Proton-Audik, terep-Alfa

Helyszíni beszámoló a genfi szalonról - 2. rész

2003.03.06. 09:18

Hét év után lejárt az Audi A3 ideje. Utódja hosszabb, szélesebb és alacsonyabb - egyszóval sportosabb. A lámpákra már nem kell szigorító szempillákat venni, mert a motorháztető vágása éppen eléggé megmorcosítja. Hátul viszont nagy bajban lehettek a formatervezők, így elkészült az első olyan Audi, ami egy Protonra hasonlít.

 
   
   

A svájci Franco Sbarro sohasem arról volt híres, hogy a könnyebb ellenállás útját kereste. Most egy 22 colos kerékbe préselt egy 160 lóerős motort hűtővel, váltóval, akkumulátorral, tankkal és fékkel együtt. A szuperkereket háromféle járműbe - motorkerékpárba, triciklibe és autóba - építette be.

 
   
   

Ez itt a valaha volt legerősebb és leggyorsabb utcai Porsche, a GT. Tíz hengeres, 612 lóerős és 3,9 másodperc alatt gyorsul százra. Valószínűleg nincs olyan közút, ahol 330 km/órás végsebességét ki lehet próbálni. Milyen szerencse, hogy mindez csak ezer embernek fog álmatlan éjszakákat okozni, ugyanis a GT-ből nem készül több. Aki esetleg kedvet kapott volna a kis játékszerre, mondja le a genfi repülőjegyet: még a szalon megnyitója előtt elkelt az összes.

 
   
   

Úgy látszik, lassan az Alfásoknak is elmegy az eszük. Tudomásul vettük a BMW X5 szükségességét, valahogy elfogadtuk a Porsche Cayenne-t, szívtuk a fogunkat a Maserati Kubang láttán és akkor tessék: a sportosság legutolsó bástyája is ledőlni látszik. Bizony az Alfa Romeo is beáll a sorba és szabadidőautót készít. Legalábbis nagyon valószínű, hogy a Genfben kiállított Kamal nevű tanulmány nem csak a gyár múzeuma számára készült. 250 lóerős motorja szerencsére egyértelmű állásfoglalás az olasz gyár részéről, hogy sok mindenben készek kompromisszumot kötni, csak a teljesítményben nem.

 
   
   

Nem az a fontos, az autó hány éves, csak a szíve legyen fiatal. Valószínűleg a Fordnál is ismerik a magyar kocsmadalt, ezért az elaggott Kát megfiatalították. A metódus egyszerű: tetőt levágni, szélesebb kerekek, modern hátsó lámpák és egy decens kis légterelő hátulra. Kész is az ideális nyári autó, amiről garantáltan minden nőnek ugyanaz a véleménye: olyan cuki! Még az se baj, hogy a fényes műanyagból készült enteriőr maradt a régi. Fő, hogy fújjon a szél.

 
   
   

Mind bolond, aki a Fiat konszern halálhírét költi. Hát csődbe mehet egy olyan cég, amelyik ilyen szép autókra képes, mint az Alfa GT? Bár a kupé orra a 147-esre hasonlít, a kocsi a 156-ossal rokon. A topmodellbe a GTA 250 lóerős motorja került bele, ez elég arra, hogy az M3-as tulajdonosokon kívül minden BMW-s összerezzenhessen, ha megjelenik a tükörben a GT hűtőmaszkja.

 
   
   

Bitter - ez a márkanév ma már keveseknek mond valamit, pedig a kis német gyárban gyönyörű, olaszos formájú autók készültek a nyolcvanas években az Opel Senator technikáját felhasználva. Erich Bitter most újra támad, és a GM-hez való vonzódása is megmaradt. Az új, hátsókerékhajtású Bitter hajtásláncát az ausztrál Holdentől veszi át. A 350 lóerős V8-as motor 5,7 literes - ez az a pont, amikor az amerikai autósok felkiáltanak: small block! Igazuk van.

 
   
   

A General Motors koreai alegysége, a Daewoo sem akar kimaradni az egyterű-mániából. Talán nem meglepő, hogy Scope elnevezésű tanulmányautójuk ugyanúgy hét üléses, mint a szintén GM-es példakép, az Opel Zafira.







 
   
   

Bár a Subarunál még úgy tesznek, mintha az Alfától átcsábított formatervezőnek, Andreas Zapatinasnak semmi köze nem lenne ehhez az autóhoz, azért nem lehet nem észrevenni, hogy paradigmaváltás történt. A fantáziadúsan B11S-re keresztelt tanulmányautó ajtajai ruhásszekrény-rendszerűek, akárcsak a Mazda RX-8-nál. A hosszú orrban hathengeres ikerturbós bokszer őrjíti a közönséget, 400 lóerős teljesítménnyel és 550 Nm-es nyomatékkal. Az összkerékhajtás evidens, az ötfokozatú automata váltó viszont nem túl sportos megoldás.

