Most már az arca is nagy

Teszt: Ssangyong Musso Grand Premium 4WD – 2021.

2021.09.22. 06:11

A pickup műfaj sokak fejében egyet jelent a terepjáróval, de ez tévedés. Ugyan valóban ott a merev híd a plató alatt, meg az összkerék-hajtás a nyomatékos dízelmotor mögött, de ezek a maiak inkább többfunkciós, civilizált teherautók, nem valódi felfedezők. És ezt semmi sem illusztrálja pontosabban, mint a Ssangyong Musso.

Magyarország, ha úgy a Föld bolygó egészét nézzük, meglehetősen urbanizált terület. Legtöbbünkkel sosem fordul elő, hogy az autónk sárdagasztó-sziklamászó képességén múljon az életünk. Ha meg mégis, hát mindig akad egy segítőkész traktoros a közelben, illetve a mobiltelefon lefedettség is remek, segítséget hívni. Oké, vannak munkahelyek, elsősorban a közmű-szolgáltatás területén, ahol tényleg rendszeresen be kell rohanni a dzsindzsába, ám oda valódi munkagépeket vesznek, nem fűtött bőrfotelekkel kárpitozott családi csapaszállítókat. A pickup a legtöbb tulaj számára tehát a túlélés, a bárhová eljutás helyett a kényelmet és a praktikumot szolgálja.

Valószínűleg emiatt engedte el a Ssangyong, hogy süppedős, gázlókba rejtett fatönkös, gyilkos köves, pláne sziklás terepen bizonyítani képes Mussót áruljon. Végül is a hazai szabályozás dzsungelében úgyis csak a hosszú platós kivitel értékesíthető, aminek a hátsó terepszöge a túlnyúlás miatt elég gyenge – még a témában legerősebb Ford Ranger is bőven lemarad egy rendes terepjárótól. A Ford, vagy épp a Toyota Hilux azért legalább az orrát igyekszik fent hordani, hiszen ha hátul beér a homokba a plató sarka, az nem baj, de ha a hűtő sérül, az már kellemetlen. Ezzel szemben a Musso elöl még rosszabb eredményt produkál az adatsor szerint (amit a cikk végén táblázatba szedtünk), mint hátul, és az új, krómnózi ezen biztosan nem segít.

De mindez egyáltalán nem gond. Hiszen arra azért elég a 22 centi szabad hasmagasság, hogy földutakon vagy akár kaszált mezőkön boldoguljon, egy komolyabb zuhé után némi sár sem akadály. Olyat autóztunk vihar közben, döngölt földutakon, hogy még. Viháncoló tinikkel a hátam mögött csaptam fel a vizet a tetőig, csudás volt. És a legviccesebb, hogy a Ssangyong önzáró hátsó differenciálművet, azaz sperrt ad, így még a 4WD-t is csak ott kapcsoltam, ahol az összeszűkült úton a legkisebb csúszást is el akartam kerülni. Rögtön megmozdul valami szívtájékon a sperr és a kipörgésgátló kikapcsoló gomb láttán, de jaszkari nincs: a négyhengeres dízel szűk nyomatéktartománya és az automata megakadályozza a felesleges hejehuját. Szóval ez nem az a sperr, mint amit mondjuk egy Subaru BRZ-ben találunk, ez egy munkagépé. Az a célja, hogy a lehető legkevesebb fakszni mellett jussunk célba.

Tehát az építkezések bejárására, a hegyen-völgyön űzött szabadidős tevékenységekre ugyanolyan alkalmas a Musso Grand, mint bármelyik másik pickup, akinek több kell, az meg úgyis elhagyja ezt a kategóriát. Bár ez a luxus kivitel hátul is csavarrugós, ennek ellenére abban is hasonlít az ellenfeleire, hogy közúton mackós a mozgása, sőt ráz. Még sima aszfalton is apró remegéseket érzek, amiben szerepe lehet a csúcsfelszereltség 20 hüvelykes kerekének, de végtére ebben a kategóriában az lenne a fura, ha valami terhelés nélkül is rugózna. Érdekes viszont, hogy az említett döngölt, homokos utakon sem simult ki a járása úgy, mint némely terepjáróknak szokott.

Terepen, ipari területen és városi utcákban egyformán előny, hogy bár még a Mercedes S 500 Langnál is hosszabb a Musso Grand, mégis meglepően fordulékony. Sőt a kilátás is döbbenetesen jó, így egész könnyű navigálni a hatalmas ládát, pláne az extraként kínált, jól működő 360 fokos kamerával. A vezető munkahelye komfortos, az ülés hatalmas, meglepően kellemes a bőrkárpit, és mivel úgysem lehet vele különösebb kanyarvadászatot rendezni – ez inkább a puskás-dámvadas verzióra való – így nem hiányzik az oldaltartás. A kapcsolókat egy kicsit tanulni kell, mert a Ssangyong nem másolta a rendszert másról, és bár a műszerfal szép és informatív, idegesítő az index hangja meg a többi giling-galang. Az egyetlen komoly negatívum azonban a kellemetlenül lassú a navigációs rendszer, ami még a kedvem is elveszi, hogy kísérletezzek vele, és minden indítás után külön meg kell mondani neki, hogy igen, továbbra is a telefonomról szeretnék zenét hallgatni.

