A családért mindent?

2008.12.01. 01:14

Adatlap Citroën C4 Picasso Dynamique Limitált - 2007

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 120 LE @ 6000 rpm
  • 160 Nm @ 4250 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.3 másodperc
  • Végsebesség:
    186 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • 4 940 000 Ft

A C4 Picasso egyik gyengéje a sebességváltó. Nyúlós, pontatlan, mintha gumiszalagok húzkodnák a kapcsolóvillákat: kijönni sem igazán akart a fokozatból, nemhogy bemenni. A Picassót én inkább automatizált váltóval venném meg, de csak az 1.6 HDI-hez kérhető. Viszont a dízelmotor nyomatékosabb is, kellemesebben vezethető, ráadásul biztos lényegesen takarékosabb. Az 1.6 VTi (kül)városban, nagypapás stílusban 10-10,9 között kajált, országúton-autópályán sikerült egyedül 8-8,5 l tájára lemenni. Mindezt klíma nélkül, igaz, bejáratós motorral.

A másik dolog, ami nem tetszett, az a rugózás. Az első futóművek lágyak, a hátsók kemények, ezért ha jön egy mélyedés, a Picasso orra lágyan bebillen, mint egy hajó a hullámvölgybe, aztán meg iszonyatos ütéssel bezöttyen a hátsó. Ez az ára annak, hogy sima úton, kanyarokban nem billeg a kocsi, viszont a hátul alvó csecsemőket ez kevésbé vigasztalja, amikor épp le akar szakadni a fejük. Ezért szeretném kihasználni a remek alkalmat arra, hogy bocsánatért esedezve leboruljak a merev hidas, félhaszonjármű Hyundai H1 busz előtt, mert az hátul jobban rugózott.

Olvasóink írták

A három gyerek simán elfér benne, és még rengeteg hely marad a csomagoknak hátul. Elöl a vezető és az utasülés maga a kényelem, mintha fotelben ülnénk.

Írjon ön is a C4-ről !

De az ember sok mindent megtesz a családjáért. Ahogy le tud mondani a csajozásról és a kicsapongó életformáról, ugyanúgy megszokja, hogy a Picassóban a dudáláshoz egy kis sávot kell nyomkodni a kormány fix agyrészének alján (mert ebben a Citroënben sem forog a kormányközép); hogy az esőérzékelő csak véletlenül találja el a megfelelő törlést. És nem káromkodik hangosan, amikor az autó maga dönti el, meddig nyomja az ablakmosó folyadékot a szélvédőre, mindegy, meddig húzza az ember a kart. És még azt az érzést is meg lehet szokni, hogy a mögöttünk jövő is látja, mit mutat a digitális sebességmérőnk.

Hogy miért? Mert a Picasso zseniális családi jármű, variálható, valódi gyerekvilág, de ha kell, kiválthat egy furgont is. Ha rendesen rugózna, bárkinek ajánlanám, mert amúgy egy iszonyatosan jól felszerelt kocsi, rengeteg olyan funkcióval, ami tényleg hasznos: gyerekfigyelő tükör, tempomat, visszagurulásgátló, elöl-hátul oldalanként szabályozható klíma (!) meg hét légzsák. Ezt a Dinamique felszereltséggel, akciós áron odaadják ötmillióért az alapmotorral, amely tulajdonképpen vállalható. De álmaim Picassójában dízelmotor van, nem kell kézzel váltani, és kizárólag sima utakon járok vele.

Sok hűhó?

A Peugeot-Citroën és a BMW által közösen fejlesztett szívómotorok érdekessége, hogy a szelepek vezérlése teljesen változó: a mechanizmus képes a szelepkiemelés nagyságát (is) változtatni 0,2-9,5 mm között. Magyarán: annyi levegőt enged a motorba, amennyi szükséges, nem kell fojtószeleppel rontani a szívás hatékonyságát.

Szerintem nem véletlen, hogy csak Minikben, BMW-kben és a PSA autóiban van hasonló motor. Elég ránézni, és látszik:a szelepek mozgását befolyásoló himbarendszer és az állítómechanizmus agyonbonyolítja a szelepvezérlést. (Mellesleg korlátozza a motor maximális fordulatszámát. Igaz, ez csak a versenymotoroknál számít, a túraautó-vb-n futó BMW-k motorjában nincs Valvetronic.) Ráadásul arra a problémára ad választ, amire a közvetlen befecskendezés vagy egy turbó lenne a valódi orvosság. És micsoda véletlen: létezik ilyen motor a Picassóhoz, az 1.6 THP!

Ej, hagyjuk a műszaki részleteket! Nézzük a gyakorlati eredményt, pláne, hogy van összehasonlítási alapom. Családunk 1999-es Avensise szintén 1,6-os, bármiféle változó szelepvezérlés nélkül, 110 lóval. Városban, ugyanazokon az utakon, ahol a Citroën inkább 11, mint 10 litert fogyasztott, a Toyota sosem szokott 9 liternél többet enni. Ilyen tempónál a légellenállásnak kisebb a szerepe, inkább a tömeg számít. Biztos könnyebb tehát a Toyota. Igen, 75 kilóval. De elárulom: ha beül mellém valaki, akkor is ennyit fogyaszt, és még akkor is jobban gyorsul és rugalmasabb, mint a Picasso szimplán a vezetővel.

Tény, hogy az új Citroën motorja jóval tisztább, mint a régi Toyotáé: Euro 4 kontra Euro 3, vagyis a Picasso minden káros komponensből kábé a felét eregeti, mint az Avensis. De ha ekkora fogyasztásnövekedés az ára, akkor az EU tévúton jár emissziós normáival. Ezért kell inkább 1.6 HDi-t venni.

  • 922
    C4 Picasso 1.6 HDi Loeb Edition
  • 688
    Inkább Ikarus 280
  • 608
    Inkább Corolla Verso
  • 259
    1.6 VTi kéne
  • 251
    A turbós kéne
  • 229
    Inkább VW Touran

Totalcar értékelés - Citroën C4 Picasso Dynamique Limitált - 2007

Dízellel négycsillagos volt a Picasso, ennyit nem kaphat a benzines. Ettől függetlenül az alapmotort meg szabad venni, mert jó, és más benzines egyterűek sem fogyasztanak lényegesen kevesebbet.