségbeesetten sikoltozó utasok tudatták, hogy nagyon megy. Aztán egy zárt útvonalon egyedül is megismerkedtem vele. 4800-nál vált fel padlógázon, de kézzel piszkálva 65-nél veszi a hatodikat. Ez nem az a magas fordulaton meglóduló dízel, mert leszabályozásnál felkapcsolva a fordulatot visszaejtve nagyot húz.

A váltó multifunkcionális. Sima automata, sportautomata, vagy felülbírált kézi. Nagyon sokoldalú, de nem bonyolult. Adandó alkalommal szívesen elmagyarázom, elég lenne két tiszta oldal papír, apró betűkkel. Egyszerűen félelmes ez a párosítás, 6,3 alatt van százon, 250-nél nyilván elektronika állítja meg a rohanást. Én azon a bizonyos zárt úton kétszázhússzal mentem, mondhatom, semmit nem éreztem, ami félelmet kelthetett volna. Aztán onnan blokkoltam, fent írtam, hogy sikerült.

Pár szavas értékelés, kimaradt tényadatok

Mindkét BMW kupé tökéletes autó. Van köztük 31 év technikai és technológiai különbség, de nekem volt és van szerencsém régi és új autókat vezetni, el tudom őket helyezni a maguk idejében. Bár a 633CSi kissé agg, hozzá kell kevesebb felkészültség. A 635d több koncentrációt igényel, minden pillanatban. Mert óhajtja a sebességet. Áruk? Megfizethetetlen. Ez a 633CSi kétmillióban van, 18 literes fogyasztásával napi használatra alkalmatlan. Az új meg egy húszas, millióban. És azon sem fog meggazdagodni, hogy beéri 12 liter gázolajjal.