Benne leszek a tévével

2005.06.10. 07:40

Adatlap Volkswagen Golf Plus Sportline - 2005

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 140 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.7 másodperc
  • Végsebesség:
    202 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.8 l/100km
  • 7 164 200 Ft

Ki látott már ilyet? Egy Golf után forgolódnak az emberek az utcán. Pedig forgolódnak és nem értik, mi lehet. Több ismerősömet is megkérdeztem, mit gondolnak. Volt, aki egyenesen azzal jött, hogy ez egy viccből átfeliratozott Touran. Pedig a púpos tényleg Golf.


Első találkozásunkkor a legnagyobb örömöst mégsem az ígéretes belső, hanem az árulkodó külső jegyek szerezték. Ugyanolyan fekete, mint a nemrég próbált Passat, ráadásul a csillogó króm felirat tanúsága szerint ugyanazt a motort rejti. Nem mondanám, hogy felhőtlen volt az örömöm,a de valamiféle kíváncsisággal vegyes bizakodás mégis munkált bennem. Derüljön már ki végre, hogy a motor konstrukciójával nincs rendben valami, vagy nemes egyszerűséggel csak a Passattal nem passzol össze valamiért.

Végeztem egy gyors összehasonlítást a Volkswagen német internetes oldalán, ami szerint csupán 30-40 kg a súlykülönbség a Golf Plus és a Passat közt. Ez a némileg eltérő felszereltség hatására valójában olyan 100 kg körül járhat, de még így is elenyészőnek tekinthető. A gyár szerint végsebességben is a Passat a nyerő, igaz csak 7 km/h-val, míg gyorsulásban a Golf jobb, pont egy tized másodperccel.

Mindezek alapján úgy gondoltam, hogy ha valaminek ki kell derülnie, most ki is fog derülni. Bár éreztem, hogy ha tényleg olyan szánalmas az új 2 literes TDI, mint amilyennek a Passatban mutatta magát, szomorú napoknak nézek elébe. A hatalmas lufi Golfba ülve először nem is foglalkoztam mással, csak tudni, érezni akartam a motor erejét, azaz, hogy van-e egyáltalán neki ilyen.


Pedig tényleg ugyanaz a motor

Indítás, rendben. A motor hangja a szokásos TDI kávédaráló hang, igaz abból a fajtából, amit olyan szívesen hallgatok ébredés után, mikor minden vágyam egy illatos fekete. Kis melegítés, enyhe halkulás és indulhatunk. Kicsit remegett a lábam az izgalomtól, miközben ott lebegett a fejem felett a lefulladás réme, emlékezvén a Passattal töltött órákra. És amire nem számítottam: a félelmem indokolatlannak bizonyult. A Golf Plus nem akart lefulladni se egyesben, se kettesben. Pedig próbálkoztam többféle hétköznapi elindulási módszerrel is. Jelentem csoda történt, de még nem mertem hinni a tapasztaltaknak.

A másik probléma a Passat gyorsulásával volt. Bár az előzmények után apró bizakodással tekintettem a jövőbe, hátha csak rossz álom a múltkori motor, hátha most tényleg más lesz. A Golf ugyanúgy hat sebességgel és hasonlóan hosszú áttételekkel várta, hogy gyakori kapcsolgatások mellett bizonyíthasson. Egyes 2000-ig semmi, majd apró moccanás, és már mehet is a kettes. Ekkor mintha egy ló rúgott volna a tömpe fenékbe, úgy megindult a kocsi, alig győztem kapcsolgatni.


Leglább nem csövek alján vannak a műszerek, mint a Passatban

Váltás, morgás, vehemens gyorsulás, ez történik minden sebességfokozatban, meglepő módon még hatodikban is. Bár túl korán kapcsolni nem ajánlott, mivel ekkor száznál 2000 a percenkénti fordulat, ahol érzésre még éppen csak épülőfélben van a turbónyomás, de 120-tól ismét vad rohanásba kezd az autó. 3000 - 150, 4000 - 200 és itt a vég. Valami jobb lett, valami megváltozott. Biztos, hogy ez ugyanaz a motor? Remélem, hogy valójában az összes ilyen és az a múltkori csak tévedés volt.


Benne van

És ha már megvan a lendület, lássuk mit tud a Golf híresen jó futóműve a Plus Sportline felszereltségéhez igazítva. Ez 15 milliméteres ültetést, valamint keményebb rugó és lengéscsillapító beállítást jelent, a sima Golf és a Plus közti 9,5 centiméteres magasság- és 150 kilogrammos súlykülönbség mégis jól érezhető. Bár megmaradt a megszokott feszesség, a kátyúk is csak halk dobbanásként kerülnek az utastérbe, kicsit imbolygósabb, lágyabb érzéssel autóztam a sportfutóműves Plusszal, de ez az imbolygás csak a Golfhoz képest zavaró.

Konkurensek a konszernen belül

Modell Hosszúság Szélesség Magasság Tengelytáv Önsúly Ár
  mm mm mm mm kg Ft
Golf Plus 2,0 TDI Sportline 4206 1759 1580 2578 1426 6 335 000
Altea 2,0 TDI Stylance 4282 1768 1546 2578 1505 5 282 000
Golf 2,0 TDI Sportline 4204 1759 1485 2578 1281 6 158 000
Touran 2,0 TDI Highline 4391 1794 1659 2677 1592 7 083 000
Passat 2,0 TDI Sportline 4765 1820 1472 2709 1454 6 844 000

Kikapcsolva, csakis a fotó kedvéért

Mint kistestvére, úgy a Plus is minden erejével igyekszik az úton maradni, néha még a vezető hibás mozdulatai ellenére is, ráadásul mindezt erőlködés nélkül. Szerencsére a széria kipörgésgátló sem túl agresszív, csak egyszer kapcsolt be, akkor sem kanyarban korrigált, hanem elinduláskor igyekezett összehangolni az út és a gumik viszonyát. Bár a hétköznapi használatban hibátlan és minden kitörési szándékot mellőző kanyarstabilitásra egy ekkora Golfot vásárló családnak ritkán lehet szüksége. A gyerekek és a kutya hanggal vagy tettel valószínűleg jóval előbb kifejezik nemtetszésüket apuka vezetési stílusa iránt, mint ahogy a sárga lámpa villogni kezdene.