Vendégségben Bernie-nél

Próba: Ford Focus ST - 2005

2005.11.18. 08:52

Adatlap Ford Focus St - 2005

  • 2522 cm3-es,soros 5 hengeres benzines
  • 226 LE @ 6000 rpm
  • 320 Nm @ 1600 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.8 másodperc
  • Végsebesség:
    241 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    9.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    13.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.8 l/100km

A mini repülőtér, ahol gépünk leszállt, Bernie Ecclestone-é - a Formula-1 istenéé -, csakúgy, mint a versenypálya, ahol a 225 lovas Focus ST-t kipróbáltuk. Mi sem természetesebb, hogy este a jó öreg Bernie szállodájában pihentünk meg egy nehéz nap után.

 

Már túl vagyunk a Megane RS-en, a Golf GTI-n és az Astra OPC-n, épp ideje volt, hogy a Ford is kirukkoljon egy igazi hot hatch-csel. (sajnálom, nincs rá magyar szó) Bár tudásukat, menetteljesítményüket tekintve ezek az autók nagyon hasonlítanak egymásra, karakterük erősen eltérő: a Renault a könnyed, a Volkswagen az eminens, az Opel pedig a vagány. Kíváncsi voltam, a Focus ST milyen tulajdonsággal teszi teljessé a képet.

 

Az új Focus csúnyább, mint a régi, a sportcsomag azonban nagyon jól áll neki. A 18-as felnik egy olasz szupersportkocsin is jól mutatnának, az egyedi hűtőrács, az ültetés és a gigászi légterelő sokkal agresszívabbá változtatták az orr-részt. Új motívum az autó oldalán lévő domború, piros ST felirattal díszített alumínium táblácska, és a visszapillantó tükörbe integrált fehér indexbura. A ködlámpákat elöl-hátul egyaránt alumínium keretbe foglalták, és két szép krómozott kipufogóval meg egy méretesebb hátsó szárnnyal fejezték be az ünneplést a Team RS dizájnerei, de egy kicsit elkomorodtak, amikor később meglátták az OPC Astrát.

A beltér nagyon kellemes. Alumíniumbetét virít a háromküllős bőrkormányon, és a pedálok is fémből vannak. A műszerfal áttekinthetősége példás. A középkonzol felett új, három részre osztott műszeregység jelent meg, melyről a turbó- és az olajnyomást, valamint az olaj hőmérsékletét olvashatjuk le. A Recaro ülésekbe felár nélkül kérhetünk piros, kék vagy narancssárga színű vidám bőrbetétet.

Van két különleges ST-szín, a Performance Blue és az Electric Orange, melyeket mezei Focusokon nem láthatunk majd. A tesztútra egy csodálatos, rikító, elektromos narancsfényűre fújt autót választottam, ugyanis ez a legszebb szín, amit valaha is láttam. Annyira megkapó, hogy valószínűleg bármi jól mutatna, ha erre a színre festenék.

 

Belülről sajnos nem sok látszik belőle, de egy 225 lóerős autóban nem is baj, ha nem vonják el holmi rikító színek az ember figyelmét vezetés közben. A Recaro ülések minden szempontból tökéletesek, csak egy kicsit magasan kell ülnünk, de úgy látszik, manapság ez a trend, tessék hozzászokni!

 

A motor kellemes, mély búgással kel életre. A kategória többi képviselőjének kétliteres, négyhengeres, az ST-nek 2,5-ös, öthengeres turbómotorja van, így a Focus ebből a szempontból unikumnak számít. A blokk a Volvóból származik, és némi reszelgetés után iszonyatos, 320 Nm-es nyomatékra képes 1600-4000-es fordulatig. Ez lehetővé teszi, hogy harmadik, de akár negyedik fokozatban is visszaváltás nélkül előzzük meg az előttünk cammogó autókat egy kétsávos úton, és az öthengeres hangja is egyedi, de a motor valahogy mégsem illik egy hot hatchbe. Ezek az autók könnyed, fürge sportautók, amik azért készültek, hogy élvezzük a vezetést, váltogassunk, kigyorsítsunk, fékezzünk és váltsunk vissza újra.