2005.06.28. 07:47

Adatlap Hyundai Getz Comfort - 2002

  • 1086 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 63 LE @ 5500 rpm
  • 94 Nm @ 3200 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    16.1 másodperc
  • Végsebesség:
    150 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.0 l/100km
  • 2 437 000 Ft

Öt kisautós összehasonlító tesztünkben dolgoztuk fel először, hasonszőrű társai közt. Ő volt a legolcsóbb, és ő lett a legutolsó a versenyben. Pedig önmagában nem is olyan rossz.


Kívülről semmi különös. Van egy érdekes ikerpár az autók között: sosem tudom, hogy Accord vagy Mazda 6 jön szembe az országúton, amíg egész közel nem érünk egymáshoz. Ugyanez a helyzet a Kalossal és a Getzcel. Ha egymás mellé állítjuk őket, persze látszik, melyik melyik, de karakterükben, arányaikban nemigen térnek el egymástól. Csak egy jó recept van: ha citromsárga, akkor Getz.


A szép fogantyú

Pedig ahogy a Kalos különleges formájú, csíkos fényszórótestekkel rendelkezik, a Getznek is van sajátságos, csak rá jellemző külső stílusjegye. A rendszámtábla környéke az ötödik ajtón. Ötletes és különleges a fogantyúba integrált rendszám-megvilágítás (vagy fordítva, ahogy tetszik).

A többi néma csend. Praktikus dobozforma, itt-ott picit ívelve. Lámpák, kilincsek, ajtók, tükrök, dísztárcsák; negatív és pozitív jelzőt egyaránt nehéz rájuk találni. Igazából még csak nem is unalmas, egyszerűen csak semmilyen.

Elnézést a címért

Szóval bocsánat, kedves Hunyadi, de annyira kikívánkozott belőlem. Hiszen az autó eredetileg Getként került be hozzánk, így ismerhette meg a hazai nagyérdemű. Csak később lett újra Getz, már nem törődtek a Hyundainál az esetleges szóviccekkel. Úgy érezték, nem árthat a Getz imázsának. Gyakran el-elmosolyodtam, ahogy néha eszembe jutott a döntés, miközben a kis Getz cikázott velem az utakon. Persze a Getz imádnivaló kisautó, semmi értelme így csúfolódni a Getz igenis helyes, rövid, velős nevével. Ja, különben a tesztautó hátulján nem Get felirat volt, és a Getz is hiányzott róla; ez egy TB. Ami állítólag a Talented, azaz Tehetséges B szegmensbéli autót jelöli. Akkor már inkább a Getz. Igazam van?

Remélem, a Getz ciklusának lefutásával méltó utódot köszönthetünk majd a Hyundai választékában. Az új modell lehetne mondjuk Puntz.

Nehéz bejutni a Getzbe. A gyári riasztó szerint először három jó hosszú villanással kell a behatoló tudtára adni, hogy vettem, jóvan, értettem, máris nyitom, és csak ezután jön a zár kattanása.

Az autóba beülve első inger a mindent átható gumiszag. Aztán több itt sem igen akad. Bevették? Én elsőre be, kétségbeesetten bámultam a mindent elborító szürkeséget: úristen, mit fogok én erről írni?! Talán a tenyérnyi textilbetétről az ajtókon? A visszatérő söröskupakdizájnról a váltógombon és a szivargyújtón? Aztán a Getz ügyesen álcázott, ravaszan okos, praktikus, igényes és jó minőségű belső tere szépen lassan megnyílt előttem.


Mindent beborító szürkeség

A helykínálat bőséges, a Getz jóval tágasabb, mint külméretei alapján gondolná az ember. Kedves olvasók, amennyiben a sors úgy rendezi, hogy egyszer majd másod-harmad magukkal egy Golf, egy Astra és egy Getz taxi közül kell választaniuk, a Hyundai felé induljanak el! A meredeken emelkedő oldalfalak miatt nem szűkül a tér felfelé. Képzeljék, elfértünk benne hátul hárman, különösebb zokszó nélkül. Több fokozatban dönthető a támla. És kikönyökölhettünk a teljesen leengedhető ablakon. Plusz van még három fejtámla és a plafonból kihúzható hárompontos öv még középre is. Ritka az ilyen a személyautók között, bármilyen kategóriában.


Lóca három személyre

No de pici gyereknek semmi keresnivalója a Getzben. Előre ugye nem ülhet, az anyósülés légzsákja nem kapcsolható ki, felirat is regél arról, hogy a menetiránnyal szemben elhelyezendő hordozó, gyerekülés tilos. Hátra viszont be lehetne kötni - ha be lehetne kötni. Ehhez sajnos túl rövid az öv, teljesen sztenderd, átlagos bébiszékünkhöz még tízcentik kellettek volna.



Fogamzásgátlás Koreában


Dél-Koreában 1961-ben átfogó szexuális felvilágosító kampánysorozat indult a fogamzásgátlási módszerek megismertetésének, ezáltal a túlnépesedés csökkentésének céljával. Sikerrel: 1976 és 1997 között 44,2%-ról 80,5%-ra nőtt a nem kívánt terhesség ellen valamilyen módon védekező asszonyok aránya.

1976-ban még a vazektómia, azaz az ondóvezeték elkötése volt a vezető módszer, 1988-ra viszont a petevezeték megszakítása vált a legelterjedtebb gyakorlattá. Jelenleg is a művi meddővé vagy terméketlenné tétel a legnépszerűbb megoldás a fogamzásgátlásra, de egyre terjednek a kevésbé radikális megoldások is, mint a tabletta vagy a kondom.

Koreában meglehetősen prűdek a családok, a gyerekek sokáig hiszik úgy, hogy a kisbabát a híd alatt találják. A legtöbben saját bevallásuk szerint nem élnek nemi életet a házasság előtt, a fiatal srácok ütés- vagy rúgáserősség-mérő játékgépekkel, karaokestúdióval, felszerelt bárokban, boy-clubokban engedhetnek a tesztoszteron nyomásának. Aki végleg nem bírja cérnával, "borbélyüzletben" megrendelt "masszázzsal" nyerhet némi felfrissülést.