Lelőtt poénok
Beszámoló: 74. Genfi Autószalon
A legtöbb újdonsággal talán a Fiat-csoport márkái szolgáltak. A Fiat standján láthattuk az új, pubertáskori pattanásait kinövő Multiplát. Ha világszépe nem is lett, legalább nem tűnik ki a tömegből. A két másik új autó egyelőre csak tanulmány. A Fiat Idea 5 Terre, ahogy neve is mutatja, a cég legújabb kis egyterűjén alapul, de emelt hasmagasságával, nagy kerekeivel és combos sárvédőíveivel igazi terepjárónak látszik.
Érdemes volt megtenni a 14 órás utat Budapestről Genfbe, pedig így visszatekintve alig találok jó indokot arra, hogy személyesen kerestem fel a 74. Genfi Autószalont. Az út embernek és gépnek egyaránt fárasztó, a megfizethető szállás kényelmetlenebb mint egy átlagos munkásszálló, az ennivaló drága. Ráadásul a legtöbb poént jóelőre lelőtték: a szalon legnagyobb újdonságairól hetekkel, hónapokkal ezelőtt megjelentek a fontosabb információk, alig maradt néhány igazi meglepetés. De mindez háttérbe szorult, amikor beléptem a Palexpo irdatlan kiállítási csarnokába.
Itt olyan koncentrációban találhatók a legújabb, legizgalmasabb autók, hogy egy tisztességes autóbolond menten belezavarodik. A félájult kószálás után persze előkerül a fényképezőgép, és megkezdődik a leírhatatlan látvány morzsáinak rögzítése. A monumentális esemény minden mozzanatát persze képtelenség volna dokumentálni.
A Trepiuno más oldalról közelíti az emberek szívét: ez a modell a legendás Fiat 500-as karakterét eleveníti fel. A szomszédos Lanciánál a Fiat Idea elegáns reinkarnációja, a Musa kelleti magát, az Alfa Romeónál a négykerék-hajtású Crosswagon áll a középpontban.
A Fiat-birodalom koronaékkövei közül ezúttal a Maserati csillogott fényesebben, három új modellnek köszönhetően. A Ferrari Enzóra épülő MCC versenyautó mellett ugyanis bemutatták annak szépséges új orr-résszel ellátott utcai változatát is MC 12 néven, valamint itt láthattuk először a GT Coupé átdolgozott változatát, a Grand Sportot.
A Fiat mellett a Renault is kitett magáért: az előre beharangozott Wind roadster mellett egy másik tanulmányautót is bemutattak, amely ráadásul jó úton halad a szériagyártás felé: a korábban J77-esként emlegetett autó a Modus nevet kapta. A Modus méretét és stílusát tekintve is a Clio és a Twingo között helyezkedik el, arányaiban viszont inkább az egyterűekre emlékeztet.
A Renault által irányított Nissan - a két stand természetesen egymás szomszédságában volt - szintén egy tanulmányautóval igyekezett elkápráztatni a nagyérdeműt: a Qashqai egyfajta átmenetet képez az egyterűek, a kompakt ötajtós modellek és a terepjárók között. Egyesek szerint ugyan mutat némi rokonságot a következő Almerával, de az autó formai megoldásait és fő méreteit nézve ez elég kevéssé tűnik hihetőnek.
A Ford konszern területének egyik szélén a Mazda standja helyezkedett el, ahol az MX5-ös motorháztetején pózoló hús-vér szépség mellett az MX-Flexa nevű egyterű-tanulmány vonzotta a tekinteteket. A hétüléses, hátul tolóajtós egyterű akár ma sorozatgyártásba is kerülhetne, bár lehet, hogy ez nem volna okos húzás a Mazda rászéről, ugyanis ez az autó így ránézésre nem mondja, hogy zoom-zoom. Nem mintha az MX-Flexa csúnya volna, de a forma aligha nevezhető dinamikusnak vagy szívdöglesztőnek, inkább az átlagos jelző illik rá.
Az anyacég, a Ford standján a Fiesta különböző sportverziói jelentettek újdonságot: a korábban már beharangozott 150 lóerős ST mellett az RS Concept elnevezésű, szintén utcára szánt, kb. 180 lóerős Fiesta tanulmány és a versenyváltozat igyekezett felkelteni a közönség érdeklődését. A Fordtól nem messze, a Volvo standján volt azonban igazi tömeg a svéd cég kizárólag nők által fejlesztett tanulmányautója, az YCC körül. A látványra inkább sportos, mint nőies sirályszárnyas kupé körül gyakorlatilag folyamatos tolongás alakult ki a két sajtónapon.