Most szólj be, kisgyerek!

2006.05.26. 03:26

Adatlap Jeep Commander Limited - 2005

  • 2987 cm3-es,V 6 hengeres dízel
  • 218 LE @ 4000 rpm
  • 510 Nm @ 1600 rpm
  • 5 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.0 másodperc
  • Végsebesség:
    190 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    10.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    13.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    9.2 l/100km
  • 13 500 000 Ft

A dízelmotort és a hozzá tartozó automata váltót a Mecedes gyártja. Ettől persze még lehetne rossz bármelyik, de nem az. A motor erős, kulturáltan jár, és valahogy inkább V-hangja van, mint dízel. Nem olyan, mint a benzinesek, de majdnem. Kevés szép hangú dízelmotor van a világon, ez a háromliteres egy közülük. A váltó is jó, igaz, félautomata üzemmódban nem le-föl, hanem jobbra-balra jár. Ezt, ha az embert még nem idomította be egy automata Merci, szokni kell egy ideig, bár a félautomata üzemmódot egyébként sem érdemes erőltetni, mert valójában csak azt befolyásoljuk, meddig váltson fel, a konkrét akcióba nincs beleszólásunk.

A 218 lóerő sem rossz, de az 510 Nm-es nyomaték az, ami igazán hátba vág. A hatalmas tömeg persze nem igazán fürge, de elég mozgékony, a gyorsulás élménye meg kifejezetten intenzív. A jó dolgokat sajnos sosem adja ingyen az élet, ezúttal 15-16 liter gázolajat kell feláldoznunk 100 kilométerenként a boldogság oltárán. Nagyon valószínű, hogy a gyár által megadott 13,5 liter körül fogyasztást visszafogottabb vezetési stílussal könnyedén el lehet érni, de jobb érzés veszettül nyomni a gázpedált.

A Commander SUV (sport utility vehicle), avagy szabadidőautó, avagy városi terepjáró. Ennek megfelelően terepen és aszfalton egyaránt otthonosan kéne mozognia, de őt inkább terepre optimalizálták. Az Adventure Parkban röhögve hagyta maga mögött a kaptatókat, cinikus mosollyal a szája szegletében teljesítette azokat a feladatokat, amelyeket egyes kategóriatársai csak nagy nehezen, küszködve bírtak megoldani, ne adj' isten, kicsit össze is törtek. Pedig a Commanderben nincs semmi fakszni: nincs terep-előválasztó gomb, lejtmenetszabályzó vagy kézzel zárható differenciálmű, csak egy szép kis krómozott kallantyút találunk az utastérben, ami a felezőt aktiválja.

Ami nem látszik, az már sokkal érdekesebb: a központi osztóművön kívül elöl-hátul zárható diffi van az autóban. A hajtást a Quadra-Drive II nevű elektronikus rendszer vezérli. A Commander akkor is képes elindulni, ha mindössze egyetlen kereke van olyan útfelületen, amin tapad is; a rendszer ilyenkor minden nyomatékot erre az egy kerékre irányít. Mivel az átlagos úrvezetőnek kifejezetten nehéz ilyen szituációba kerülnie, kimondhatjuk, hogy ez az autó egy végső megoldás; ha a Mátrában lévő hétvégi házunkat nem tudjuk megközelíteni a karácsonyi hóförgetegben a Commanderrel, mással sem fog sikerülni.

Cserébe el kell fogadni, hogy a böszme test himbálódzik az útegyenetlenségeken, és bár kényelmetlennek távolról sem mondható, egyáltalán nem viselkedik személyautósan. Inkább ring: dobál, mint egy hintó. Kicsit sem sportos, de nem is valószínű, hogy valaki ilyen céllal vásárolna Commandert. Egy Commander-tulajdonos kényelemre, luxusra vágyik, abból pedig van bőven. És van bőrülés, kétzónás klíma, navigáció meg elektronikusan, valamint kormányról vezérelhető mindenféle.

Mindezért 13,5 milliót kell fizetni, ami nem kevés, de ha az ember hasonlóan karakteres, extravagáns SUV-ot szeretne magának, nem nagyon ússza meg kevesebből. Egy Land Cruiser vagy egy Grand Vitara nem ellenfél, hiszen azok túl gömbölydedek. Egy X5 vagy egy ML nemcsak gömbölyded, de még divatos is, ráadásul ötszemélyes, egészen biztosan nem alternatíva. Egy Discovery, az már igen, az érdekes lehet.

A dízel Diszkó alapára 14 millió. Jobban szerelték össze, nincs benne annyi ronda műanyag, viszont a motor hangja, ereje sokkal kevésbé meggyőző. Esetleg egy G osztályos Merci jöhet még szóba. Nem szeretném dicsérni, dicsérték már elegen, viszont az meg alsó hangon is több mint 17 millió, ráadásul az alapmodellben egy 155 lovas 2,7-es dízel van. A H2 is kocka, hétszemélyes is, de ahhoz nem rendelhetünk dízelmotort, szóval kevés igazi konkurense van a Commandernek Európában.

Jeep Commander 3.0 CRD Limited

És miközben kellemes, lágy zene szól bent, és a kasztni andalítóan himbálódzik velünk, csak mi, akik a volán mögött ülünk, mi tudjuk egyedül, hogy lelkünkben galamb lakik. Fel se kell tenni a napszemüveget, a Commandert meglátva úgyis mindenki fejvesztve menekül, a népek ugyanis meg vannak győződve róla, hogy egy ilyen kaliberű autó sofőrje csakis véres szájú gengszter lehet. És ezt a sok galamb mellett meghúzódó piciny ördögfióka borzasztóan élvezi.

A szerző értékelése ertekeles

Brutális külső és ötletes, karakteres belső jellemzi a Commandert. Terepjárónak tökéletes, városi autónak viszont a sok luxus ellenére is túl terepjárós. Hét személynek csak rövid távra, ötnek közepes távra kényelmes, igazán hosszú távra maximum négy embernek ideális. Az összeszerelés minősége nem az igazi, viszont van benne egy csomó extra. A négy csillagot a dizájn és a terepjárási képességek húzták fel, ha tehát valakinek nem tetszik, vagy nem tudja kihasználni a Quadra-Drive adta lehetőségeket, semmiképpen sem ajánlom. De ha beleszeret a formába, a többiben sem fog csalódni.