 
   
   

Ezt a tanulmányautót a papírok szerint Opel GTC Genéve-nek hívják, de az elterelő hadművelet ellenére világos a missziója: nézzétek, ilyen lesz az új Astra! A kocsinak a belseje is mutatja, hogy van fény az alagút végén, és az Opel kitörhet a közelmúlt dizájn autizmusából. Állítólag őszre már a szériaváltozat is kész lesz, ezt várhatóan Frankfurtban állítják ki.

 
   
   

A Dakar szelleme már a Peugeot gyár formatervező stúdiójába is besurrant. Másképp hogyan is lehetne magyarázható ez a kétüléses buggy, a Hoggar? Ami bukócsőnek néz ki, valójában ajtó, motorból pedig rögtön kettő is van, egy elöl egy hátul. A HDI-k sikerével megerősödött önbizalmú Peugeot természetesen részecskeszűrős turbódízeleket épített a Hoggarba. Attól még, hogy játék, legyen csak környezetbarát.

 
   
   

A Volvo megint nagyot dobott. Igaz, hogy legutóbbi tanulmányautóik neve alig különböztethető meg, de ez mit sem csökkent a legújabb, a VCC érdemein. A kormány közepe nem mozdul el, a levegőbeömlő fúvókákat pedig elrejtették. Az első ülés sínjei a küszöbbe és a kardánalagútba kerültek át, így negyvennyolcas cipővel sem kell vigyázzban ülni hátul, lehet kényelmesen terpeszkedni. A csomagtartóban hűtött és fűtött rekesz is van, jöhet a fagyi meg a rántott husi.

 
   
   

A Bertone Birusa arra tanít, hogy a forma fontos, nem a tartalom. Mechanikailag ugyanis egy BMW Z8-as ez az autó, de külseje egyértelművé teszi, hogy egy libidókirály latin szerető. Dupla napfényteteje speciális hővédő üvegből készült, éjszaka pedig infrarendszer látja meg először a hazafelé pedálozó részeg biciklistát. A kocsi neve egyébként egy piemonti dialektusban kiejtett szó, melyet különlegesen leleményes emberek jelzőjeként szoktak használni. Szerintük ez vicces.

 
   
   

A Daihatsu Copen ékes bizonyítéka, hogy még a Peugeot 206 CC-nél is lehet kisebb kupé-kabriót csinálni. A Copen a japán fiatalok körében nagy sláger, ezért is merészkedtek vele Európába. Csak azt felejtették el, hogy itt egy kicsit magasabbra nőnek az emberek. Nem baj, a Copent annak ellenére szeretjük, hogy csak nézegetni tudjuk, mert beleférni nem lehet.

 
   
   

Míg a Mercedes és a BMW egymás mellett mutogatták proccautóikat, addig a Bentley elegánsan különvonult a Continental GT szériaváltozatával. A VW konszern luxuskupéjában egy 500 lóerős, duplaturbós 12 hengeres nyeli a benzint. A hengerelrendezés különös, W 12-es, és most mondom, hogy rossz az, aki két összeházasított VR6-os motorra gondol. A 12 henger ereje hat fokozatú váltón át jut el a kerekekig, merthogy az összkerékhajtást a VW nemcsak a Lamborghinire, hanem a Bentleyre is rátukmálta.

 
   
   

Kicsit laposabb, kicsit szélesebb, kicsit hosszabb, de mégiscsak az Audi TT-re hasonlít a Nuvolari nevű Audi tanulmány. Tazio Nuvolari az ötvenes évek autóversenypályáinak ünnepelt sztárja volt, az ő nevét adta az Audi egy olyan autónak, amire Nuvolari is büszke lehetne. A közel öt méteres, összkerékhajtású ezüstnyíl alumínium karosszériájába egy V10-es biturbót ültettek be. A valaha volt legerősebb Audi szériamotor öt literes és hatszáz lóerős. Százra alig több, mint négy másodperc alatt gyorsul, és ahogy a germán autóknál leni szokott, 250-nél leszabályoz.

Special feature a rettegett Égő Ákos webszerkesztő/Saab klubelnök részére

 
   
   

A tavalyi év valószínűleg Trollhattan egyik legsötétebb fejezeteként kerül a Saabról szóló krónikákba. 2003-ra viszont összekapta magát a GM tulajdonú gyár, és alig egy-két hónappal az új 9 3-as bemutatása után itt az új Saab kabrió, melynek rajongóköre külön kasztot képez. A négyüléses 9 3-as kabrió 175-210 lóerőig terjedő teljesítménnyel készül, formája pedig - de ebben nincs semmi újdonság - alaposan megosztja a véleményeket. (Képgaléria a saab900.hu-n)

Ezen kívül ott voltak még:

Alpina BMW B7
BMW M3 CSL
Daewoo Nubira
Daihatsu Cuore
Ferrari 360 Challenge Stradale
Honda Accord Tourer
Lancia Y
Lexus RX 300
Mercedes CLK kabrió
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi C2 kabrió
Nissan 350Z
Opel Signum
Opel Speedster Turbo
Porsche Carrera GT3
Seat Ibiza Cupra R
Tata Indigo Estate
VW Beetle kabrió
VW Touran