Győri busz olasz szívvel

Bemutató: Credo Econell 12 elővárosi autóbusz – 2012

2012.03.08. 06:20 Módosítva: 2012.03.08. 07:27

Az elmúlt évben számtalan buszt tesztelhettek a budapesti és vidéki utasok. Szinte az összes magyarországi buszgyártó igyekezett bemutatni az új modelljét.

Budapesten kezdett a NABI Sirius, ezt követte a Credo Citadell szóló és csuklós változata, sőt az Ikarus V187-es is. Volt még itt ötajtós MAN Lions's City csuklós és hibrid 7700-as Volvo, illetve a Margitszigeten találkozhattunk a SOR tisztán elektromos szóló buszával. Közben vidéken sem állt meg az élet, a NABI Siriusa és a győri Kravtex Kft. Credo Econellje is végighaknizta a nagyobb városokat.

2012-ben a Credo Econell 12 elővárosi buszt (az EN 12 utódját) is megmutatták Budapest és környéke utazóközönségének. Egy rövid tesztidőszak erejéig a 628 (Tatárszentgyörgy), 628 (Budapest–Ladánybene), 607 (Inárcs) és 608 (Újhartyán) viszonylatokon lehetett kipróbálni, és mielőtt visszatért volna a jármű Győrbe, lehetőségünk volt nekünk is megnézni, hol tart a magyar buszgyártás.

Nos, egész jól áll, mint sejtettük is: nem kell szégyenkeznünk. Külsőleg nem különösebben tűnt ki a népligeti buszpályaudvar forgatagában, nem egy E-Bone. Szokásos kocka forma, amit csak a tetején szakít meg a klíma domborulata, illetve a csigacsápként kilógó jobb oldali tükörkonzol. A két ajtó alacsony belépésű, és bejutva részben az utastér folyosója is az a második ajtó vonaláig. Itt két lépcsőn kell felmászni a hátsó szakaszhoz. A mozgássérültekre gondolva a második ajtónál természetesen található kihajtható rámpa, és a könnyebb beszállás érdekében a hasmagasság is csökkenthető a szintszabályozós légrugóknak köszönhetően.

A nem éppen tipikus Népliget–Hősök tere–Citadella útvonalon élvezhettem a fejtámlás ülések kényelmét, és véleményem szerint a tervezett viszonylag rövid utakhoz tökéletesen megfelelnek. Persze Párizsig már nem biztos, hogy élvezném. Mivel kis utakra van tervezve, alul nincs csomagtér, csak pár kisebb rekesz a sofőr és a busz cuccainak. Így az utasok a holmijaikat a tető alatt végighúzódó rakodópolcra vagy az ülés alá helyezhetik.

Az utasok kényelméről a hővédő üvegezésen kívül elhúzható függönyök és Eberspacher hűtő-fűtő klíma gondoskodik – amint a késő téli időben tapasztaltam, elég jó hatásfokkal. A kis (19,5 colos) kerekek ellenére nem volt vészes a budapesti buszozás, bár igaz, a komolyabb, tengelypróbáló utakra nem mentünk el. A fényről a hatalmas ablakokon kívül még két ledes fénysor is gondoskodik, amit éjszaka a sofőr átkapcsolhat a szélvédőben kevésbé tükröződő kék színűre. Mivel a buszban még csak jelképes 6300 kilométer volt, természetesen nem zörgött semmi, ez remélhetőleg még hosszú távon is így lesz.

A motor egy 264 lóerős, 5,9 literes Iveco FPT, ami megfelel az euro 5 és az EEV szabványoknak. 1000 Nm-t tud leadni 1400-as fordulaton, ami, ahogy a Gellért-hegy meredek útjain tapasztalhattam, bőven elég a busz lendületes mozgatásához. A motorzaj nem zavaró, az utastérben nyugalom honol, csak a néha meglepetésszerűen a busz elé kiugró autósok okoztak izgalmat a belvárosi forgatagban. A motor/váltó egység kivételével szinte minden magyar gyártású, a futómű például Rába.

A magyarországi buszgyártás is megérezte a válságot, és bár nyilatkozatok szintjén most éppen látszik szándék az állam felől az újraélesztésére, valójában egyelőre nem túl ígéretes a helyzet. Pedig főképp a BKV buszparkjára férne rá a vérfrissítés, de a Volánnál se zokognának, ha le kéne váltani a régi kocsikat. És persze egy ilyen nagy és stabil hosszú távú megrendeléssel a magyar gyártók és beszállítóik is új munkahelyeket teremthetnének, így tulajdonképpen mindenkinek jó lenne az üzlet.

