A kultúra utolsó bástyája

2008.09.25. 06:04

Adatlap Chevrolet Korea Epica Lt At - 2007

  • 1991 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 150 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 2000 rpm
  • 5 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.1 másodperc
  • Végsebesség:
    207 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.1 l/100km
  • 7 044 000 Ft

A Mondeón kívül-belül temérdek a műkróm, az egész arról szól, hogy nahát, micsoda parádés dizájn. Az Epica meg arról, hogy nézegesse egész nap az autóját, akinek hat anyja van, igazából tőlem aztán ne is nézzen ki sehogy. És tessék, parancsoljanak, megkapták: az autó, ami nem néz ki sehogy.

A bőr, amitől persze megint csak simán eltekint az ember, jó vastag, erős, tartós bőrnek tűnik, a varrásán, színén, fazonján semmi különös: egyben van. Összerakottságra háklis kollégák még a tetőkárpitot is nyomkodták, hogy nahát, ez mennyire egyben volt, bezzeg nyomkodnád ugyanezt egy Dodge-ban.

A hifi kielégítően szól, pedig a fapadosban is ez van: MP3-at játszó hat hangszórós szett. A szélvédő alatti napcsapdarész minimális, alatta egy nyitható, bocsánat, csillapítva nyíló rekesz, ami flokkolással bélelt. És csupa ilyen apróság – egyikből se lesz címlapsztori, de a vásárló jó közérzetét stabilan megalapozzák.

A középkonzol roppant okosan épp karnyújtásnyira van, és nem annál közelebb, mint a legtöbb mai autóban. Nem igazán tudom, mire jó ez a középkonzolos nyomulás, tapasztalatom szerint főleg arra, hogy a jobb térdünk ne férjen el. Még akkora léghajót is sikerül a közel hozott középkonzollal kényelmetlenné varázsolni, mint az új Toyota Land Cruiser V8 . Ez meg semmi különös; pont karnyújtásnyira, így a lábunknak az a része támaszkodik hozzá, amelyiken hús van, nem az, amelyiken csak csont.

Ilyesmikért szoktunk Volgák után sóhajtozni, hogy bezzeg azok milyen kényelmesek voltak, de tessék, meg lehet ezt csinálni 2008-ban is. Csak úgy látszik, ez a fékevesztett, szinte már öngyilkosságszámba menő bátorság kell hozzá, amivel a Captiva... bocsánat, Epica koreai tervezői bírtak. A 480 literes csomagtartó ekkora szedántól jó. Viszont pneumatikus kitámasztói vannak. Tomorrow's Standard Car?! A próféta szóljon belőle!

Na jó, ugyan nem ezt kértük, hanem a csodálatos simasággal járó soros hatos benzinest, de akkor nézzük, milyen a kétliteres dízel. Álló helyzetben jó hangos. Az új hatfokozatú automata finoman vált, de persze ha valamit gyorsan akarnánk tőle, elviselhetetlenül lassúnak érezzük. Hopp, előznénk, hopp, lepadlózzuk, és akkor kétségbeejtően sokáig nem történik semmi. A kétliteres dízel persze érzi, hogy kickdown van, vissza is kapcsol kettőt, de akkor még a turbónyomásnak is fel kell épülnie, a motornak is felpörögnie, szóval az a két másodperc egy örökkévalóság lesz. Együtt tudnék élni turbódízellel, de biztos, hogy a benzines kéne.

A sportosságot hajszoló kollégák kedvéért rakhattak rá /50-es gumikat, teljesen feleslegesen. Ez az Epica /60-nal lehet az igazi, ringatózó szanatórium. Ha már rajta van az íven, jó tempósan lehet vele kanyarodni, de hirtelen kormánymozdulatokra szerencsétlen támolygásba kezd. Ilyen egy kényelmes futómű.

Ami extra nagyon kell, akár utólagos beszereléssel is, az a tolatóradar. Anélkül nagyon nem érezni az Epica hátulját, szonárral viszont egész kis helyekre be lehet rakni. A futóműben valami gebasz már van, a jobb első kerék felől kormánytekergetéskor jön egy nagy kattanás, és érdekes, hogy az Epica-Népítéletek félelmetes módon esnek egybe saját tapasztalatommal: a tulajdonosok imádják az autót, és valami gebasz van a futóművel. Pedig egyébként nagyon jól összerakott autónak tűnik.

A legfurcsább persze, hogy amikor elkezdtem gondolkodni az Epica konkurensein, csak a Mondeo jutott eszembe. A kettő közül sokkal inkább kéne az Epica. Egyrészt a visszafogottsága miatt, másrészt mert az a pár milliméter, amivel kisebb a Mondeonál, pont annyit eredményez, hogy ez simán nagy, és nem túl nagy.

A többiek pedig egy-két millióval drágábban, nagy meglepetésemre még a házon belüli konkurens, az Opel Vectra is. És a legjobb, hogy akármilyen vicces és regényes oka is volt a sorhatos benzines kifejlesztésének, az példátlan, hogy egy olcsó szedán alapmodelljében kifinomult, sima járású, klasszikus luxusmotor legyen. Az erősen full közeli dízel automata 7,5 milliós árával pedig csak a Hyundai Sonata versenyezhet, amihez egyébként hasonlóan kellemes emlékek fűznek. Csináljunk összehasonlító tesztet, vagy már mindenkinek könyökén jönnek ki a nagy koreai szedánok?

Totalcar értékelés - Chevrolet Korea Epica Lt At - 2007

Tökéletes, kifinomult, klasszikus szedán olcsón. Ha még egy látványosan szép formatervet is adnának hozzá, ez lenne az ötcsillagos autó.