Motorizált kerék és gázos beduin

Helyszíni beszámoló a genfi szalonról - 1. rész

2003.03.05. 10:13
Olyan mérhetetlen mennyiségű érdekes autó áll most a Palexpo (a Hungexpo ottani megfelelője) csarnokaiban, hogy elbódultan cikáztam a standok között. Pont mint a születésnapi vacsora maradékaira szabadult légy.

Nem szedtem névsorba őket. Nem állítottam fel fontossági sorrendet. Nem csoportosítottam országok vagy kategóriák szerint. És nem próbáltam meg valamiféle kényszeredett közös nevezőt találni. Ami most következik, abból csak a lényeg látszik: olyan mérhetetlen mennyiségű érdekes autó áll most a Palexpo (a Hungexpo ottani megfelelője) csarnokaiban, hogy elbódultan cikáztam a standok között. Pont mint a születésnapi vacsora maradékaira szabadult légy.

 
   
   

Úgy tűnik, az örök BMW-Mercedes mérkőzésben pillanatnyilag a bajorok vezetnek. Két egymás melletti standon áll "a világ legjobb autója" címért versengő Maybach (Mercedes) és Rolls-Royce Phantom . Amikor ott voltam, a stuttgarti autót hat újságíró nézegette. A Rollsot egészen pontosan hetvenhárom.

Kicsit bámulom a Phantom elejét, ilyen brutális orrot utoljára a harmincas évek autóin lehet látni. A hűtőn trónoló Emily pontosan a mellkasomra szegezi krómozott tekintetét, pedig sok mindent lehet rám mondani, csak azt nem, hogy törpe vagyok. A lényegtelen dolgok iránt érdeklődőknek: 12 henger, 6749 cm3, 2,5 tonna, 5,7 másodperc és vám nélkül százmillió forint.

 
   
   

Mostanáig nem volt Focus buszlimuzin. Nem is lesz, mert az egy év múlva bemutatandó új Focus padlólemezére épült egyterűt C-Maxnak keresztelték. A C-Maxnak nincs hét ülése, mint a Zafirának, mert a Ford szerint csak nagyon ritkán van szükség hét helyre. Arról viszont sok vevő panaszkodott, hogy a hátsó utasoknak vállban szűk az autó. A C-Max megoldása erre egy ferde üléssín. Ha csak négy ember utazik a kocsiban, a hátsó pad középső ülése eltűntethető, a két szélsőt pedig ferdén hátra lehet tolni. Nő a lábtér és a válltér, a szemfüles autókereskedők pedig szép marketingeszközt kaptak a vevők meggyőzésére.

 
   
   

Már az is elég volt egy akut légzészavarhoz, aki a kocsi előtt mosolygott. Szerencsére a Rinspeednél nem érik be a jó nő-rossz autó trükkel: a Bedouin gyártója szerint környezetbarát sportkombi. Nem kell különösebb tehetség, hogy felismerjük: a kocsi egy erősen módosított Porsche Turbo. A 420 lóerős boxermotor nem benzinnel, hanem környezetbarát földgázzal táplálkozik, az elektronikusan vezérelt tetőrendszer pedig pillanatok alatt pickupot hajtogat a kombiból.

 
   
   

Jönnek az oroszok! Ezt is megértük, hogy Genfben egy nagy, fekete Volga látványára özönlik a közönség. A megrövidített M21-es csak kétajtós, az elejébe egy 12 hengeres BMW motort préseltek. A kocsi belsejét olyan szépen kimunkálták, hogy a helyi tunerek egységesen sárgállottak az irigységtől. A kelet-európai fíling persze megvolt, a cég harminc körüli főnöke kopaszra borotváltan és napszemüvegben mutatta, milyen egy moszkvai macsó.

 
   
   

A Sorento után azt hihettük, minden rendben a Kiánál. Az Opirus nevű limuzin viszont azt mutatja, hogy visszaestek a korábbi szintre. A kocsi ránézésre olyan, mintha egy gyerek lerajzolta volna az E-Mercit és véletlenül azt kezdik gyártani. A koreaiak meg vannak győződve róla, hogy a kocsi méltó ellenfele lesz a Peugeot 607 -esnek és a Renault Vel Satisnak. A valóság viszont az, hogy elkészült egy újabb olcsó hodály az amerikai nyugdíjasoknak.

 
   
   

Mazda MX Sportif a tanulmányautó neve. A cég eddigi gyakorlatából kiindulva viszont mérget lehet venni arra, hogy a Mazda 3-as majdnem így fog kinézni. Kinek jó, kinek rossz hír, de a kocsi a még be nem mutatott Ford Focus padlóvázát használja.

 
   
   

Még el sem kezdték árusítani, máris konkurense lett az Opel Merivának. A Fiat ugyanis bemutatta a Punto egyterűjét, az Ideát. A mini buszlimuzin műszerfala szimmetrikus, akárcsak az újabb Nissanoké, kérdés, hogy a megoldás a többi Fiatban is elharapózik-e. Az viszont biztos, hogy a kocsi orra a jövőbeni Fiatok stílusában készült.

 
   
   

A neve nem túl eredeti, műszakilag nem olyan forradalmi, mint az EcoBasic lett volna, mégis rokonszenves autó a Seicento és a Panda közös utódja, a Gingo. Különlegessége, hogy egy vadonatúj 1,3 literes dízelmotorral, valamint összkerékhajtással is kapható - mindkettő meglehetősen egyedülálló ebben a kategóriában. A Trabant Tramp szelleme is újjáéledhet az olasz kisautóban, ha a Marrakech néven kiállított nyitott változatát kezdenék gyártani.

 
   
   

Elkészült a Murcielago kistesója, a Gallardo. A kicsi persze nem jelent keveset, az Audi felügyelete alatt készült olasz sportkocsi ötszáz lóerős, szelepeinek száma negyven és csúcssebessége 300 km/óra felett van. A tízhengeres, középmotoros Gallardo összkerékhajtású, sebességváltója hatfokozatú.

 
   
   

A 206 CC sikerein felbuzdulva a Peugeot most a 307-esből készített kupé kabriót . Ennek az autónak viszont már komoly konkurenciával kell megküzdenie. A Renault Mégane kabriója is szakasztott ilyen becsukva kupé, kinyitva kabrió. A C3-ból kreált Citroën Pluriel tetőrendszere is hasonló és az Európában most bemutatkozó játékautó, a Daihatsu Copen is ezzel a trükkel próbálja meghódítani a technodisco előtt vadászó fodrászlányok szívét.


(folytatás holnap)