A nyertes tücsök

Haszonjármű teszt: Scania Irizar PB

2004.02.09. 18:47

A csomagok biztos és esztétikus elhelyezése mellett az utasok kényelme is fontos szerepet tölt be az Irizar mérnökeinek életében. Legjobb bizonyíték erre a cég saját gyártású üléseinek kényelme. A hátsó sor négyes elrendezése ellenére is 48 személyes buszban még elegendő lábtér marad az ülések közt. A luxusutakat szervező irodáknak mégis a 44 személyes változatot javaslom, mivel az így kikerülő két pár ülés által felszabadított hely mindkét oldalon fejedelmivé növeli a teret. Aki gazdasági megfontolásból a tömegturizmus híve, kaphat akár ötödik ülést is hátra, amihez annak kényelmetlenségét feledtető külön olvasólámpa és szellőző tartozik. Bárhogy is dönt a vásárló, minden üléshez kétpontos biztonsági öv, lábtartó, kisasztal, két darab kartámasz, valamint csillapított visszatérésű dönthető háttámla jár. Ez igaz a hátsó sorra is, ahol ez utóbbi művelet az ülés előrehúzása után végezhető el.

Az "ívek mindenhol" dizájn az utastérben is hódít, így nem menekülhetett a TV, a tetőszellőző, a megnövekedett, fűtött mellékhelyiség, a hátsó ajtót figyelő tükör, de még az üvegtörő kalapács sem. Szinte az egyetlen határozottan szögletes berendezési tárgy a konyhát magában rejtő doboz. Mentségére legyen mondva, hogy a Frenzel által gyártott, FOB 501-es típusú egység csak a vásárló megrendelése alapján kerülhet a hátsó lépcsősor mögé. Tehát nem konkrétan ehhez a buszhoz készült, de hosszú utakon kétségtelenül hasznos szolgálatot tesz a benne rejlő két kávéfőző, vízmelegítő, virslifőző és vízcsap. Ha valaki megelégszik egy, a másodpilóta ülése helyére szerelt kávéautomatával, akkor itt majd fél métert nyerhet a hátsó traktusban ülő utasai számára. Szerintem a konyha többet ér.

A sofőrhálóba az utastér felől, a konyhaszekrény takarásában lopakodhat be a pihenni vágyó vezető, ahol miután behúzta maga után a redőnyt, kényelmes szivacs, szabályozható radiátor, rádió, valamint a kollegájával összeköttetést biztosító telefon fogadja. Újdonság, hogy megálláskor a hátsó ajtó kinyitásával nem kényszeríthetik az utasok lába közötti kimászásra szegényt, mivel a kocsiszekrény bal oldalára is helyeztek ajtót, így itt csöndben kióvakodhat a legszebb álmából ébredő pilóta. Sajnos a háromtengelyes változathoz hely hiányában nem jár a menekülő útvonal.

A sofőrháló előtt helyezkedik el a távvezérléssel, pneumatikus munkahengerek segítségével nyíló hatalmas lemezekkel határolt, több mint 10 m 3-es kárpitozott csomagtér. Itt kapott helyet a Century-ban látottnál kisebb méretű víztartály és egy parányi porszívó is. Ez utóbbi rendelkezik utastéri csatlakozóval is, így könnyítve meg a 8 méteres óriáskígyóval való bajlódást a széksorok között. A csomagtérben található az egyetlen, de talán az egyik legszükségesebb pótalkatrész is: egy acélszárra szerelt szükségtükör. Ha a vad rohanásban kényszerű búcsút vennénk a gyári csápoktól, hazáig ezzel is elóvakodhatunk.

A 420 lóerővel és 2000 Nm forgatónyomatékkal rendelkező Scania motor az ördög műve. A gyorshajtás kísértése óriási. Még szerencse, hogy elektronikusan 100 km/h-ban határozták meg a maximális sebességet, mivel számításaink szerint a kipróbált híddal akár a 150-160 km/h is elérhető, mire a motorvezérlő elektronika megfékezné a száguldást.

Ennél a sebességnél hiába minden elektronika, valószínűleg már a négy belsőhűtésű tárcsafék sem szolgáltatna kellő lassulást a majd 14 tonnás repülő vasdarabnak. Ezért aztán 100-nál jönnek az őrangyalok és ráteszik a kezüket az adagoló karjára. Szerencsére az utasok semmit sem vehetnek észre sofőrjük hajlamaiból, csak az elektronikusan vezérelt pneumatikus rugózás által biztosított lágy ringás és az Opticruise rendszer észrevétlen sebességváltásai után megváltozó halk motorhang jut el a tudatukig. Zavartalanul élvezhetik az utazást.

Scania Irizar PB

Élvezzék is, ha már a tulajdonos áfa nélkül 87 millió forintot fizetett a PB-ért, amiért cserébe mindent megkapott, amire csak szüksége lehet a piac meghódításához. Ráadásul magyar gyártókat is támogat befektetésével, mivel a Scania az összes könnyűfém felnit, valamint az elektronikai panelek egy részét hazánkból szerzi be. Ez a tény igen ösztönzően hat a magyar vásárlókra, így tavaly már el is adtak két darabot a PB-ből és idén újabb megrendelések várhatók.

 
  Műszaki adatok
 
  
 Műszaki specifikáció  Scania Irizar PB
 A jármű méretei  
Teljes hossz 12 200 mm
Teljes szélesség 2 550 mm
Belső magasság 2 085 mm
Külső magasság 3 630 mm
Önsúly 13 900 kg
 Alváz  Scania K124 EB 4x2 NI 420
 Motor  DC1201, négyütemű, soros 24 szelepes, hathengeres, dízel
Elhelyezés hátsó tengely mögött, hosszirányban
Üzemanyagellátás közvetlen befecskendező-egységekkel (UI), elektronikus motorvezérléssel (EDC)
Emissziós norma EURO 3 az EC88/77 és COM(97)627 szerint
Hengerürtartalom 11 705 cm 3
Zajszint 80dB
Legnagyobb teljesítmény 309 kW (420 LE) / 1900 1/min
Legnagyobb nyomaték 2000 Nm / 1100-1300 1/min
Üzemanyagtartály 500 liter, acél
 Sebességváltó  GR 801 R nyolcsebességes, beépített Scania hidraulikus retarderrel
Vezérlés Opticruise intelligens számítógép-vezérelt elektropneumatikus kézi-/automataváltóval
 Differenciálmű  R660
Áttétel 2,92
Motorfordulatszám 100 km/h-nál 1480 1/min
Első tengely AMI 700 D, független felfüggesztés, 7500 kg
Hátsó tengely ADA 1300, 12 000 kg hajtott
Abroncsok 295/80 R 22,5 Michelin XZA, 8,25*22,5 könnyűfém keréktárcsák
Fogyasztás teljes terhelésnél 23,8 liter/100 km
Tesztfogyasztás üresen 18 liter/100 km