Karakter, barátaim, karakter!

2006.03.08. 08:36

Adatlap Land Rover Discovery Hse - 2004

  • 2720 cm3-es,V 6 hengeres dízel
  • 190 LE @ 4000 rpm
  • 440 Nm @ 1900 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.8 másodperc
  • Végsebesség:
    180 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    10.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    13.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    8.7 l/100km
  • 15 396 000 Ft

A Discovery 3-at hajtó dízelmotort a Jaguar S-Type-ban ismerhettük meg, de már a 607-es Peugeot-ban is találkozhatunk vele. A három motor teljesítménye nem egyforma, de ez csak a finomhangolás miatt van, valójában mindegyik autóban a Ford és a PSA által közösen fejlesztett 2,7-es V6-os blokk van. 190 lóerő általában igen komoly menetteljesítménnyel párosul, de egy 2,7 tonnás autónál nem számíthatunk csodára. A 12,8 másodperces gyorsulás 0-ról 100-ra a legnagyobb jóindulattal is legfeljebb átlagosnak mondható.

Ugyanevvel a motorral, de kézi váltóval jobban teljesít a Disco - közeli barátai nevezik így - de annyival nem, hogy megérné a váltogatás nyűgét. Hétszemélyes terepjáró, nem sportautó, és ez az állítás a 295 lovas V8-as testvérre is igaz. Szerintem ebben a kategóriában az automata váltó, nagy dízelmotor összeállítás a nyerő, bár a V8-as csodálatos dübörgéséért nem kárpótolhatja az embert semmilyen dízel, még egy V6-os sem. A dízelmotor, az akkor is úgy szól, mint egy dízelmotor, ha kulturált és V, de legalább jól szigetelték a motorteret, és az utasok fülébe nem jut sok dízelzaj.

A 190 lóerőből tehát nem sokat érzünk, annál markánsabban van jelen a 440 Nm-es nyomaték, ezért az autó gyakorlatilag minden emberi sebességtartományban hasonló gyorsításra képes; a hátunkban érezzük, de a stoppert nem érdemes elővenni. Mielőtt gyűlöletlevél írásába kezdene a kedves olvasó, a félreértések elkerülése végett leszögezném, hogy nekem tetszett ez az autó evvel a motorral. A V6-os blokk illik a Discoveryhez, jó erős és nyomatékos, és ez élvezetessé teszi a vezetést, még akkor is, ha közben 1,4-es Polókkal kell versenyezni.

Egyszer éreztem csak, hogy jól jönne még néhányszáz lóerő. A rádióból üvöltő Tankcsapda-szám ihletésére azonnal tövig nyomtam a gázpedált, hiába ordította a Lukács, hogy állj, állj, állj! Én is úgy jártam, ahogy a dal főszereplője, bár a Discovery a leányzóval ellentétben mindent megtett, hogy kedvemben járjon, ott és akkor ez kevés volt. A Tankcsapdához mégis inkább a V8-as blokk illik.

A Discovery 3 egyéb esetekben nagyon kellemes társnak bizonyult. Csöndes a motorja, szépen jár az automata váltó, a légrugózás jótékonyan hat a gerincoszlopra, kényelmesek az ülések, pazar a hifi, és a kasztni sem dülöngél olyan vészesen, ahogy azt egy ilyen magas, 2,7 tonnás autótól vártam. Egyetlen erőpróba volt már csak hátra, várt az Adventure Park, és a sok havas kaptató.

Az autón nyári gumik voltak, ami elég komoly hendikep, ha az ember havas hegyeket szeretne megmászni. A Discovery ráadásul nem is terepjáró, hanem SUV, igaz, a legkeményebbek közül való. Merevtengely tehát nincs, a felfüggesztések függetlenek, és a központi és a hátsó differenciálművet sem mi zárjuk, hanem a Terrain Response névre keresztelt, az x-Drive-hoz igen hasonlatos (talán nem véletlenül), számítógépes rendszer.

A számítógép ötféle beállítást ismer. Külön program van száraz aszfaltra, egy másik csúszós útfelületre, egy arra az esetre, ha mély nyomvályúban közlekednénk, van sivatagi, avagy homokos üzemmód, és egy sziklamászó, ha tényleg kemény terepre érkeznénk. A Terrain Response nemcsak a hajtáson változtat, a menetbiztonsági elektronika, valamint a motor és a felfüggesztések beállításai is tőle függnek. Természetesen felező is van, és az autó alját széltében-hosszában beburkolták védőlemezekkel. Egyedül a kipufogórendszer sérülhet, bár azt a terepet, ahol ez megtörténhet, úgy kéne megkeresni.

Az earl kék génjei háttérbe szorulnak, előtörnek az állati ösztönök, és a varacskos disznó igazán elemében érzi magát. Egy bucka, aztán még egy, meredek, csúszós, havas lejtőkön siklunk lefelé gond nélkül. Közben teljes nyugalomban beszélgetünk, és nézegetjük a navigációs rendszer kijelzőjén a szép színes folyamatábrát, ami a kinyíló és becsukódó differenciálzárak működését mutatja. Mindez olyan természetességgel történik, minden erőlködés nélkül, kényelemben, biztonságban, hogy az már szinte abszurd.

A Discovery 3 úgy jött-ment a havas terepen, ahogy az angyalkák szállnak le karácsonykor, az erdőbe mégsem mertük bevinni. Egyrészt a nyári gumik miatt, másrészt mert ha 2,7 tonna beragad valahol, akkor traktor legyen a talpán , ami kihúzza, az meg éppen nem volt kéznél. Nem bántam. Megtudtam, amit akartam, és ha majd egyszer nagycsaládos apukaként Szudánba vagy Botswanába költözöm, szóba sem jöhet más modell.

Land Rover Discovery III TDV6 - 2006

Az alapmodell, az S, már 11,7 millió forintért megvásárolható, igaz, ebben csavarrugók vannak, és manuális a légkondi. A tesztautó, a Discovery 3 TDV6 HSE alapára légrugózással, harman/kardon hifivel, bőr ülésekkel, parkolóradarral 14,4 millió, de a hátsó diffizár, a 7 ülés, az automata váltó és a metálfény feláras. Álmaink Discója körülbelül 16,5 millióba kerül, és tulajdonképpen megéri az árát, ha van elég gyerekünk, és igazán rohad az út hazáig, vagyis tényleg ki tudjuk használni. Jampiskodni lehet 2 tonna alatti SUV-okkal is.

A szerző értékelése ertekeles

Szép és egyedi külső és belső dizájnjával különleges egyéniség a Discovery 3. Sokkal komolyabb terepjáró, mint a SUV-ok nagy része, közúton pedig akár 7 személy számára is kényelmes közlekedési eszköz. Attól a néhány apróságtól, amibe bele tudtam kötni, csak még jobban tetszett, úgyhogy öt csillagot kap. Szerettem nagyon.
A totálsár terepjáróit mind azonos körülmények között próbáltuk ki az Adventure Parkban. Hinta, vizesárok, siratófal, bakhát, bucka: a részletes metódust itt találja.