Ez hátul hajt
Teszt: Ford Transit Jumbo 2.2 TDCi Trend - 2014.
Izgatottan vártam az új nagy Transitot. Haszonjárműves életemben ezzel dolgoztam a legtöbbet, az utóbbi húsz év összes generációja, és azok variánsai mind megfordultak a kezem alatt.
Még költözni is egy Hanlon mentő-felépítményes Mk2-vel költöztem, így talán közelebb áll a szívemhez, mint a többi doboz. Oldalnézetből rögtön a Beluga jutott eszembe, ahogy a magasított test eleje hirtelen lezuhan. Kicsit furcsálltam a meglehetősen sérülékeny helyre telepített antennát, fásabb, bokrosabb helyen gyorsan elhasználódik, bár ennek ellentmond, hogy a tesztautó már 15 ezer kilométer óta tűri a tesztelők rohamát, és még mindig jó állapotban van.

Az oldalán csúnyán kidudorodik a 270 fokban nyíló ajtó mágneses ütközője, de mondjuk ez csak olyanoknak probléma, aki, mint én is, hatvan-hetvenezer ember között úszik az árral. Ekkor persze már becsukom a tükröket is, mielőtt más csukja be - rossz irányba. Gombbal csukódnak, aminek egyszerűen nem tudtam eléggé örülni, hiszen így nem kell áttornásznom magam a másik oldalra, amikor elmúlt a veszély. A tükörnél még felfedeztem, hogy akár a Ducatón, itt is állítható az alsó szegmens. Egy időben minden osztott tükör fix volt alul, és a legritkább esetben mutatta rendesen azt, amit azon szerettem volna látni. Úgy látszik, ennek szerencsére vége.
Az utastérben az első, amit felfedeztem, hogy a műszerfal közepén a tárolón fix lett a tető. Így vesztettünk egy jó kis pohártartó/asztalka kombót. Cserébe végre elmúlt a dupla utasülés alatt lakó fémrúd-tenger, és már el lehet rendesen pakolni a hátizsákot. Nem mértem, de szerintem jó pár kisebb autó csomagterével vetekszik.

A teherautó Jumbo felépítménnyel rendelkezett, ami a legmagasabb, leghosszabb modellt jelenti. Lehet variálni, hogy elől, hátul vagy mindenhol hajtson, ez speciel hátul kapart. A hátsókerekesekhez a háromféle motorvariánsból logikusan a leggyengébb 100 lóerős nem is rendelhető, a mienkben a legerősebb 155 lóerős kapott helyet, de van még 125 lóerős is.

Egész halkan működik, látszik, kicsit dolgoztak a zajvédelmen is. Mondjuk nem is pörög, például városban 4.-ben 50 km/h-nál 1500-as fordulaton gurultam. A fogyasztása a Sziget fesztiválon 11 liter körül volt, ezt 10 km alatti sebességgel való araszolással értem el. A városi forgalomban 9,8 a végső eredmény.

Kicsit aggódtam, hogy nincs se tolatóradar, se kamera a kocsin, de végül nem is hiányzott. A tükrökben nagyon jól lehet irányítani a tolatást, érezni a kocsi hátulját. Jól fordul, bár papíron 13 méter a fordulási köre, nem okozott gondot, csak a másfél méteres hátsó túlnyúlásra kellett figyelni.

A feláras (bruttó 95 250 Ft) falburkolat a raktérben nem igazán győzött meg. Sima farostlemeznek tűnt, és ami a nagyobb baj, az illesztéseknél néhol úgy elállt, hogy ha valami oda beakad, garantáltan letépi a panelt. És mondjuk oldalt is el tudtam volna képzelni pár rögzítőfület, hogy legyen mivel feldőlés ellen rögzíteni a magas dolgokat, ami egy két méter magas raktérnél azért előfordulhat.

Nehezítésképpen aki korábban tisztította a gumipadlót, valami szilikonos anyaggal tehette, mert korcsolyázni lehetett hátul, amíg a behordott kosz, és a szállított cucc össze nem szedte. Egyébként hatalmas, még egy másfélszer akkora emelőhátfalassal hozott cucc is simán befért, persze ott már kellett a korai tetriszgyakorlat.

Most még sokaknak feltűnik a markáns orrával, várakozás közben jó pár furgon sofőrje odajött megnézni, hogy néz ki belülről, lelkesen nyilatkoztak, mennyire személyautós. Már persze a lehetőségekhez képest. De tényleg jól pakolható, gondoltak a telefonra és az elrejteni való motyókra is. Az ára nettó 7,78 millió forint, ebben benne van a rádió (USB-vel!), tempomat, villanytükör, fűtött szélvédő, a raktérpadló borítása és a légkondi. Ez nem rossz, főleg a ha versenytársakat nézzük, ahol ezek egy része nem vagy csak felárasan rendelhető.
Ford Transit Jumbo | Fiat Ducato Maxi | Renault Master Jumbo | |
Trend, 155 Le, L4H3, RWD | 150 Le, XLH3, FWD | 148 Le, L4H3P4, RWD | |
Ár (nettó) | 7 780 000,00 Ft | 6 789 000,00 Ft | 7 925 000,00 Ft |
Ár (bruttó) | 9 880 600,00 Ft | 8 622 030,00 Ft | 10 064 750,00 Ft |
Raktér méretek | |||
térfogat (m3) | 15,1 | 15 | 15,8 |
Hossz (mm) | 4217 | 4070 | 4330 |
teljes szélesség (mm) | 1784 | 1870 | 1765 |
szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1392 | 1422 | 1080 |
magasság (mm) | 2025 | 2172 | 2048 |
teherbírás (kg) | 1364 | 1330 | 1176 |
rakodási magasság (mm) | 606 | 550 | 700 |
Külső méretek | |||
Hossz (mm) | 6704 | 5998 | 6848 |
magasság (mm) | 2746 | 2764 | 2808 |
szélesség (mm) | 2025 | 2050 | 2070 |
tengelytáv (mm) | 3750 | 4035 | 4332 |
Alapfelszereltség (nettó ár, forintban) | |||
ABS | x | x | x |
EBD | x | x | x |
ESP | x | x | x |
Hill holder | x | x | x |
elektromos ablak | x | x | x |
elektromosan állítható tükrök | x | x | x |
tempomat | x | 55 000,00 Ft | 70 000,00 Ft |
rádió | x | 104 000,00 Ft | 75 000,00 Ft |
klíma | x | 280 000,00 Ft | x |
padlóburkolat | x | 177 000,00 Ft | 85 000,00 Ft |
falburkolat | 75 000,00 Ft | 27 000,00 Ft | 120 000,00 Ft |
tolatóradar | 80 000,00 Ft | 73 000,00 Ft | 60 000,00 Ft |
