Az élet császára

Bemutató: Multicar M27

2011.06.10. 05:47 Módosítva: 2011.06.10. 10:18

Adatlap Multicar M27 M27B - 2011

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 102 LE @ 3500 rpm
  • Nm @ rpm
  • 5 seb. kézi
  • Végsebesség:
    90 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Amikor Prokee megírta barátja turnéját az M22-vel, kiderült, hogy nem csak Tipo-val volt mindenkinek valami tapasztalata, de kommentelő olvasóink erős Multicaros múlttal is rendelkeznek. Érdekelni kezdett, és utánanéztem, hogy mi a helyzet a sokak által megszűntnek hitt márkával. Hát nem szűnt, meg olyannyira, hogy éppen ebben az évben jött ki az új M27 névre hallgató modell. És még hivatalos importőre is van, a szombathelyi Siex kft személyében.

Hosszas egyeztetések után sikerült egy mindenkinek alkalmas időpontban eljutni a telephelyre. A cég nem ma kezdte, már közel 20 éve ők forgalmazzák nálunk a munkagépet, mellesleg egyedi felépítményeket is gyártanak. Feltehetőleg ezért lehet Szombathelyen erős a Multicar jelenléte. Vendéglátóim fel is vonultatták a helyi városgazdálkodási cég majdnem teljes készletét amit pár FUMO és M26 variációból állt. Később megpihentünk egy málnaszörp mellett, amikor vendéglátómat harsányan üdvözölte egy úriember. Mint kiderült ős-Multicaros, akinek vállalkozásában 6-8 M25-ös üzemel aktívan.

Multicar szótár

– FUMO 3000 cm³ IVECO motor

– TREMO 2000 cm³ Volkswagen motor

– M27 2000 cm³ Volkswagen motor

Míg a FUMO és az M27 főbb méretei megegyeznek, a TREMO egy még azoknál is kisebb speciális gépkocsi. A korábbi M25-ös Multicarhoz az M26 volt most pedig az M27 áll legközelebb. Az M27-et tekinthetjük a legújabb „M25”-nek.

A sofőrök elégedettek a kocsikkal, csak a modernebb modellek túlelektronizáltságát szidták egy kicsit, de ez már csak így megy.

A tesztautó egy vadonatúj M27-es modell volt, és mindjárt észrevettem, hogy nagyon távol került már a mindenki által jól ismert M24/25-ös, zajosan és lassan közlekedő mobil akadályoktól. Először is majdnem akkora mint egy normális kisteherautó, pl. egy VW T5-ös platós. A német autógyártóhoz ennél több köze is van, hiszen a motorja se az egykori kéthengeres, hanem egy euro 5-ös Volkswagen 2 literes dízel 102 lóerővel.

Ezzel a motorral 90 km/h végsebességre képes, ami a jármű funkcióját és kategóriáját tekintve nem annyira lehet kihasználni, annál inkább a felezőt, amit stílusosan egy teknősbéka ikonos kapcsolóval aktiválunk. Ekkor akár 0,6 km/h-val is csoszoghatunk, így ha már unjuk a Defender sétáltatást, ezzel is andaloghatunk kézen fogva, nem fog elszaladni.

A hajtásképlet 2x4 vagy 4x4 lehet, difivel, felezővel igény szerint, így lassan de biztosan tud megküzdeni az esetlegesen elé ugró erdő-mező útjaival is. A városban kényelmesen lehetett 50-nel haladni, bár így üresen eléggé pattogott a hátulja, de ez érthető, hiszen a járművet 3 tonnáig terhelhetjük, így az össztömege 5,3 tonna is lehet. Vontatni 3,5 tonnát tud, ekkor a szerelvény teljes össztömege maximum 7,5 tonna. A komótos száguldást négy ABS-es tárcsafék hivatott megállítani. Az irányítása könnyű volt a minden légzsákot nélkülöző, szemmel láthatóan generációkon keresztül öröklődő kormánnyal. Kis utakon is könnyedén megfordultam, nem kellett sokat tolatgatni.

