Csak kormányozni kell

Teszt: Scania Irizar Century autóbusz

2002.05.13. 08:09

Az Irizar Century-nél a váltóba építették a Scania saját, olajos, szelepes csillapítású retarderét. Üzem közbeni melegedése miatt külön hűtési rendszere van. A műszerfalon egy dzsojsztikszerű botocskával kapcsolható. Nyolcvannál a kart megrántva, a fékpedál érintése nélkül az első négy utast a szélvédőre tapaszthatjuk. Brutálisan fog.

 
   
   

Ha szükséges, együttműködik a Scania Opticruise automataváltóval, és a retarder fokozatainak automatikus kapcsolásával lejtmenet esetén sebességtartásra is használható. Természetesen kipufogófék is van: elektronikus vezérlésű terhelés -és fordulatszámfüggő pillangószelep (a klasszikus megoldás bowdenes vagy mágnes kapcsolós volt).

Egy kapcsolóval a retardert és a kipufogóféket is a fékpedálra köthetjük. Fékezéskor először a retarder majd a kipufogófék aktivizálódik, csak utánuk az ABS. Ez a legbiztonságosabb megoldás. Kevésbé melegszik a fékbetét, és biztonságosabb a megállás. A retarder miatt a fékbetét élettartama is megnövekszik, gyakran csak 200 000 - 500 000 kilométer után válik szükségessé a csere.

 
   
 

A váltó Scania Opticruise rendszerű 8 sebességes félautomata. A váltómű szerkezete hagyományos mechanikus váltó, amit szervo működtet. Van kuplung is, váltókar is. Számítógép vezérelt pneumatikus szerkezet végzi a váltást, és még a gázkezelést is.

A váltókaron kiválasztható, hogy automata vagy kézi módon történjen a váltás. Az indulás automata üzemmódban is klasszikus módon történik, tehát a kuplungot kezelni kell. Alapból felajánlja a kettes sebességi fokozatot, amit erős emelkedő esetén a sofőr módosíthat. Elindulás után nem kell többet foglalkozni a váltással, úgy működik mint egy hagyományos automata.

 
   
   

Menet közben a váltókar jobbra és balra pöckölésével módosítható a fokozat. Automata üzemmódban hiába váltunk vissza, ha az elektronika úgy gondolja föl fog váltani. Kézi üzemmódban ez kiküszöbölhető akár tiltásig kínozhatjuk a gépet. A sofőrnek nincs sok dolga. Normál esetben csak a tempomatot és a retarder kar gombját nyomogatja, elmegy kávézni és néha kományoz egy keveset.

 
   
 

A váltót rükvercbe téve automatikusan bekapcsol egy monitor, és azonnal látható, minek készülünk nekitolatni. Ha pedig a hátsó utasajtót nyitjuk, a monitoron a le -és felszállás követhető nyomon. Erre szükség is van, ugyanis a belső tükrükből a fránya mikrosütő takarása miatt nem látszik az ajtó. A kormány a könnyebb beszállás érdekében előre dönthető. A kormányoszlopot az Irizar a Scania a kamionoktól örökölte. Ez bevált, 600000 döntögetést kibír, ezért a Scania nem gyárt más szerkezetet.

Az alváz emelhető és süllyeszthető. Az utasok könnyebb beszállását segíti az opcióként rendelhető térdelő funkció: az autóbusz jobb elejét az ajtónál pár centit lejjebb engedi. Indulás után kb. hat perc után ismét szintbe áll. Az automatika haladáskor három érzékelővel igyekszik megtartani a vízszintet. A híd alá szorulás veszélye esetén alváz körülbelül hat centivel süllyeszthető.

 
   
   A mackó

A tesztbuszon opcionális vezetőoldali ajtó volt. A könnyebb beszállás mellett azért is jó, mert ilyenkor a vezetőülés alá páncélszekrény is rendelhető. Természetesen, ha nincs oldalajtó, lehet kifordíthatós az ülés, de a széf csak bal oldalról érhető el, ezért akkor nem használható. Általában a széfnek a sofőrök jobban örülnek. Igazán biztonságos hely, feltöréséhez az alvázat kéne megbontani.