Az a helyzet azonban, hogy mindez igazából pontosan így volt a ráncfelvarrás előtt is, a lényeg egyáltalán nem változott. Sőt, még a lényegtelen részletek sem változtak, én legalábbis meg nem mondom a képeket nézegetve, hogy miben más a műszerfal, vagy az ülések. A motor is maradt a jól ismert 2,2 literes dízel, még csak nem is az új változat, amit nemrég a frissített Rextonban vezettünk, hanem gyakorlatilag ugyanaz, mint eddig, és ugyanazt a hatfokozatú Aisin automatát találjuk mögötte. Az egyetlen valódi újdonság az eddigi visszafogott-semmilyen helyett bevezetett új arc, amivel a valós méretéhez méltó jelenléte lett a Mussónak, de a funkcióra, úgy tűnik, ez sincs hatással. Szóval lapozzunk, helyette inkább az okozott izgalmat a tesztautóban, hogy több kiegészítővel is felszerelték.

Egy pickup esetében persze kötelező felszereléseket aggatni a gépre, itt például zárható roló fedi a platót. Igényel némi odafigyelést a rugós szerkezet nyitása, hogy ne csattanással csévélje fel magát, de amúgy meglepően egyszerű használni – és végső soron ez így már egy hatalmas, zárt csomagtér. Más kérdés, hogy a strapabíró, kemény műanyag platóbélésen minden csúszkál, amit ide hátra rakunk, szóval inkább bezsákolt sporteszközök, lekötözött gépek-tárgyak szállítására alkalmas ugyanúgy, mint roló nélkül. Csak annyi változott, hogy ha ügyesen pakolunk, lopás, meg az időjárás ellen jobban védett lesz a cucc.

Ennél sokkal kevésbé tetszett az ajtók alá szerelt fellépő, ami az én súlyom alatt meghajlik kissé, de ennél nagyobb baj, hogy a sarat és vizet begyűjti. Tehát a nadrágot koszolja, szükség viszont nincsen rá, hiszen mind a négy ajtónál van erős kapaszkodó, ami segíti a bemászást. A negatívumok közé tartozik az is, hogy hátul csak az üléstámla dönthető, az ülőlap fix, legfeljebb alá lehet pakolni. Ennek mindössze annyi az előnye, hogy a hátsó szélső fenekek alá is lehet ülésfűtést kérni, ami a tesztautóban benne volt, miközben sok felső-közepes kocsiban még nincs ilyesmi.

Merthogy ez így a Musso Grand maximuma, a listaáron nettó tízmilliós Premium felszereltség Plus csomaggal, automatával, barna bőrrel, szép fényezéssel, tetőablakkal, 360 fokos kamerával és nagy kerékkel. Full-full nettó 12 millió forintért, azaz bruttó 15 millió felett járunk, és erre jönnek rá az utólagos kiegészítők, mint a roló. Sokat tud a Musso Grand karácsonyfa kiadása, ez vitán felül áll, de azt hiszem éppen az árcédula mutatja be legtisztábban, miért vált a pickup melós autóból hobbijárművé, vagy akár a főnök szekerévé. Mert azért ennyi pénz elköltése után nem a fényezést karcoló, műanyag elemeket letörő, felni fényét ledaráló dzsindzsás mélyére vezet az első utam.

Technikai adatok

Dupla kabinos, alapfelszereltség Mitsubishi L200 Toyota Hilux Ford Ranger Ssangyong Grand Musso Nissan Navara Isuzu D-Max VW Amarok
Felszereltség Invite Live XL Plus 4WD Visia L   
Nettó listaár 7 269 000 7 885 000 7 905 000 7 990 000 8 195 275 8 999 000 na
Motor 2,2 l, 150 Le, 400 Nm 2,4 l, 150 Le, 400 Nm 2,0 l, 130 Le, 340 Nm 2,2 l, 181 Le, 420 Nm 2,3 l, 160 Le, 425 Nm 1,9 l, 163 Le, 360 Nm 3 l, 204 Le, 500 Nm
                       
Plató méret                     
Hossz (mm) 1520 1525 1549 1610 1537 1571 1555
Teljes szélesség (mm) 1470 1645 1560 1580 1560 1530 1620
Szélesség a kerékdoboknál (mm) na na 1139 1280 1130 1122 1222
Falmagasság (mm) 475 480 511 600 474 490 508
Rakodási magasság (mm) 850 na 835 760 805 na 780
Teherbírás (kg) 1030 1060 1022 890 1062 1040 1053
Fordulókör (m) 11,8 13,4 na 12,2 12,4 13 12,9
                       
Külső méretek                     
Hossz (mm) 5205 5325 5362 5405 5300 5265 5321
Magasság (mm) 1780 1815 1815 1855 1805 1790 1834
Szélesség (mm) 1815 1855 1860 1950 1850 1870 1954
Tengelytáv (mm) 3000 3085 3220 3210 3150 3125 3097
Első terepszög (fok) 30 29 28 20,2 30,4 30,5 29,5
Hátsó terepszög (fok) 22,4 26 28 21 25,5 24,2 18
Szabad hasmagasság (mm) 205 310 229 220 219 240 192
Vontatható tömeg (kg) 3100 3500 3500 3000 3500 3500 3000


Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.