Aki lemaradt az Econellről, ne keseredjen el, még biztos találkozhat vele az ország útjain. Viszont március 15. és 18. között a legújabb, sárga színű, FPT motorral szerelt Credo Citadell 19 Győrben lesz kipróbálható, a Városháza és a Mobilis Interaktív Kiállítási Központ közötti ingyenes járaton. Ez az a busz, amely tavaly elnyerte az „Év Haszonjárműve 2011” díjat a Camion truck & Bus Magazin olvasói pályázatán.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Technikai adatok

Főbb méretek

  • Hosszúság: 11 990 mm
  • Szélesség: 2525 mm
  • Magasság (klímával): 3100 mm
  • Tengelytáv: 6190 mm
  • Mellső túlnyúlás: 2460 mm
  • Hátsó túlnyúlás: 3340 mm

Tömegadatok

  • Megengedett legnagyobb össztömeg: 16 500 kg
  • Tengelyterhelés
  • A tengely: 5800 kg
  • B tengely: 10 700 kg

Szállítható személyek

  • Ülőhely: 49+1 fő
  • Állóhely: 41 fő
  • Összesen: 90+1 fő

Főegységek

  • Motor: FPT, NEF6 (F4AE3682E) EURO 5 – EEV
  • Lökettérfogat: 5880 cm³
  • Teljesítmény: 194 kW (264 LE)/2500 f/perc
  • Nyomaték: 1000 Nm/1400 f/perc
  • Nyomatékváltó: ZF, 6S 1010BO, mechanikus sebességváltó
  • Futóművek
  • „A” tengely: Rába, A-605 (trapéz lengőkaros, független felfüggesztés)
  • „B” tengely: Rába, A-309 (merev tengely)
  • Kerekek
  • Gumiabroncs mérete: 285/70R19,5”
  • Keréktárcsa mérete: 7,5 x R19,5”

Felfüggesztés

  • „A” tengelyen 2 db, „B” tengelyen 4 db légrugóval szerelve, elektronikus szintszabályozással (WABCO ECAS) ellátva.
  • „A” tengelyen 2 db, „B” tengelyen 4 db hidraulikus lengéscsillapítóval szerelve.

Fékrendszer

  • Üzemi fék: kétkörös légfékrendszer, minden tengelyen tárcsás fékszerkezettel szerelve, ASR-re ellátva
  • Fékszelepek: KNORR/WABCO
  • ABS: WABCO
  • Tartós lassítófék: VOITH R 123

Felépítmény

  • Belépési magasság
  • Normál szintnél: 320 mm
  • Alacsony szintnél: 240 mm
  • Vázszerkezet: zárt keresztmetszetű, főként korrózióálló acélprofilokból hegesztett önhordó karosszéria
  • Külső burkolat: ragasztott alumíniumlemez és üvegszál-erősítésű poliészter műanyag
  • Belső burkolat: a padló borítása rétegelt lemez, ami a zajforrásoknál parafa hangelnyelő betéttel rendelkezik, kopásálló, csúszásmentes felületű járműipari műpadló burkolattal ellátva. A mennyezet és az oldalfal kopásálló felülettel ellátott laminált lemez
  • Utasajtók: 2 db távműködtetésű, kétszárnyú belső bolygó utasajtó, visszanyitó szerkezettel ellátva
  • Képlete: 1-2-0
  • Üvegek
  • Szélvédő: ragasztott, kétrétegű biztonsági üveg, a vázba ragasztással rögzítve
  • Oldalüvegek: edzett, biztonsági üveg, a vázba ragasztással rögzítve
  • Vezető melletti ablak: alumíniumkeretbe épített, elhúzható, hőszigetelt kivitelű, a vázba ragasztással rögzítve
  • Hátsó szélvédő: íves, edzett biztonsági üveg, a vázba ragasztással rögzítve

Fűtés, szellőzés

  • Utastéri fűtés: 5 db ventilátoros hőcserélő az utasülések alá és a dobogókba beépítve
  • Fűtőkészülék: Eberspacher
  • Tetőszellőző: 2 db vészkijáratként is szolgáló, elektronikusan működtetett tetőszellőző
  • Jég- és páramentesítő berendezés: homloktermál

Légkondicionálás

  • Eberspacher Sütrak, AC 520 IV, hűtő-fűtő klímaberendezés

Rámpa

  • A második utasajtónál kihajtható rámpa a kerekes székes utasok részére.