 
   
 

A szélvédő előtt ötven literes hűtő van. Állófűtés és digitklíma gondoskodik az utazóközönség igaz kényelméről. Hidegben a busz belső hőmérséklete akár egy hétre előre is beprogramozható. Ilyenkor a felmelegített hűtőközeg a motort is melegíti. A klímaberendezés befúvó rendszere akár percenként is képes megcserélni a busz egész levegőmennyiségét. Az utastér és a gépkocsivezető környezetének hőmérséklete külön szabályozható. Két fok eltérés lehet, plusz-mínusz.

 
   
   

A ládatér - a csomagtartó - gombnyomásra nyílik. Szinte az egész utastér alatt húzódik (12,5 m 3). Ott található az ivóvíztartály, egy nagy nyomású mosóberendezés és a porszívó. A szigetelésre rendkívül nagy hangsúlyt fektetnek, hogy a csomagok nem porosodjanak. A sugárbiolgiai szigetelésekhez hasonlóan a ládatérben túlnyomás van. Az utastérből 2 ventilátor levegőt nyom a ládába, így a por bejutása lehetetlen. Egyszer egy takarítás után a mosóberendezést nem zárták el rendesen, és szivárgott a víz. Olyan jól szigetelt az ajtó, hogy másnapra a becsukott poggyásztér megtelt vízzel.

 
   
 

A hátsó ajtó mellett egy koporsó nagyságú sofőrpihenő található. Kívülről és belülről is megközelítheti a kígyótestű drájver. Radiátor melegíti a kuckót, rádió -és telefonkapcsolat van a fedélzettel. Igazi mazochisták olvasólámpát is igényelhetnek.

 
   
   

Még egy csodálatos magyar specialitás található a busz hátulján: gömbfejes vonószem. Ilyet már sehol Európában nem használnak. Az európai szabvány csapos vonószemet le kell cserélni, a kimagaslóan biztonságos, személyautók hátulján megszokott vonószemre. Egy cementkeverőt bizonyára könnyedén elvontat, de kajakokkal megrakott utánfutót nem szívesen bíznék rá. Nincs mese, Magyarországon a hatályos jogszabályok szerint csak ilyen göbfejjel vizsgázhat.

A Volán tenderek alapvetően meghatározzák a magyarországi piaci helyzetet. A maga idejében nem rossz Ikarus csökkenö darabszámban ad el, miközben az import buszok aránya nő. Ma már a legjobb és a legkedvezőbb árú buszok kerülnek piacra.

   
  SCANIA
 
 Scania (Skĺneland) a skandináv félsziget déli területe. 20 000 km2 területen fekszik. A történelmi Scania négy provinciát foglalt magában: Skĺne-t, Halland-ot, Blekinge-ot és a Bornholm szigetet. Ma Skĺne, Halland and Blekinge Svédorszég része, Bornholm pedig dániához tartozik. Megyeszékhelye Malmö.

Irizar Century 12.35 felépítmény műszaki adatai: Teljes hossz: 12000 mm
Teljes szélesség: 2550 mm
Belső magasság: 2045 mm
Külső magasság: 3592 mm
Első kinyúlás: 2695 mm
Önsúly: 13100 kg
Utasülés: 49 db
Csomagtér: 10,5 m3

Scania K124 EB 4x2 NI 420 alváz műszaki adatai:
Motor: D12 01, négyütemű, soros, hátsótengely mögött hosszirányban elhelyezett, 24 szelepes, hathengeres dízelmotor, EURO3
Sebességkorlátozó: 100 km/h
Zajszint: 90 dB
Maximális teljesítmény: 420 LE 1900 1/min
Maximális nyomaték: 2000 Nm 1100-1300 1/min
Váltó: GR801R, 8 sebességes, retarderes, Scania Opticruise elektro-pneumatikus intelligens automata/félautomata váltószervóval
Differenciálmű: R660, áttétel: 1:3,07
Fék: elöl-hátul tárcsafék, ABS, TC, automata kipufogófék, SCANIA retarder - manuális és automata kapcsolási lehetőség.
Üzemanyagtartály: 600 literes, dupla, rozsdamentes acél