A kocsi nem túl nagy – szélessége mindössze 162 centi - de a fülke szinte kamionos stílusban dönthető, így karbantartás esetén könnyebb hozzáférni az utastér mögé helyezett motorhoz és a fülke alá rejtett egyéb alkatrészekhez. A kabinba nem sok hangtompítás jutott, de nem vészes a motorzaj. Az utastér már már spártaian egyszerű, de kényelmes volt. Tárolórekeszekben van némi hiány, főleg a sofőr körül, cserébe az ülés mögé is került pár rakodódoboz. A mérföldben is mérő kilométeróra mellett a digitális kijelző a szokásos távolságadatokon kívül az üzemórát is mutatja, mint jó munkagéphez illik. A jobb oldalon található egy alap műszerfal egy karral, ami a kocsi elején lévő csatolást vezérli, és számos gombbal, amik például a platóbillentést. Hogy éppen merre akarjuk billenteni, azt a platórögzítés biztosítószegének áthelyezésével variálhatjuk. A plató mérete 2050x1495x400 mm volt, de rendelhető 2620 mm hosszúval is.

Az esetek többségében viszont a legritkább esetben rendelik egyszerű platós teherautóként, hiszen ezzel éppen a Multicar lényege veszik el. Rengeteg felépítmény-variációval lehet kérni, az egyszerű tartálykocsitól a bonyolultabb porszívós utcaseprőkön és kommunális hulladékbegyűjtőkön keresztül a permetezőadapterig.

Ezek nagy része cserélhetően van a kocsira rögzítve, így ami nyáron locsolókocsi volt, télen hótoló- és sószóróadaptert kaphat. A kocsin amúgy szériában van egy alap egykörös hidraulika, de természetesen rendelhető többkörös rendszerekkel is. A jármű a magyar szemnek nem olcsó (alapár kb 35 000 euró), de a tapasztalatok azt mutatják, igen szívós és sokoldalú, így sok sok éven keresztül üzemelhet problémamentesen, és termelheti a bevételt.

Multicar történelem

A Multicar története jól leképezi, hogy hogyan alakult ki egy gyár a XX. századi Németországban.

1920. augusztus 2.

A mérnök Arthur Ade és eladó Herrmann Irrgang alapították meg a „Maschinenfabrik Hörselgau Ade & Irrgang“ vállalatot a kerékabroncsok gyártásához szükséges acélsodronyok gyártására, majd utánfutókat és vonófejeket gyártottak teher- és személygépjárművekhez.

1945 május

A második világháború végéig több mint 1000 ember gyártotta a muníciós utánfutókat és tank lánctalpakat a német hadsereg (Wehrmacht) számára.

1946

A szovjetek elfoglalták és csaknem teljesen leszerelték a gyárat. A megmaradt 37 dolgozó megalapította a „Gerätebau Waltershausen GmbH“.-t. Az egykori Wehrmachttól megmaradt alkatrészekből kezdtek mezőgazdasági utánfutókat és hasonlókat gyártani.

1948 nyara

A „Munkásosztály kihasználásának a megakadályozására” a GmbH. helyett „VEB Fahrzeugwerk Waltershausen“-é alakult. (VEB-Volkseigener Betrieb-Népi tulajdonú üzem)

1956

Miközben a VEB gyárak a totális DDR-t jelentették gyártásba került az első diesel motorral szerelt gépjármű. Nem sokkal 1 év múltán az 1000-ik „Diesel-ameise”-t (diesel hangya,) ünnepelték. Nem volt kabin, sem ülés, a kezelő a lábaival kormányzott.

1958

Gyártásba került a Multicar 21. A „MULTICAR” név egy belső pályázat révén született, amit egy Rilk nevű dolgozó nyert. Innentől nevezik a kis szállítót Multicarnak.

1964. március 16.

Megjelent az új Multicar 22. Egyszemélyes zárt kabin és kormánykerék, meghajtás 2 hengeres motorral.

1974

Multicar 24 először egyszemélyes, majd a piaci igényeknek megfelelően kétszemélyes kabinnal készült.

1978. március 16.

Multicar 25-t a lipcsei vásáron mutatták be először, amely az elődökhöz képest sokoldalúbb speciális gépkocsi volt. 1980-ra a kis kategóriás járművek világelső gyártójává fejlődött a cég. 1985-ben már összkerékhajtással is rendelhették a leendő Multicar tulajdonosok

1990 május 1.

