Megmondtam nektek, hogy elhagyjuk a kispályát

2007.01.12. 08:30

Van még két tekerőpoti is, az egyiket benyomva választhatjuk ki a megfelelő sort a képernyőn... nem ismerős? De bizony, az early iDrive-ról van szó, bizony. Innen már csak egy lépés volt, hogy minden kezelési és kiválasztási funkciót egyetlen ilyen tekerős-nyomható gombra kötve kuszálják össze a kezelő agyműködését.

Ha tehát túljutottunk a műszerfalról felénk özönlő információk rendszerezésén, érdemes kicsit körülnézni. Hihetetlen, hogy a lekerekítés fogalma milyen gyorsan elfelejtődött. A kormány még kerek, de aztán azon kívül nem sok ívet találni az utastérben. A belső tér tervezőjének már az oviban is vonalzó lehetett a jele. Lassan Excelben kezdünk gondolkodni, és innentől már nincs semmi probléma a kezelhetőséggel. Minden a helyére kerül, értéket kap, a funkciók tisztázódnak, és máris együtt tudunk gondolkodni az autóval. Már csak azt a semmihez sem hasonlítható 7-es BMW-szagot kell megszokni.

Így felkészülve jöhet az indítás. A kulcsot nem kell tartani az indítózáshoz, elég meglökni, a többit ő tudja. Semmi rázkódás, semmi remegés, csak egy kis vészjósló morgás jelzi, hogy életre kelt a tizenkét henger, és bennük a 330 ló. Nem olyan sok ám az. A korabeli SL600 Merga hatliteresébe 408 fért, és állítólag érezhető is a különbség.

De eb legyen, aki ezzel foglalkozik. A 750 gyorsulása 0-100 km/h-ra nem olyan adat, amivel érdemes felvágni, sokkal inkább az, hogy ha megindul, az olyan, mint mikor egy tank rugaszkodik a rendőröknek, mondjuk a Blahán. A 0-100 csak egy állomás, mindenféle erőlködés nélkül, ugyanabban a tempóban tudja ezt akár 260 km/h-ig. Szóval, ha felvágni akarunk a gyorsulási adattal, inkább a 180-260-at mondjuk, az sem lesz rosszabb.

Az okos automata váltó apró rántással jelzi, hogy dolgozik, ezt a hátul ülők nem is feltétlenül veszik észre. Nekik aztán teljesen kikapcsolható a környezet. Bár elöl sincs másként, de ott azért a mutatós műszerek cikáznak, meg mindenféle egyéb inger is van, ami nem engedi elfelejteni, hogy autóban ülnek. De a menetzaj, a dülöngélés valóban ismeretlen fogalom. Ekkor köszön vissza a hatalmas méret. Az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal szerelt futómű mindent elnyel. A nagy tengelytáv és a széles nyomtáv olyan stabillá teszi az autót, hogy szinte a kanyarok is kiegyenesednek.

Egyszerűen semmit sem érzünk a külvilágból. Sokan ezért gondolják, hogy a 7-esben ülő felsőbbrendűnek érzi magát. Na jó, tényleg, ad egy kis beütést a tudat, hogy miben csücsülünk, meg hogy ezt mások is tudják. Itt jön képbe újra a presztízs. Pedig a hangtalan, jelentős tartalékokkal bíró, kényelmes, teljesen kiszolgált utazásunk közbeni nyugalom az, ami másokat bosszant.

Hogy jövünk ahhoz, hogy a piros lámpánál pöffeszkedve tévézünk, miközben más az éveken át összekuporgatott pénzecskéjéből vásárolt, 1,4-es, fapados akármiben kucorog? Többek között éppen nekik készült ez az írás, hogy megismerjék az elérhető autósluxust. Hogy megtudják - ugyanannyiért nem kell senyvedni valami alapmodellben, már ilyet is kaphatnak. Bár azt hiszem, ezt már sokan tudják, hiszen egyre több 7-est látni lakótelepek parkolóiban, státusszimbólum, ugye.

Persze fenntartani más kérdés. Nemcsak a fogyasztása nagy - BMW-ként valószínűleg olajból is -, de minden alkatrész kellően drága hozzá. Cserébe csak akkor van szükség szervizelésre, ha reggel a kis piros pöttyökkel ezt megüzeni. Csak úgy magától nem fog leállni. Én ugyan még nem láttam út szélén 7-est lerobbanni, de kivételek mindig vannak.

A vezetési élmény hiányzik még, hogy teljes legyen a kép. Egy ilyen kategóriájú autónál nem elsődleges szempont, hiszen a sofőr élvezete másodlagos tényező. Vezesse oda az autót, ahova mennünk kell és kész. De akik rabszolga nélkül használják, azokat érdekelheti, hogy a már említett teljes nyugalom és kikapcsolt külvilág mellett süppedünk-e az ülésbe, és kanyarokban tolja-e az orrát.

Nem süppedünk, és nem tolja. Minden téren semleges a viselkedése. Legyen lejtő vagy emelkedő, száraz vagy csúszós útburkolat, jobb- vagy balkanyar, a 7-es menetstabilizátora beindul, ha kell. Csendben teszi a dolgát, kihúz a bajból, megvéd a bajban. Kis remegéssel a pedálon vagy furcsa gázreakcióval adja tudtunkra, hogy most egy pillanatra átvette az irányítást, de csak amíg az autó nem kerül biztonságba, és újra ránk nem bízhatja.

BMW 750iA - 1998

Valójában ugyanazt az élményt nyújtja ez a kilenc év körüli 7-es, mint a legújabb, meg annak vetélytársai. Hiszen ugyanannak a célközönségnek készült, csak az időközben továbbfejlesztett cuccok vannak az újabbakban. Olyanok, amilyenek nem feltétlenül hiányoznak az átlagos autózáshoz. És ha már valaki más benyelte a tizensok milliós buktát az új árhoz képest, és megengedhetjük magunknak, akkor érdemes egy kicsit ilyet is birtokolnunk. Legalább az unokáiknak elmesélhetjük, hogy "amikor 7-esem volt..."

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.