A szép kiskacsa

Citroën C3 1.6i-16V Exclusive

2002.07.22. 10:36

 
   
   

Apró, de zavaró hiba a kuplungpedál erős hajlítása: ha nem lábujjheggyel kuplungolunk, minden váltáskor el akar törni a lábfejünk. A pedálok közel vannak egymáshoz, de ez nem zavaró, mivel vastagításuk miatt a láb becsúszása két pedál közé kizárt.

A motor 6700-as fordulatnál szabályoz le, ez másodikban 100, harmadikban 140 feletti sebességet jelent! Ötödikben ötvennel már éppen elautózhatunk, a kis autó - nagy motor párosítás városban is nagy könnyebséget jelent. A lehetőségek végletes kihasználása nincs ingyen: a kezdeti hajtós-száguldozós periódus 8,6 literes százkilométerenkénti eredménye kissé sokkoló. A második tankolásra a jobb lábammal együtt a fogyasztás is megszelídült: kényelmes, 100-120-as, tempomatos országút, kevés autópálya és város mellett a C3 kijött 7,26 literből. A gyári adatok vegyes ciklusban 6,5 literről szólnak, de hát ezek gyári adatok. Az üzemanyagszintjelző LED-jei átlagos használatban kb. 100 kilométer/kihunyás ütemben jelzik a 47 literes tank apadását.

 
   
 

Tágas: elöl mindenképp. A messzire kitolt, meredek szélvédő mögötti nagy tér eleve tágasságérzetet ad, a magas üléspozíció a nagy fejtérrel párosulva buszlimuzinokra emlékeztet. Minden felszereltségben állítható az első ülések magassága, valamint a kormány tengelyirányban és magasságában, így Schumachertől a buszsofőrökig mindenki megtalálja a neki kedves és megszokott vezetési pozitúrát. Keresztben az autó már nem ilyen tágas: a vezetőülésből az utasülés kartámaszát használtam rendszeresen.

 
   
   

A hátsó traktus már nem tágas, inkább a kategóriának megfelelő. Magam mögött épp elférek, ha a térdem beigazítom az első üléstámla kivágásába, a hajam pedig pont nem súrolja a plafont. Két felnőtt kártyázgathat hátul, három pedig már logisztikázhat: mikor ki csússzon előrébb, hogy a másik kettő elférjen. A csomagtér 305 literje a MODUBOARD-polcok és a különösen nagy mélység miatt bőségesen és változatosan pakolható.

 
   
 

A C3 kényelmi felszereltsége különösen gazdag: már alapesetben is jár a sebességfüggő elektromos szervokormány, a pollenszűrő, a centrálzár, a becsípődésgátlós és automata első villanyablakok. Számomra komfortfunkcióként, extraként jelentkezik a C3 lelke. A kis tojás szinte él: a legkülönbözőbb ciripelésekkel, visításokkal, C3 létére R2D2-szerű csippantásokkal, füttyökkel jelzi, ha bennmaradt a kulcs, ég a lámpa, túllépjük a beállított sebességet, bekapcsoljuk a tempomatot, vagy a tolatóradart, de még a irányjelző is dallamosan énekel primitív kattogás helyett. Ha valamelyik ajtó nyitva maradt, az autó a rádió kijelzőjén értesít bennünket: pl. REAR LEFT DOOR OPEN. Egyszerűbb lett volna a grafikus jelzés, igaz, így sokkal kommunikatívabb.

 
   
   

Legolcsóbb ("X") felszereltségi fokozatát már kényelmi szempontok alapján sem igazán érdemes választani; az 1,1 literes benzines 200, a kisebbik, 70 lovas HDI 110 ezer forinttal olcsóbb az SX-es változatnál. Ennyi pénz megspórolásával lemaradnánk a plüsskárpitról és a kartámaszokról, a MODUBOARD-ról, és a hátsó asztalkákról (ilyen a tesztautóban sem volt ???) és 12V-os aljzatról. Sokkal többet buknánk a biztonságon: nem kapnánk, csak plusz nyolcvanezerért oldallégzsákot, nem lenne elöl ködlámpánk és műszerfalról kapcsolható gyerekzárunk. De ami a lényeg: az oldalcsíkok és a lökhárítók se lennének színre fújva.

 
   
 

Ha már a biztonságnál tartunk: bár EURO-NCAP teszteredmény még nincs (a Saxo két csillagjánál várhatólag jobb lesz), a négy, sőt, az általunk tesztelt Exclusive-ban hat légzsák mellett a már a legkisebben is széria a sebességfüggő elektromos szervokormány, az ABS, EBD és fékasszisztens, a programozható hangjelzés sebességtúllépéskor. Rendelhető tolatóradar (ez a tesztjószágban is volt), ami már csak azért is praktikus, mert az irdatlan hátsó tetőoszlop és a hátsó fejtámlák miatt hátra minimális a kilátás. Kár, hogy az első sarkokra nem lehet tolatóradart kérni, mert az A-oszlopok sem túl szilfidek: több gyalogos életét mentette meg jobbra fordulásoknál az utasülésből érkező "Vigyázz!!".

 
   
   

"A minden igényt kielégítő passzív és az intelligens aktív biztonsági rendszerek" számbavételével átugrottuk az ígéretet: a C3 berendezései "nagyon hosszú időn keresztül fogják Önt szolgálni", mondja az Írás. Én ezt készséggel elhiszem, de sajnos a tesztautó számtalan kehe erősen ingatta hitemet. Mindenhol leesett műanyag takaróelemek, sorjás és nagyon vékony, ránézésre meghajló műanyag műszerfal, beragadt hamutartó, illesztési pontatlanságok a karosszérián és már 4000 km futásteljesítmény után kopogó-zörgő futómű: hát nem tudom. Idővel a gyártás igazi beindulásával majd bizonyosan kinövi ezeket a gyermekbetegségeket.

Az autó kimagaslóan gazdag alapfelszereltsége, csendes, kezes, felhasználóbarát viselkedése képes az útfekvési hiányosságok és a kis minőségi problémák feledtetésére is. Összességében gazdaságos, kedves, sok örömet adó, szép és jó kis autó a XXI. század első kisKacsája.

 

52 fotó

< >

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.