A Multicar a hiánygazdaságból szabad piacra lépett. Május elsején a VEB Fahrzeugwerk Waltershausenből megalakult a „Multicar Spezialfahrzeuge GmbH“. A vállalkozás milliókat költött a fejlesztésekre.

1991 április

A nyugati szabványoknak megfelelő Multicar a Modell 91, a hannoveri vásáron került bemutatásra. Kategóriájában egyedül álló korszerű négyhengeres 1896 cm3-es Volkswagen diesel motorral szerelték, ami 40kW-ot teljesített.

1992 augusztus

A gyártó sorról legördül az első Multicar 26. A komfortosabb munka környezet mellett új hidraulika berendezés került kiépítésre, amit a Multicar közösen fejlesztett a Mannesmann-Rexroth-al. Ekkor már több, mint 100 féle elő és felépítményt kínáltak a Multicar speciál gépkocsikhoz. 1993-ban megjelent az 5 fő szállítására alkalmas duplakabinos vezetőfülke.

1994 október

Először Iveco motorral készült Multicar M26.2, amely 62 kW-ot teljesített. Az átalakulás óta 4 év alatt 5500 db új Multicar hagyta el a gyárat.

1995 augusztus

A Multicarnak egyből két oka is volt az ünneplésre. A cég 75 éves jubileuma mellett a vállalat első német járműgyártóként kapta meg a DIN EN ISO9001 minősítést.

1996

Multicar M26.4 78 kW-os Iveco motor.Fum Egyesíti a korábbi Multicarok minden előnyét és megfelel a kor környezetvédelmi előírásainak. Először hidrosztatikus meghajtással is.

1997

A Multicar sokoldalúságát és bevethetőségét mutatja, hogy a mérnökök kifejlesztettek egy speciális bánya járművet és egy nemzetközi reptereken is használható repülőgép vontatót.

1998

Új korszak kezdődik a Multicar életében. Beszállt az üzletbe a HAKO Werke GmbH., amellyel értékesítési csatornák nyíltak meg a korábbi „Öreg-Német” tartományok és Nyugat Európa irányába, továbbá két újabb termékkel bővült a paletta. 1998 szeptembertől a Kramer kis eszközhordozó Tremo 501 és 601-es típusait, 1999 áprilisától pedig a Daimler-Chrysler UX 100 típusú eszközhordozó gépjárművek gyártását kezdték meg a waltershauseni gyárban.

2001 október

Versenybe szállt a Multicar FUMO (M30). Teljesen új jármű koncepció „Funkció és Mobilitás”. Áramvonalas kabin, független kerékfelfüggesztés elől és még nagyobb teherbírás jellemzi az új Multicart. Ezzel egy időben EURO 3-as motort kapott az M26 is, amely M26.5 néven került a forgalomba.

2003

Duplakabinos FUMO 5 személy részére és 300 bar hidraulikus teljesítmény speciális eszközökhöz.

2004

Elkészült a Krauss-Maffei Wegmann céggel közösen fejlesztett MUNGO a hadsereg számára.

2005 június

A Hako-Werke megvásárolta a Multicar Spezialfahrzeuge GmbH-t. Az új név „Multicar, Zweigwerk der Hako-Werke GmbH“. A két cég szorosabbra fűzte a kapcsolatát, közös fejlesztés, beszerzés és értékesítés.

2006 október

A legújabb környezetvédelmi előírásoknak megfelelő EURO 4-es kategóriájú motorokra az elsők között tért át a Multicar. A FUMO 2998 cm3-es 107kW-os Iveco, az M26.7-es 2970 cm3-es 74kW-os VM, és a TREMO Carrier 1968 cm3-es 74kw-os Volkswagen motort kapott. Az egész világon vannak értékesítési és szerviz partnerek, hogy a legjobb teljesítményt érhessék el a Multicar tulajdonosok.

2010

A FUMO és TREMO típusok Euro 5-ös Iveco, illetve Volkswagen motort kaptak.

A Multicar 26-ba már nem került új motor, 18 év után „nyugdíjba” vonult az M26. Az év végén bemutatták a Fumo alapjaira épített új típust az M27-et. Sorozatban az első darabok 2011 áprilisában hagyták el a gyártó sort.

A tesztautót a Siex Kft-nek köszönhetjük.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.